Autorzy | Naughty Dog |
Debiut w roku | 2009 |
Najpopularniejsze gry | Uncharted 2:Drak'e Fortune |
W użyciu | tak |
Wersja DirectX | - |
Wersja OpenGL | - |
Obsługa multi GPU | - |
Obsługa wielu rdzeni | tak |
Maks. ilość obsł. rdzeni | 6SPU |
Pierwsza część Uncharted, Drake's Fortune, była w swoim czasie jednym z ważniejszych tytułów dostępnych jedynie na platformie Sony. Gracze chwalili wysoką grywalność tytułu, bardzo dobrą oprawę i świetne dialogi. Na minus zaliczono długość rozgrywki. Część fanów gry narzekała też na małe zróżnicowanie poziomów, jako że miejscem akcji była tropikalna wyspa. Poziomy zaprojektowane były bardzo starannie, do rąk graczy oddano również sekwencje z udziałem pojazdów.
Po niespełna dwóch latach oczekiwania na półkach sklepowych pojawił się następca. Cóż można napisać... Panie i panowie, czapki z głów dla ekipy Naughty Dog. Wystarczy wspomnieć, że Uncharted 2 zdobył 2 tytuły gry roku (IGN i AIAS). Chcąc określić Uncharted 2 w najkrótszy możliwy sposób, należy użyć tylko jednego słowa: majstersztyk.
Silnik, na jakim działa gra, jest ulepszoną wersją narzędzi zastosowanych w pierwszym Uncharted. Nie ma mowy o jakiejś drobnej kosmetyce, engine przeszedł poważnie zmiany. Znaczna część kodu została przepisana. W „jedynce” obciążenie jednostek SPU procesora Cell to zaledwie 30%. Całość grafiki renderowana była przy użyciu RSX. W Uncharted 2 zmieniono sposób generowania grafiki. Duża część obliczeń graficznych spadła na Cella. Zajmuje się on na przykład efektami bloom, SSAO, głębi ostrości i HDR. Większość zadań związana z post processingiem wykonywana jest przez jednostki SPU. Zespół odciążył RSX-a, jednocześnie obciążając Cella. Była to świetna zagrywka, ponieważ pozwoliła na użycie bardziej skomplikowanych efektów.
Zwolnione cykle zegara procesora graficznego wykorzystano w celu zwiększenia rozdzielczości cieni. W rozrachunku końcowym, procesor Cell w PlayStation 3 jest obciążony niemal w 100% przez większość czasu. Autorzy jednak twierdzą, że wciąż jest sporo miejsca na optymalizację. Patrząc na Uncharted 1 i 2 nie sposób im nie wierzyć.
Obciążenie rdzeni
To, co panowie z Naughty Dog wyprawiają z PS3 jest niesamowite. Z oczywistych względów posiadacze konsol nie siedzą z nosami przy ekranach, i gdyby patrzeć na to z tej strony pewnie znaleźliby się malkontenci twierdzący, że tekstury w Uncharted 2 są słabe itp., ale nie w tym rzecz. Ten tytuł to jak oglądanie Indiana Jones lub Skarbu Narodów, z tą różnicą że głównym bohaterem jest gracz, czyli ty.
Ciekawostka: Uncharted 3 został zapowiedziany zanim druga część trafiła do sklepów.