Autorzy | Croteam |
Debiut w roku | 2001 |
Najpopularniejsze gry | seria Serious Sam |
W użyciu | tak |
Wersja DirectX | 7/8.1 |
Wersja OpenGL | 1.2.1/1.3 |
Obsługa multi GPU | nie |
Obsługa wielu rdzeni | nie |
Maks. ilość obsł. rdzeni | - |
Sam Stone, bardziej znany jako Serious Sam, to postać twardziela ratującego świat wykreowana przez chorwackie studio Croteam. Po raz pierwszy na ekrany monitorów dumnie wkroczył dziewięć lat temu. The First Encounter podbił serca gracza oferując czysto zręcznościową zabawę, pozwalającą naszym szarym komórkom na przejście w stan uśpienia.
Serious Engine był sponsorem całej imprezy. Przedstawienie było bardzo widowiskowe. Na ekranie pojawiało się jednocześnie nawet kilkadziesiąt postaci. Wrogi pomiot zaciekle szarżował w kierunku naszego przystojniaka. Silnik Serious Engine był pierwszym narzędziem będącym w stanie technicznie udźwignąć ciężar tego typu. Zbudowany w oparciu na DirectX 7 obsługiwał API Microsoftu i zarazem OpenGL. Oferował przy tym jakość grafiki nieodbiegającą od konkurencji. Efekty, jakie miał do dyspozycji to między innymi: efekt soczewki (lens flare), wolumetryczna mgła, odbicia i lustra, system cząsteczek. Do tego First Encounter wymagał tylko procesora z rodziny PII, 64 MB RAM i niemal dowolnego akceleratora z minimum 8 MB pamięci.
Sukcesor, tendencyjnie nazwany Serious Engine II przywędrował w 2005 roku. Autorzy oparli na nim Poważnego Sama II. Silnik do działania wymagał karty wyposażonej w jednostki PS. Użytkownicy kart Radeon 7500 i Geforce 2/4MX musieli obejść się smakiem, bądź zainwestować w nowszą kartę. Engine radził sobie z parallax mappingiem, HDR, bloomem, bump mappingiem i co najważniejsze bardzo dobrze skalował się ze sprzętem. Bez problemu można było dopasować szybkość działania gry do własnej maszyny, bez zbytniego uszczerbku dla efektów wizualnych. Zespół Croteam pomyślał też o mniej zaawansowanych użytkownikach i wzorem innych producentów umieścił w menu przycisk do automatycznego wykrywania posiadanego sprzętu i dopasowania doń odpowiednich ustawień graficznych.
W zeszłym roku Croteam sklecił trzeci silnik, nazwany tradycyjnie Serious Engine 3. Ukazały się na nim odświeżone wersje First i Second Encounter z dopiskami HD. Fani przygód Sama niecierpliwie wyczekują trzeciej odsłony gry, mającej się ukazać jeszcze w tym roku. Dokładnej daty nie ujawniono, choć może E3 przyniesie jakieś wieści.
Ciekawostka: Sam jest dostępny nawet na Game Boy Advance. Popatrzcie: