Autorzy | Techland |
Debiut w roku | 2003 |
Najpopularniejsze gry | Chrome, seria Xpand Rally, seria Call Of Juarez |
W użyciu | tak |
Wersja DirectX | 8, 9, 10 |
Wersja OpenGL | - |
Obsługa multi GPU | tak |
Obsługa wielu rdzeni | tak |
Maks. ilość obsł. rdzeni | 4 |
Firma Techland jest obecna na polskim rynku od 1991 roku. Przez pierwsze dziesięć lat swojego istnienia skupiała się głównie na sprzedaży oprogramowania. Mówimy tutaj o szerokim portfolio zawierającym programy użytkowe, głównie elektroniczne słowniki i programy do nauki języków obcych.
Rynkiem gier komputerowych korporacja zaczęła interesować się w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych. Jednymi z pierwszych gier stworzonymi przez wrocławskie studio były Exterminacja – strategia w czasie rzeczywistym, symulator żużla Speedway'99 i przywodząca na myśl film „Piąty Element” strzelanka Crime Cities. Techland wydał też kilka innych gier, m.in. Pet Racer, Pet Soccer i Speedway Championships.
Prawdziwa rewolucja nadeszła wraz z Chrome. Duże możliwości silnika pozwoliły na stworzenie ogromnych otwartych lokacji. Dżungla obfitująca w bujną roślinność (np. poruszająca się trawa) o zachodzie słońca wyglądała naprawdę okazale. Engine obsługiwał nawet karty wyposażone w jednostki cieniujące. Sama gra miała sporo błędów, np. oskryptowanie przeciwników było dalekie od ideału, jednak silnik sprawiał dobre wrażenie. Wydany w rok po Chrome Xpand Rally prezentował nową wersję i nowe możliwości silnika (obsługa DirectX 9). Model jazdy oparty był na zmodyfikowanym darmowym silniku. Produkt cechowały wysokie wymagania sprzętowe, były one jednak usprawiedliwione jakością grafiki, która stała na światowym poziomie. Co ciekawe, największe spadki wydajności powodowało realistyczne poruszanie się zerwanych... taśm na poboczu. Na bazie drugiego Chrome powstała trzecia wersja silnika użyta w Call Of Juarez. Silnik obsługiwał HDR i eksplorował możliwości SM 3.0.
Prace nad Chrome 4 rozpoczęły się w 2007 roku. Wykorzystuje go najnowszy Call Of Juarez., dając możliwość działania w trybach DX9 i DX10. To drugi silnik wrocławian działający na konsoli X360 i debiut na maszynie Sony. W wersji PC engine obsługuje SM 4.0. Jest największym osiągnięciem i sukcesem firmy. To, co podnosi na duchu to fakt, że każda nowa produkcja Techlandu prezentuje zauważalnie wyższy poziom od poprzedniej. Call Of Juarez i Więzy Krwi dzieli przepaść. Oby tak dalej.
Ciekawostka: Call Of Juarez to pierwsza Polska gra na konsoli Xbox 360