Grafika to jedna z najważniejszych części gry. Jednocześnie jest to rzecz, która nieustannie się zmienia i ewoluuje. Kolejne generacje silników graficznych renderują obrazy lepsze, bogatsze w szczegóły i coraz bardziej przypominające świat rzeczywisty.
Praca grafika jest trudna. Oprócz zdolności artystycznych musi mieć dużą wiedzę z zakresu matematyki i takich zagadnień jak wektory, macierze i ciała liczb zespolonych. Niezbędna jest też umiejętność obsługi programów graficznych, jak np. 3DS Max.
Pierwszym etapem powstawania modelu jest szkic krawędzi.
Każdy model powstaje w kilku fazach. Pierwszą z nich jest stworzenie wstępnego szkicu w programie 3D. Grafik kieruje się wtedy rysunkami koncepcyjnymi wykonanymi przez artystów. Pierwszy szkic nie ma kolorów ani detali. Zarysowane są jedynie ogólne kształty obiektu.
Etap numer dwa nie zmienia jeszcze nic w wyglądzie modelu. Nakładane są jedynie detale powierzchni, dzięki czemu program wie, która część wykonana jest z jakiego materiału, co przydatne będzie w późniejszych etapach. Szkic jest również wstępnie kolorowany, co ułatwia pracę.
Następnie model pokrywany jest pierwszymi teksturami.
Dopiero w trzecim etapie siatka wielokątów zostaje zagęszczona. Model zyskuje na dokładności, przestaje być kanciasty. Wstępne kolory są usuwane, a model zostaje pokolorowany jednolicie. Grafik ustala jak obiekt powinien reagować na światło. Definiowane są też cienie.
Ostatni etap polega na pokryciu modelu teksturami. Dopiero one nadają mu końcowy wygląd. Dopracowywane są ostatnie detale, dodawane są inne obiekty, jak drzewa czy głazy. Następnie gotowy obiekt jest zapisywany i wysyłany do umieszczenia w danej lokacji.
Obiekt zostaje dopracowany, a następnie testuje się jego reakcję na oświetlenie.
Dawniej wszystkie modele tworzone były jedynie przy wykorzystaniu myszki. Obecnie graficy mają większą swobodę. Do dyspozycji otrzymują m.in. ekrany dotykowe. Na nich wyświetlany jest model, a zaawansowany i precyzyjny system rozpoznawania nacisku pozwala na wygodne modelowanie. Bardziej przypomina to rzeźbienie lub malowanie niż dawne przesuwanie wektorów myszką.
Ciekawym urządzeniem jest również skaner 3D. Umieszczony na nim model zostaje sfotografowany ze wszystkich stron, a następnie komputerowo przetworzony. Efektem końcowym tego działania jest gotowy plik 3D zawierający zeskanowany obiekt, który wystarczy jedynie poprawić w programie graficznym.
Gotowy model pokrywany jest końcowymi teksturami i renderowany lub umieszczany w grze.
Obok grafików 3D istnieją, coraz mniej potrzebni, graficy 2D. Zajmują się teksturami i obiektami płaskimi. Obecnie jednak ich rola jest zastępowana przez rysunki artystów i obrazy wykonywane za pomocą aparatów i skanerów.
Każdy grafik musi się odznaczać zdolnościami artystycznymi i umiejętnością przeniesienia ich na ekran komputera. Oprócz tego ważna jest również wyobraźnia. Szkice koncepcyjne nie są wiernie odwzorowywane w grze. Każdy artysta dodaje do modelu cząstkę siebie. Poza tym w obiektach nie jest najważniejszy realizm. Ważna jest oryginalność i zgodność modelu z niepowtarzalnym i założonym klimatem gry.