Autorzy | Surreal Software |
Debiut w roku | 1996 |
Najpopularniejsze gry | The Suffering, Drakan |
W użyciu | nie |
Wersja DirectX | 7 |
Wersja OpenGL | - |
Obsługa multi GPU | nie |
Obsługa wielu rdzeni | nie |
Maks. ilość obsł. rdzeni | - |
Silnik Riot nie jest czymś wybitnym. Nie zdobył rozgłosu i powszechnego uznania. Posłużył za to do wykonania kilku całkiem sympatycznych gier: dwóch części The Suffering i również dwóch odsłon gry Drakan. Twórcy silnika, firma Surreal Software, była niezależnym studiem od 1995, aż do pierwszego kwartału 2004 roku. Wówczas Midway wykupiło studio, stając się jego nowym właścicielem. W zeszłym roku odsprzedało zaś dewelopera koncernowi Warner.
Engine zaczął powstawać zaraz po założeniu Surreal. Pierwszy tytuł zespół ukończył w 1999 roku. Był nim Drakan: Order of the Flames. Innowacyjna gra akcji z elementami RPG: rozgrywka składała się z dwóch głównych elementów, czyli latania smokiem i pieszej eksploracji poziomów połączonej z walką i rozwiązywaniem zagadek. Główną bohaterką była urocza rudowłosa niewiasta Rynn. Jak nietrudno się domyśleć, charakterystyka rozgrywki mocno wpłynęła na kierunek rozwoju silnika. Zespół postawił sobie za cel stworzenie technologii umożliwiającej wyświetlanie szczegółowych terenów oglądanych z bliska, gdy gracz steruje Rynn i jednocześnie zdolnej do generowania dużych, otwartych terenów podczas sterowania smokiem.
Sztuka ta udała się ekipie Surreal dość dobrze. Drakan zbierał pochlebne recenzje i cieszył się na tyle dużą popularnością, że w 2002 pojawił się następca. Nie była to oficjalnie „dwójka”, lecz raczej nowa odsłona wersji z PC. Gra zatytułowana Drakan: The Ancient Gates pojawiła się tylko na PlayStation 2 i zawierała zupełnie nową historię. Grafika uległa znacznej poprawie. Postacie składały się z większej ilości polygonów, pojawiły się nowe efekty graficzne, tekstury i obiekty. Recenzenci chwalili projekt za jego świeżość, niezłą oprawę i sporą grywalność. Niezbyt fartownie dla studia wyniki sprzedaży nie zachwycały (około 250 000 sztuk).
Następny w kolejce był Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia. Cóż, nie jest to najwybitniejsze dzieło zespołu. Średnia ocen oscyluje w granicach 60%. Ta ze wszech miar przeciętna produkcja pokazała, jak silna była wówczas marka Lord Of The Rings, sprzedając się w liczbie 1,8 miliona sztuk. W 2004 przyszła pora na debiut chyba najbardziej znanej marki wykreowanej przez Surreal - The Suffering. Strzelanina utrzymana w klimacie horroru okazała się strzałem w dziesiątkę. Silnik poddano liftingowi. Ogień i efekty świetlne prezentowały dobry poziom. Jedynie geometria obiektów momentami wyglądała ubogo. Klimat rekompensował to z nawiązką. Suffering znalazł 1,5 miliona odbiorców. W 2005 roku Surreal Software dostarczył kontynuację o podtytule Ties That Bind.
Po kilkuletniej przerwie panowie planują wielki powrót ze swoim pierwszym tytułem na konsole obecnej generacji. Mowa o This Is Vegas zmierzającym na X360, PS3 i PC
Ciekawostka: Produkcja This Is Vegas do tej pory pochłonęła pomiędzy 40 a 50 milionów dolarów.