Prezentujemy wyniki karty graficznej po podkręceniu. To darmowy sposób zwiększenia wydajności karty graficznej, który zależy od kilku czynników, m.in.: wydajności chłodzenia, napięć zasilających, jakości zastosowanych podzespołów, konkretnego egzemplarza karty.
Nasze próby
Uzbrojeni w aplikację MSI Afterbuner przysiedliśmy do kręcenia bohatera testu. Mieliśmy już do tej pory do czynienia z kilkoma akceleratorami GeForce GTX 680, stąd też mniej więcej orientowaliśmy się w możliwościach pod względem podkręcania. Standardem dla MSI GeForce GTX 680 Lightning jest 1111 MHz dla rdzenia i 1502 MHz dla pamięci operacyjnej. Z tego poziomu podbijaliśmy taktowanie wraz z podbiciem napięcia zasilającego.
Skończyło się na 1221/1702 MHz, co jest najlepszym naszym wynikiem wśród kart z GTX 680 na pokładzie. Podpatrując pracę karty w Crysis 2 widać było, że dzięki funkcji GPU Boost rdzeń chwilami pracował z częstotliwością 1312 MHz!
Crysis 2 - DX11
2560x1600, Maks. Detale, AF x16
NV GeForce GTX 690 4GB (915/1500) | 95 59 |
MSI GTX 680 Lightning 2GB (@1221/1702) | 70 + 9 55 + 6 |
Gigabyte GTX 590 3GB (608/854) | 72 57 |
MSI GTX 680 Lightning 2GB (1111/1502) | 70 55 |
Gigabyte GTX 680 WFX3 2GB (1072/1500) | 69 54 |
AMD HD 6990 4GB (880/1250) | 68 38 |
AMD HD 7970 GHz Edition 3GB (1000/1500) | 66 46 |
NV GeForce GTX 680 2GB (1006/1500) | 65 49 |
GeForce GTX 670 2GB (915/1500) | 60 47 |
Zotac GTX 580 1,5GB AMP! (815/1026) | 54 41 |
Gigabyte HD 7950 WFX3 3GB (900/1250) | 54 33 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Hard Reset - DX9
2560x1600, Ultra, AA x4, AF x16
GeForce GTX 670 2GB (@1065/1762) 27 44 2 2
NV GeForce GTX 690 4GB (915/1500) | 142 105 |
MSI GTX 680 Lightning 2GB (@1221/1702) | 93 + 12 64 + 8 |
AMD HD 6990 4GB (880/1250) | 99 74 |
Gigabyte GTX 590 3GB (608/854) | 95 68 |
Gigabyte GTX 680 WFX3 2GB (1072/1500) | 93 64 |
MSI GTX 680 Lightning 2GB (1111/1502) | 93 64 |
NV GeForce GTX 680 2GB (1006/1500) | 88 58 |
GeForce GTX 670 2GB (915/1500) | 82 57 |
AMD HD 7970 GHz Edition 3GB (1000/1500) | 79 53 |
Zotac GTX 580 1,5GB AMP! (815/1026) | 67 46 |
Gigabyte HD 7950 WFX3 3GB (900/1250) | 67 46 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
BattleField 3 - DX11
2560x1600, Maks. Detale, AA x4, AF x16
NV GeForce GTX 690 4GB (915/1500) | 164 109 |
MSI GTX 680 Lightning 2GB (@1221/1702) | 100 + 16 79 + 12 |
Gigabyte GTX 590 3GB (608/854) | 100 79 |
MSI GTX 680 Lightning 2GB (1111/1502) | 100 79 |
Gigabyte GTX 680 WFX3 2GB (1072/1500) | 98 76 |
AMD HD 6990 4GB (880/1250) | 97 76 |
NV GeForce GTX 680 2GB (1006/1500) | 96 76 |
GeForce GTX 670 2GB (915/1500) | 88 61 |
AMD HD 7970 GHz Edition 3GB (1000/1500) | 87 67 |
Zotac GTX 580 1,5GB AMP! (815/1026) | 75 61 |
Gigabyte HD 7950 WFX3 3GB (900/1250) | 70 54 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Przyrost wydajności po takim podkręceniu był widoczny w każdej grze, najwięcej skorzystamy w najbardziej wymagających grach. Porównując tak podkręconą kartę graficzną GeForce GTX 680 do wersji standardowej widać praktycznie przepaść. Różnica jest naprawdę warta świeczki. W dodatku hałas generowany przez pracę wentylatorów jest na akceptowalnym poziomie. To zdecydowanie świetna karta do podkręcania!
Pobór prądu
Pomiaru energii dokonaliśmy przy pomocy watomierza. Poniższe wartości dotyczą całej platformy testowej (oprócz monitora, głośników, drukarki, itd.). Pomiar w trybie spoczynku odbywał się przy uruchomionym systemie operacyjnym, w którym była włączona przeglądarka Firefox z dwiema zakładkami oraz program muzyczny Foobar. Natomiast "obciążenie" sprawdzaliśmy podczas zapętlonego testu w grze Crysis 2 (1920x1080).
Pobór prądu - Spoczynek
Pulpit, Firefox, Foobar [W]
NV GeForce GTX 680 2GB (1006/1500) | 109 |
GeForce GTX 670 2GB (915/1500) | 110 |
Gigabyte HD 7950 WFX3 3GB (900/1250) | 111 |
Gigabyte GTX 680 WFX3 2GB (1072/1500) | 114 |
AMD HD 7970 GHz Edition 3GB (1000/1500) | 115 |
MSI GTX 680 Lightning 2GB (1111/1502) | 115 |
NV GeForce GTX 690 4GB (915/1500) | 123 |
Zotac GTX 580 1,5GB AMP! (815/1026) | 128 |
AMD HD 6990 4GB (880/1250) | 137 |
Gigabyte GTX 590 3GB (608/854) | 147 |
Pobór prądu - Obciążenie
Crysis [W]
Gigabyte HD 7950 WFX3 3GB (900/1250) | 270 |
GeForce GTX 670 2GB (915/1500) | 280 |
NV GeForce GTX 680 2GB (1006/1500) | 307 |
Gigabyte GTX 680 WFX3 2GB (1072/1500) | 331 |
MSI GTX 680 Lightning 2GB (1111/1502) | 337 |
AMD HD 7970 GHz Edition 3GB (1000/1500) | 360 |
Zotac GTX 580 1,5GB AMP! (815/1026) | 380 |
NV GeForce GTX 690 4GB (915/1500) | 430 |
Gigabyte GTX 590 3GB (608/854) | 480 |
AMD HD 6990 4GB (880/1250) | 490 |
MSI GeForce GTX 680 Lightning jest akceleratorem o umiarkowanym, jak na topowe konstrukcje, poborze prądu. Wraz z naszą platformą odnotowaliśmy pobór na poziomie ok. 337 w. To sporo mniej niż referencyjny Radeon 7970 GHz Edition.
Pobór prądu - Obciążenie OC
Crysis [W]
NV GeForce GTX 680 2GB (@1130/1740) | 320 |
Gigabyte HD 7950 WFX3 3GB (@1100/1575) | 350 |
Gigabyte GTX 680 WFX3 3GB (@1184/1749) | 350 |
MSI GTX 680 Lightning 2GB (@1221/1702) | 359 |
AMD HD 7970 GHz Edition 3GB (@1150/1580) | 380 |
Zotac GTX 580 1,5GB AMP! (@900/1100) | 480 |
NV GeForce GTX 690 4GB (@1040/1770) | 487 |
Gigabyte GTX 590 3GB (@650/921) | 505 |
AMD HD 6990 4GB (@940/1500) | 545 |
Przyzwoicie sytuacja wygląda po przetaktowaniu. Według nas pobór prądu podniósł się proporcjonalnie do wzrostu wydajności.