Autorzy | GSC Game World |
Debiut w roku | 2007 |
Najpopularniejsze gry | seria S.T.A.L.K.E.R. |
W użyciu | tak |
Wersja DirectX | 8.1,9,10,11 |
Wersja OpenGL | - |
Obsługa multi GPU | tak |
Obsługa wielu rdzeni | nie |
Maks. ilość obsł. rdzeni | - |
Stary, dobry Stalker. Część czytelników pewnie pomyśli „2007 rok, czy na pewno taki stary?” Niestety tak. Fani gry z pewnością to wiedzą, ale pozostali niekoniecznie. Stalker pozostawał w produkcji przez pięć lat. Odbiło się to niekorzystnie dla tego tytułu. Przede wszystkim przeszkadza to, że silnik gry X-Ray jest zupełnie jednowątkowym tworem. Wystarczy dodać do tego kiepskie zarządzanie pamięcią, a więc w rezultacie ogromne zapotrzebowanie na nią, i już mamy iście wybuchową mieszankę.
Od strony funkcji, z którymi radzi sobie silnik, to jest już całkiem nieźle. Mamy HDR, efekt rozmycia, miękkie cienie, statyczne/dynamiczne oświetlenie (trzy tryby do wyboru) Jest też dynamiczny cykl dnia i nocy, i dynamiczny system pogody. Występuje problem z wygładzaniem krawędzi spowodowany użytą metodą oświetlenia znaną jako Deferred Shading. X-Ray to nie tylko Cień Czernobyla, ale również Czyste Niebo i wydany w tym roku Zew Pyrpeci.
Czyste Niebo nadciągnęło nad Zonę, przynosząc ze sobą powiew zmian. Po pierwsze GSC zaadaptowało do silnika SSAO. Po drugie, pojawiła się możliwość włączenia wolumetrycznych efektów atmosferycznych takich jak ogień, dym, promienie słoneczne. Zmieniają one drastycznie wygląd gry na plus i dla równowagi drastycznie wpływają też na wydajność. Tym razem, jak możecie się domyśleć, niestety na minus.
Ostatnia jak dotąd odsłona Stalkera przenosi akcję w nowe miejsce, miasto Pyrpeć. Silnik oznaczono numerkiem 1.6, a największą nowością w nim zawartą jest zgodność z DirectX 11. Można obserwować działanie teselacji w ruchu, chociaż mając na uwadze koszt jaki za sobą niesie ten pokaz, trzeba się zastanowić czy jest to widok wart oglądania. GSC ma w planach przeniesienie Stalkera na konsole. W tym celu nabyło odpowiednie prawa. Proces konwertowania miał się rozpocząć po wydaniu Zewu Pyrpeci, ze względu na ograniczoną ilość personelu.
Ciekawostka: Część tekstur w Stalker: Cień Czernobyla to zdjęcia budynku studia tworzącego grę.