W momencie ukazania się gry na półkach sklepowych praca zespołu tworzącego wcale się nie kończy. W ramach gwarancji producent zobowiązuje się na wydawanie łatek na nieodnalezione w czasie produkcji błędy, czyli tak zwane patche. Można je pobrać za darmo z internetu i zainstalować, uwalniając grę od niedociągnięć.
Patche często także dodają do gry dodatkowe funkcje, takie jak nowe tryby gry, bonusowe mapy, postacie lub pojazdy. Twórcy czasem zamieszczają też elementy, na których dopracowanie brakło czasu przed premierą produkcji. Taka polityka wydawcy z pewnością ucieszy osoby, które nabyły grę i może przekonać kolejnych graczy do zakupu.
Patche usuwają wyłapane błędy i poprawiają optymalizację gry.
Ostatnio coraz popularniejsze są też duże, płatne dodatki, zwane DLC. Pobierane są za nie niewielkie opłaty, a w zamian wprowadzają one do gry dużo nowości. Mogą to być mapy lub tryby gry, ale czasem także kontynuacje historii rozpoczętej w podstawowej wersji lub całkowicie inne opowieści. Jeśli DLC są bardzo duże, to wydane mogą zostać w wersji pudełkowej, jako pełnoprawny dodatek.
Jeśli twórcy zdecydują się na umieszczenie w grze trybu multiplayer, to ich zadaniem staje się także nadzorowanie serwerów gier. Dodatkowo często udostępniane są drobne poprawki, które usprawniają rozgrywkę, balansują ją lub blokują stworzone przez nieuczciwych graczy programy.
DLC są ciekawym rozwiązaniem, o ile twórcy nie będą chcieli na nich zarobić za wszelką cenę.
Jak widać proces tworzenia gry nie jest łatwy. W dzisiejszych czasach konkurencja jest duża, dlatego studia konkurują ze sobą coraz bardziej zaciekle. Każdy stara się o uzyskanie jak najlepszej oprawy audiowizualnej, jak najciekawszej fabuły czy też jak największej ilości innowacji. Nakład prac porównać możemy do tego potrzebnego do stworzenia kinowego hitu.
Obecnie już mało które studio deweloperskie tworzy gry bez wykorzystania ostatnich zdobyczy techniki. Technologia Motion Capture, nowoczesne silniki graficzne oraz potężna moc obliczeniowa obecnie dostępnych pecetów - wszystko to sprawia, że przed twórcami ukazują się szerokie horyzonty. Najważniejsze jest jednak, by gra była ciekawa i wciągająca, bo gracze stają się coraz bardziej wymagający.
Polecamy inne zestawienia z działu Gaming:
Najbardziej pożądane gry 2010 roku Mafia 2, Max Payne 3, Crysis 2, Batman: Arkham Asylum 2 i... można tak długo wymieniać. Oto najlepsze hity, które trafiły lub trafią na rynek w tym roku. Jesteś graczem? Więc musisz je znać! | |
Gramy w przeglądarce - 30 świetnych gier flash Mirror's Edge 2D, Tetris z fabułą, trzy wesołe owieczki i - uwaga - Najtrudniejsza Gra na Świecie. A wszystko uruchamiane w przeglądarce WWW. Czas się trochę rozerwać! | |
100 najlepszych gier XX wieku cz. 3 Miłe wspomnienia wracają. Ostatnia część z cyklu zawiera takie hity jak Planescape: Torment, Resident Evil 2, Starcraft, Quake II czy Unreal. Lektura obowiązkowa dla każdego gracza! |
Komentarze
66Na początku są sprawdzane w specjalnej aplikacji animacje nałożone na każdą postać (jeśli któraś nie pasuje to jest poprawiana, albo nie będzie przypisana do tej postaci).
A to tylko jeden z wielu elementów jaki się sprawdza przed normalnym przechodzeniem gry ;)
Przynajmniej ja inaczej tworzę. Ale ja tu mam na myśli podstawy generalne, które raczej są takie same.
Na przykładzie DLC do MW2 - 50zł za pięć mapek do MP :P
Na zdjęciu jest Hans Zimmer i James Newton Howard.
Jak się mniej więcej edytuje te silniki, jakimi programami się posługują, jakie funkcje najczęściej przy programowaniu się wykorzystują itp. Jednak artykuł jest bardzo dobrze napisany i w SKRÓCIE opisuje etap tworzenia gier.
Dla przykladu:
"Obecnie najpopularniejszym z wykorzystywanych języków przy tworzeniu gier jest język C++. Jest to ulepszona wersja dawnego języka C. Najpopularniejszym zaś systemem są systemy z rodziny Windows. Dlatego jeśli w przyszłości chcielibyśmy związać się z tworzeniem gier, to warto zapoznać się z tymi dwoma środowiskami."
C++ to nie jest ulepszone C :)
To tak jakby mowic ze samolot to ulepszony helikopter.
Tzn troche jest to prawda, ale w mega uproszczeniu.
Jakimi dwoma srodowiskami? C++ i WIndows? A co ma C++ wspolnego z Windows? Windows to sytem operacyjny, a C++ to jezyk programowania. A Visual Studio to srodowisko programistyczne.
I tak dalej.
Nie wiem dlaczego kompletnie pominąłeś rolę level designerów w tekście.
Jako ciekawostkę dodam, że skanery 3D wykorzystuje się nie tylko w procesie tworzenia gier, ale na przykład w medycynie i projektach architektonicznych(vide CAD) , a cena takiej zabawki to kwota rzędu 70 000 PLN.
"W dzisiejszych czasach konkurencja jest duża, dlatego studia konkurują ze sobą coraz bardziej zaciekle. Każdy stara się o uzyskanie jak najlepszej oprawy audiowizualnej, jak najciekawszej fabuły czy też jak największej ilości innowacji."
No i to zdanie, to jest jakaś chyba pomyłka. Konkurują w oprawie audiowizualnej to fakt, ale w pomysłach i grywalność mają kompletnie w dupie i o tym mocno zapomnieli i kiedyś obudzą się z ręką w nocniku. Czasy gdy w grę grało się tygodniami chyba minął, ale może znajdzie się ktoś mądry i powie "DOSYĆ PRODUKCJI GNIOTÓW, ZRÓBMY GRĘ NA MIARĘ DZISIEJSZYCH CZASÓW".
Zresztą muszą być dobrzy, kilka zmiennych na każdą linię kodu ;-D