Nową rodzinę najwydajniejszych kart nvidii otwierają dwa GTX'y numerowane jako 260 oraz 280. Obydwie karty zbudowano wokół tego samego układu, jakim jest GT200.
GTX 280 jako prawdziwy top dla entuzjastów wydajności, posiada pełen, nienaruszony cięciami w architekturze rdzeń GT200. Zawiera on zatem 240 rdzeni procesorowych SP, 32 jednostki renderujące ROP oraz 80 jednostek filtrujących tekstury (TF).
Dzięki większej ilości jednostek ROP/TF karta dysponuje także wyższym od starszych GTX'ow współczynnikiem wypełniania, który wynosi tu 48160 MegaTekseli/s. Zegar taktujący domenę ROP został ustalony na dosyć bezpiecznym poziomie i wynosi 602MHz. Biorąc jednak pod uwagę złożoność rdzenia GT200, jej taktowanie wydaje się w zupełności wystarczające.
Dużo większy wpływ na wydajność w dzisiejszych grach będą mieć zegary procesorów strumieniowych. Różnica w taktach pomiędzy domeną shader a ROP wynosi 2.16, co daje 1296MHz na Stream Procesorach i przy 240 SPu oferują one maksymalną wydajność zmiennoprzecinkową na poziomie 933 GigaFlopów. Jak na pojedynczy rdzeń, zbliżenie się do wydajności 1TeraFlopa jest ogromnym krokiem naprzód.
Wbudowany kontroler pamięci posiada szerokość 512-bit i przy zegarze 1107 MHz dla pamięci GDDR3 posiada górną przepustowość na poziomie aż 138 GB/s. Niepokojącym, na pierwszy rzut oka, parametrem na który warto zwrócić uwagę jest wartość TDP (Thermal Design Power), wynoszący aż 236W dla tej topowej konstrukcji. Do tego wątku postaram się jeszcze powrócić w dalszej części artykułu przy omawianiu temperatury pracy tej karty.
GeForce 8800GTX | GeForce 9800GTX | GeForce 9800 GX2 | GeForce GTX 280 | |
nazwa rdzenia | G80-300 | G92-420 | 2x G92-450 | GT200 |
technologia | 90nm | 65nm | 65nm | 65nm |
licz. tranzys. powierz. rdzenia | 681 mln 484 mm2 | 754 mln 324 mm2 | 754 mln 324 mm2 | 1.400 mln 576 mm2 |
maksymalne TDP | 177 W | 160W | 210W | 236W |
jednostki ROP jedn. adresuj. TA jedn. Teksturujące | 24 32 TF 64 | 16 64 64 | 2 x16 2x 64 2x 64 | 32 80 80 |
jednostki SP | 128 | 128 | 2x 128 | 240 |
zegar GPU | 575 MHz | 675 MHz | 600 MHz | 602 MHz |
wydajność wypełniania | 36 800 MT/s | 43 200 MT/s | 76 800 MT/s | 48 160 MT/s |
częstotliwość shaderów | 1357 MHz | 1688 MHz | 1500 MHz | 1296 MHz |
wydajność zmienn. | 521 GFlops | 648 GFlops | 1152 GFlops | 933 GFlops |
zegar pamięci | DDR 900 MHz ef. 1800 MHz | DDR 1100 MHz ef. 2200 MHz | DDR 1000 MHz ef. 2000 MHz | DDR 1107 MHz ef. 2214 MHz |
przepustowość pamięci | ~84 GB/s | 69 GB/s | 2x 63 GB/s | 138 GB/s |
ilość i typ pamięci | 768 MB GDDR 384-bit | 512 MB GDDR 256-bit | 2x 512 MB GDDR 256-bit | 1024 MB GDDR3 512-bit |
magistrala | PCI-E 16x 1.0/1.1 | PCI-E 16x 2.0 | PCI-E 16x 2.0 | PCI-E 16x 2.0 |
chłodzenie | dwuslotowe | dwuslotowe | dwuslotowe | dwuslotowe |
sprzętowe HD | tak PureVideo HD VP1 | tak PureVideo HD VP2 | tak PureVideo HD VP1 | tak (PureVideo HD 2nd gen) VP3 |
multi-GPU | SLI | Tri-SLI | SLI | Tri-SLI |
dodatkowe zasilanie | 2x 6pin | 2x 6pin | 1x 6pin 1x 8pin | 1x 6pin 1x 8pin |
Nieco słabszy GTX 260, bazuje na zablokowanym częściowo układzie GT200. Praktyka zatem identyczna jak w przypadku ostatniej serii kart opartych o układy G92, a także G80. W przypadku GTX 260 aktywnych pozostało 192 rdzeni procesorowych, 28 ROP'ów oraz 64 jednostki filtrujące, przy jednoczesnym "okrojeniu" szyny pamięci do 448-bit.
Całość najbardziej przywołuje analogię do podobnych cięć znanych właśnie z G80, gdzie oprócz ingerencji "chirurgicznej" w jednostki wykonawcze, zablokowano część szyny pamięci oraz jej maksymalną obsługiwaną ilość. Tu jest podobnie, GTX 260 posiada już "tylko" 896MB pamięci GDDR3.
Dzięki mniejszej ilości TF oraz ROP współczynnik wypełniania spadł, w stosunku do GTX 280, do poziomu 36864 Megatekseli/s. Pomimo tego, jest to wartość znacznie przewyższająca starego 8800 GTS'a 640MB oraz nieco młodsze 8800GT, i jak widzimy niemal identyczna co przy leciwym już 8800GTX'ie. TDP dla tej karty ustalono na poziomie 186W, co jest wartością w stosunku do "silniejszego" brata o 50W niższą. Różnica na pewno niebagatelna.
GeForce 8800 GTS 640 | GeForce 8800 GT 512 | GeForce GTX 260 | |
nazwa rdzenia | G80-100 | G92-270 | GT200 |
technologia | 90nm | 65nm | 65nm |
licz. tranzys. powierz. rdzenia | 681 mln 484 mm2 | 754 mln 324 mm2 | 1.400 mln 576 mm2 |
maksymalne TDP | 147W | 110W | 186W |
jednostki ROP jedn. adresuj. TA jedn. Teksturujące | 20 24 TF48 | 16 56 56 | 28 64 64 |
jednostki SP | 96 | 112 | 192 |
zegar GPU | 500 MHz | 600 MHz | 576 MHz |
wydajność wypełniania | 24 000 MT/s | 33 600 MT/s | 36 860 MT/s |
częstotliwość shaderów | 1180 MHz | 1500 MHz | 1242 MHz |
wydajność zmienn. | 340 GFlops | 506 GFlops | 715 GFlops |
zegar pamięci | DDR 800 MHz (ef. 1600 MHz) | DDR 900 MHz (ef. 1800 MHz) | DDR 1000 MHz ef. 2000 MHz |
przepustowość pamięci | 62 GB/s | 56 GB/s | 109 GB/s |
ilość i typ pamięci | 640 MB GDDR 320-bit | 512 MB GDDR3 256-bit | 1024 MB GDDR3 512-bit |
magistrala | PCI-E 16x 1.1 | PCI-E 16x 2.0 | PCI-E 16x 2.0 |
chłodzenie | dwuslotowe | jednoslotowe | dwuslotowe |
sprzętowe HD | tak PureVideo HD VP1 | tak PureVideo HD VP2 | tak (PureVideo HD 2nd gen) VP3 |
multi-GPU | SLI | SLI | Tri-SLI |
dodatkowe zasilanie | 1x 6-pin | 1x 6-pin | 1x 6pin 1x 8pin |
Obydwie konstrukcje obsługują technikę łączenia ze sobą maksymalnie trzech kart (dwa złącza Scalable Link Interconnect) oraz potrafią skorzystać z dobrodziejstw zaawansowanego zarządzania energią o nazwie HybridPower. W przypadku tak prądożernych konstrukcji, dla naszego portfela, może się to okazać zbawienne.
ZASILANIE
po prawej gniazdka zasilania na karcie GeForce GTX 280, po lewej geForce 9800 GTX
Jeżeli chodzi o zasilanie, oprócz energii dostarczanej przez złącze krawędziowe z portu PCI-E 2.0, karty potrzebują "dokarmienia" dwiema dodatkowymi wtyczkami 6-pin PEG (w przypadku GTX 260), oraz 6-pin / 8-pin PEG w przypadku GTX 280. Jeżeli nasz zasilacz nie posiada "natywnej" wtyczki 8-pin, nic straconego, stosowne przejściówki znajdują się w zestawie z kartą.
"Przebudowane" zostało także PureVideo HD drugiej generacji. Jednoczesna obsługa dwóch źródeł wideo wysokiej rozdzielczości, oraz pełne wsparcie dla formatów H.264 i VC-1, oferują nieco bardziej rozszerzoną funkcjonalność w stosunku do możliwości układu G94-300 (9600GT).
- PureVideo HD 2nd gen /VP3:
- Hardware decode acceleration for H.264, VC-1 and MPEG2
- Image post processing
- Dynamic contrast enhacement
- Blue, green and skin tone enhacements
- HD dual-stream decode
- Windows Vista Aero with Blue-ray movie playback
- Full score for HQV and HQV HD