Jak już wspominaliśmy kilka dni temu na głównej stronie, komenda timeDemo jest zupełnie bezużyteczna. Przy odtwarzaniu nagranego demka nie są renderowane dynamiczne cienie i niektóre z efektów wizualnych - szczególnie te dotyczące eksplozji. Tak więc ilość FPS przy odtwarzaniu dema przy pomocy komendy timeDemo ma się nijak do rzeczywistego framerate. Być może id poprawi to w najbliższym patchu.
Zostaliśmy zmuszeni na bardziej pracochłonną metodę pomiaru FPS przy użyciu programiku FRAPS. Na każdej testowanej karcie graliśmy dokładnie dwie takie same 'historyjki', pokonując odcinek z punktu A do B. Wybraliśmy do tego jedną dynamiczną lokacje, obfitującą w eksplozję, wymianę ognia i sporo efektów wizualnych.
Drugą była spokojna przechadzka po jednym z kompleksów Stroggów - mimo to lokacja ta z uwagi na dużą ilość tekstur, dynamicznych cieni i świateł, okazała się wyjątkowo wymagająca. Dla przykładu:
GeForce 6600GT, 1280x1024, HighQuality
lokacja 1 : średnio 47 fps
lokacja 2 : średnio 35 fps
Scenka była powtarzana trzykrotnie, z jednoczesnym zapisem FPS do pliku:
2005-10-30 12:12:33 - Quake4
Frames: 1422 - Time: 77125ms - Avg: 18.4382005-10-30 12:14:43 - Quake4
Frames: 1630 - Time: 89902ms - Avg: 18.1312005-10-30 12:17:03 - Quake4
Frames: 1641 - Time: 90483ms - Avg: 18.136
Na końcu z takich trzech zapisów wyciągaliśmy średnią, a na nasze szczęście po przetestowaniu czterech kart okazało się, że taki sposób pomiaru FPS daje wyjątkowo regularne wyniki, niezależnie od tego co działo się na lokacji.
Test przeprowadzaliśmy z wyłączonym dźwiękiem.
Po sprawdzeniu około 20 kart i przejściu mniej więcej połowy gry, za grywalne FPS, zapewniające nie irytującą zabawę, uznaliśmy średnie 25-30 klatek na sekundę. Natomiast płynne i przyjemne giercowanie uzyskamy od 30 wzwyż.