Animacje w grze są bardzo ważne. Twórcy chcą, żeby stworzone przez nich postacie poruszały się naturalnie. Metoda animowania jest dość prosta, a cały ten proces jest zadaniem animatora.
W programie graficznym tworzony jest szkielet postaci. Przypomina on naturalną strukturę kości w organizmie człowieka i zostaje umieszczony wewnątrz modelu. Dzięki temu ruchy będą jak najbardziej podobne do ludzkich. Szkielet zostaje przypisany do modelu, przez co każde poruszenie nim będzie skutkowało podobnym ruchem wykonywanym przez postać.
Model postaci opierany jest na szkielecie i animator może go dowolnie poruszać.
Po odpowiednich przygotowaniach animator przechodzi do właściwej pracy. Poruszając się w obrębie linii czasu zmienia ułożenie szkieletu, a co za tym idzie - całej postaci. W tle zaś program oblicza odpowiednie przejścia pośrednie, dzięki czemu obiekt wykonuje płynne ruchy. I tak dla wszystkich wymaganych animacji, których często jest naprawdę sporo.
Po zaprojektowaniu animacji pozostaje jeszcze jedna rzecz: gdy postać się porusza, program graficzny sam przekształca model rozciągając lub ściskając niektóre miejsca. Czasem może to jednak powodować brzydkie defekty, jak na przykład kanciastość lub przenikanie tekstur. Grafik musi więc prześledzić jeszcze raz cały proces i poprawić pojawiające się błędy.
Technika Motion Capture pozwala na szybkie rejestrowanie naturalnych ruchów.
Pewnego rodzaju alternatywą dla pracy animatora jest technologia Motion Capture. Polega na ubraniu aktora w specjalny kombinezon, w którego ważnych miejscach umieszczone zostają specjalne, odblaskowe znaczniki, tzw. markery. Miejsca te to np. stawy lub zakończenia kończyn, które zmieniają pozycję podczas poruszania. Następnie aktor umieszczony zostaje na scenie, dookoła której rozstawione są specjalne kamery imitujące i rejestrujące światło podczerwone.
W trakcie nagrań aktor wykonuje odpowiednie ruchy na scenie. Kamery wszystko rejestrują i przekazują do komputera, który zajmuje się przetworzeniem danych. W wyniku tego w programie graficznym otrzymuje się przeniesione kropki prezentujące ruch aktora, które następnie są łączone w szkielet i umieszczane w modelu. Dalsza droga jest podobna, jak przy ręcznym animowaniu.
Motion Capture wykorzystywany jest nie tylko w grach i pozwala też na rejestrowanie mimiki twarzy.
Motion Capture jest obecnie coraz częściej wykorzystywany i to nie tylko w grach. Ostatnia produkcja Jamesa Camerona, "Avatar", wykonana została przy ogromnym użyciu tej technologii. Twórcy gier rezygnują już z ręcznych metod na rzecz animacji pochodzących z Motion Capture.
Technika stała się bardzo popularna, bo potrafi znacznie skrócić czas potrzebny na stworzenie gry. Bardzo często aktorzy użyczający głosu postaciom sami występują w sesjach Mocap, dzięki czemu nagrywane są idealnie ze sobą zsynchronizowane ruchy i głosy. Potem wszystkie stworzone animacje zostają zmagazynowane w bazach danych, a następnie są dodawane przez programistów do gry.