Gigabyte GTS250 1GB, bazuje na układzie G92 w rewizji B1 (proces technologiczny 55nm). Karta, która dotarła do testów to jednak bliźniacza konstrukcja Gigabyte'a o oznaczeniu GV-N98XPZL-1GH, wyposażona, w stosunku do poprzednika, w zmieniony system chłodzenia (niklowany Zalman VF1050).
To co łączy te dwie karty, to przede wszystkim identyczne PCB, 1GB pamięci GDDR3 produkcji Samsunga, oraz w stosunku do modeli referencyjnych nieco obniżone taktowanie pamięci – 999MHz (1998MHz w trybie DDR). Na rynku spotkać jednak możemy egzemplarze z oznaczeniem OC, wyposażone w pamięci hynixa o taktowaniu 1100MHz (efektywnie 2200MHz).
nazwa karty | Gigabyte GTS250 1GB (GV-N250ZL-1GI) |
seria | GeForce GTS250/9800GTX+ : G92b 16ROP / (TMU: 64TA 64TF) / 128SP |
częstotliwość GPU | tryb 2D: 300MHz / shader: 600MHz tryb low3D: 400MHz / shader: 800MHz tryb 3D: 738MHz / shader: 1836MHz |
częstotliwość pamięci | tryb 2D: 300MHz (600MHz DDR) tryb low3D: 300MHz (600MHz DDR) tryb 3D: 999MHz (1998MHz DDR) |
ilość i typ pamięci | 1GB GDDR3 (256-bit) Samsung 1,85V (2Gbps) 1ns |
zalecany zasilacz | 450W (24A na linii +12V) |
długość karty | 21cm |
wyjścia | DVI-I, HDMI (+HDCP), D-Sub |
chłodzenie | aktywne Zalman VF1050 (dwuslotowe) / niklowane miedź-aluminium |
oprogramowanie | GamerHUD Lite |
wyposażenie | przejściówka HDMI-to-DVI, kabel 2xmolex do 6pin, kabelek spdif, CD-driver, user's manual |
jakość wykonania | 5 [bardzo dobra] |
głośność chłodzenia | 2D: 2- [bardzo głośne / brak regulacji] 3D: 3 [głośne / brak regulacji] |
Gigabyte GTS250 1GB: informacje z GPU-Z
To jednak nie wszystkie podobieństwa na jakie natrafimy przy porównywaniu Gigabyte'ów 9800GTX+ z GTS250. Pomimo zmiany modelu coolera, kooperacja Gigabyte'a z Zalmanem kolejny raz uraczyła nas brakiem możliwości regulacji zastosowanego wentylatora. Również w przypadku VF1050, 75mm wiatrak niezależnie od obciążenia pracuje ze stałą prędkością. Niestety, nie pomoże tu ani popularna narzędziówka w postaci RivaTuner, ani dołączony do karty autorski program GamerHUD.
Budowa modułu chłodzenia to kolejna wariacja pewnego schematu powielanego dziś przez niemal wszystkich producentów. Cztery heatpipy wychodzące z bloczku umieszczonego nad rdzeniem G92b, służą do transportu i oddawania generowanego ciepła 52 cieniutkim finom. Całość została poniklowana z dużą dbałością o detale, prezentując się bardzo kompaktowo i nad wyraz estetycznie.
Sam system chłodzenia na pewno zrobi na nas pozytywne wrażenie – ale zapewniam iż tylko w momencie rozpakowania karty z pudełka ;)
Dużym plusem dla producenta jest na pewno stawianie sobie wysoko poprzeczki jeżeli chodzi o jakość wykonania. Karta podobnie jak płyty główne produkowane przez Gigabyte'a zbudowana została w oparciu o wysokiej jakości komponenty (Ultra Durable VGA). Pomimo takich zabiegów i związanych z tym kosztów, dobra polityka cenowa powoduje, iż gotowy produkt w danej klasie poszczycić się może nader wysoką konkurencyjnością.
Testowany Gigabyte to karta o dużym spektrum możliwości jeżeli chodzi o przyłączanie zewnętrznych odbiorników. Do dyspozycji dostajemy jedno cyfrowe złącze DVI-I, jedno analogowe D-Sub a także multimedialne gniazdko HDMI. W tym ostatnim przypadku dzięki niestandardowej przelotce możemy je zamienić w kolejne DVI, co pozwoli wykorzystać np. drugi posiadany monitor z takim portem.
W zestawie z kartą znajdziemy wszelkie potrzebne przelotki i kable, wymagane niekiedy podczas użytkowania. Nie zabrakło także aplikacji GamerHUD (wersja Lite), której największym mankamentem w tym przypadku jest brak możliwości regulacji napięć zasilających (brak układu VDO na karcie).
GamerHUD Lite – obowiązkowy, jednak mało rozbudowany program do monitoringu i podkręcania kart Gigabyte'a