Przez ostatni rok AMD i NVIDIA zaimplementowały kilka nowych funkcji do akceleratorów graficznych. Poniżej wymieniamy i krótko opisujemy te, które naszym zdaniem są najciekawsze.
GeForce Experience
Firma Nvidia od pewnego czasu rozwija i mocno promuje aplikację GeForce Experience. Służy ona do automatycznego dostosowywania się gry w zależności od wydajności komputera, na którym uruchamiamy gry. Okazuje się bowiem, że tylko niewielka część z nas modyfikuje opcje graficzne w grach: np. zmienia jakość tekstur, cieni, stopień wygładzania krawędzi, itd. Może to wydawać się dziwne, zwłaszcza dla graczy, ale według przeprowadzonych badań, tak właśnie jest. Ta darmowa aplikacja działa na akceleratorach od GeForce GTX 400 wzwyż i obsługuje baaardzo długą listę gier. Program pobiera dane o posiadanych komponentach, komunikuje się z zasobami firmy Nvidia i dostosowuje optymalne detale graficzne w wybranej grze w zależności od procesora, karty graficznej lub monitora. Zaawansowani użytkownicy pewnie przynajmniej przetestują tą funkcję z czystej ciekawości, ale Ci mniej wtajemniczeni napewno docenią nowe możliwości optymalizacji ustawień graficznych.
AMD TrueAudio
Niegdyś jedynym źródłem dźwięku mogła być dedykowana karta muzyczna lub układ dźwiękowy zaszyty na płycie głównej komputera. Wiele lat później zaimplementowano odpowiedni kodek w kartę graficzną, dzięki czemu materiał audio i wideo mógł być przekazywany za pośrednictwem kabla HDMI. Kolejno wydawane karty graficzne wprowadzały nowe standardy i usprawnienia związane z audio. Aż wreszcie w obecnej generacji, AMD zastosowało programowalny silnik TrueAudio.
W największym skrócie technologia ta ma zapewnić bardziej rzeczywiste i wielokanałowe odtwarzanie różnej maści dźwięków grach. AMD obok grafiki wysoki priorytet stawia na jakość dźwięku. Z przestrzennego brzmienia mają skorzystać również użytkownicy mający w domu proste zestawy głośników 2.1, czy słuchawki. TrueAudio w dużym stopniu ma odciążyć CPU od zadań związanych właśnie z dźwiękiem. Technologia ta zostanie wprowadzona do takich gier jak Thief, Murdered Soul Suspect czy Lichdom. Niestety, procesor TrueAudio zostanie wprowadzony w wybranych kartach graficznych z serii Radeon.
Mantle
Pomost pomiędzy konsolą a pecetem? Tak, za sprawą technologii Mantle. Dzięki porozumieniu z EA/DICE, AMD chce stworzyć platformę wykluczającą stosowanie DirectX, który to nie pozwala rozwinąć skrzydeł obecnym akceleratorom graficznym. Największa zaleta? Spory wzrost wydajności. Ze względu na fakt, że Mantle musi korzystać z architektury GCN, jedynym sprzętem mogącym wykorzystać tą technikę są najnowsze akceleratory, oraz seria Radeon HD 7000 z silnikami GCN. Pierwszą grą wykorzystującą Mantle jest Battlefield 4 i już są zapowiadane kolejne tytuły.
raptr
Trzeba jeszcze wspomnieć o będącej jeszcze w powijakach aplikacji raptr. Ma ona połączyć takie platformy jak Steam, Origin, uPlay. Z pewnością ciekawe rozwiązanie dla użytkowników często pobierających gry z wymienionych systemów. Ponadto, raptr otrzymał funkcję optymalizacji działania gier – coś na wzór konkurencyjnego programu GeForce Experience. Według nas ciekawy pomysł na zoptymalizowanie pracy przy komputerze.
Komentarze
26"Wiele zatem kart R9 270 spokojnie podkręca się do poziomu R9 270".
p.s. są jakieś wieści - potwierdzone konkrety na temat premiery gtx750ti?
Dziękuję serdecznie na Wasze testy na przestrzeni ostatniego roku - pod ich wpływem kupiłem pierwszy od lat GFX.
Niestety dokonałem nieoptymalnego wyboru, ponieważ ostatnio zainteresowałem się kryptowalutami, a nabyłem kartę nVidii.
Bardzo prosiłbym więc na przyszłość do testów kart graficznych dorzucić jak sprawują się one w kopaniu kryptowalut na Scrypcie (Litecoin, itp). Jest to chyba ciekawy temat - żaden z konkurencyjnych portali takich testów nie publikuje.
"IV Kwartał
Radeon R7 260X jest przedstawicielem niższej klasy kart graficznych, którego premiera miała miejsce wna początku października." Mały bład,ale artykuł czytało sie fajnie.