Tworzenie każdej gry zaczyna się od pomysłu. Koncepcja określa jakiego typu będzie to gra, w jakich będzie się działa realiach, co będzie się w niej robić, a czasem nawet zawiera pierwsze dokładniejsze elementy scenariusza. Koncept opracowywany jest przez zgromadzenia złożone z najważniejszych osób uczestniczących w projekcie, tak zwany Core Team.
Następnym krokiem jest konspekt. To rozbudowany projekt, zawierający wszystkie najważniejsze aspekty gry. Nie jest on jednak na sztywno ustalony i jego założenia często zmieniają się w trakcie produkcji. W tym czasie pomysłodawca gry zostaje głównym projektantem (ang. Project Manager). Nadzoruje i sprawdza poczynania ekipy tworzącej grę tak, by jej efekty były zgodne z jego założeniami.
Szkice koncepcyjne przedstawiają zarówno bohaterów gry...
Chyba najważniejszym krokiem jest wybór silnika gry. Jest podstawą całego programu i odpowiada za wyświetlanie grafiki, odgrywanie dźwięków, odtwarzanie filmików czy obliczanie fizyki. Twórcy mogą stworzyć własny silnik, lecz jest to czasochłonne i trudne. Dlatego częściej decydują się na kupno gotowego kodu i przystosowanie go do swoich potrzeb. Jednymi z najpopularniejszych engine'ów są m.in. polski Chrome Engine, jeden z pierwszych silników 3D, czyli Quake Engine, a także bardzo popularny i zastosowany w takich hitach jak Gears of War czy Mirror's Edge silnik Unreal Engine.
Nieodłącznym elementem projektowania gry są szkice koncepcyjne. Są to wykonane przez artystów rysunki prezentujące wstępne pomysły na postacie i lokacje, które znajdą się w końcowym produkcie. Są także punktem wyjścia dla grafików, którzy przenoszą szkice do programu graficznego, tworząc trójwymiarowe modele.
...jak i odwiedzane podczas rozgrywki lokacje.
Gdzieś po drodze rozpoczyna się praca nad scenariuszem gry. Oprócz jej głównych założeń zawiera on też całą historię, opis bohaterów i dialogi. Uzupełniany jest również o szkice zawierające wstępny plan poruszania się bohaterów po lokacjach i animacji. Praca nad dopieszczaniem i rozwojem scenariusza trwa przez cały okres tworzenia gry.
Obok scenariusza powstaje też tablica czasowa. To centrum dowodzenia projektem. Na niej rozplanowywany jest podział prac przez cały proces produkcji gry. Odznaczane są tam wykonane zadania i pomysły, które wymagają jeszcze realizacji.
Na tablicy czasowej oznaczone są też tak zwane kamienie milowe. To najważniejsze i przełomowe momenty w czasie produkcji, jak opracowanie postaci głównego bohatera, stworzenie wszystkich lokacji, czy zakończenie nagrywania dialogów. Najczęściej po wykonaniu każdego z kamieni milowych producent wypłaca zespołowi tworzącemu grę kolejne pule pieniężne.
Tak jak w piłce nożnej, tak i w tworzeniu gier najważniejsze są plan i współpraca.
Zespół produkcyjny musi również poszukać wydawcy dla swojej gry. Studia rzadko dysponują tak dużymi funduszami, by opłacić cały proces produkcji. Dlatego wydawca zajmuje się promocją gry i zapewnianiem funduszy dla zespołu, za co później otrzyma swoją część zysków. Często zdarza się też, że to właśnie wydawca poszukuje ekipy do stworzenia gry, a nie odwrotnie. Wtedy wybiera najbardziej ambitne studio i przedstawia im swoje wymagania.