Menu OSD, pomiary kolorymetrem
Menu ekranowe obsługiwane jest przez 6 przycisków. Pierwszy służy do przełączania fabrycznie zaprogramowanych trybów obrazu lub do wychodzenia z menu. Drugi uruchamia PIP (Picture In Picture), czyli podgląd obrazu z innego źródła. Trzecim zmienimy kontrast lub wykonamy ruch w dół. Czwarty to przycisk MENU, który otwiera menu główne OSD lub pozwala wybrać podświetlony element. Piątym zmienimy jasność lub wykonamy ruch w górę. Szósta opcja to wybór źródła sygnału, a dodatkowym siódmym przyciskiem włączymy lub wyłączymy urządzenie.
Opcji dostępnych w menu jest bardzo wiele. Pogrupowano je w siedem zakładek. Najciekawszymi funkcjami są tryby predefiniowane (Splendid), AI Light (automatyczne dopasowanie oświetlenia) oraz TraceFree, który pozwala na przyspieszenie czasów reakcji matrycy.
Niestety Asus nie zapewnił w tym modelu obsługi języka polskiego, więc będziemy zmuszeni posiłkować się innym mniej lub bardziej znanym nam językiem (np. angielskim).
Menu ma jedną dużą zaletę działa bardzo szybko. Bardzo rzadko mamy do czynienia z tak szybką reakcją interfejsu. Intuicyjność i prostota też stoją na dobrym poziomie.
Temperatura kolorów
Asus oferuje kilka predefiniowanych trybów wyświetlania obrazu, w skład których wchodzą takie opcje jak: Standard, Theater (filmy), Game (gry), Scenery (zdjęcia), Night View (widoki nocne), sRGB. Wartości profili kolorów sprawdziliśmy dla takich ustawień, jakie zaleca producent.
• Ustawienie Standard
rzeczywista temperatura barw 6200K, luminancja 269,3 cd/m2
• Ustawienie Theater
rzeczywista temperatura barw 6200K, luminancja 263,8 cd/m2
• Ustawienie Game
rzeczywista temperatura barw 6200K, luminancja 263,7 cd/m2
• Ustawienie Scenery
rzeczywista temperatura barw 6300K, luminancja 256,4, cd/m2
• Ustawienie Night View
rzeczywista temperatura barw 6300K, luminancja 261,8 cd/m2
• Ustawienie sRGB
rzeczywista temperatura barw 6200K, luminancja 104,5 cd/m2
Profil Standard | Profil Theater |
Profil Game | Profil Scenery |
Profil Nigh View | Profil sRGB |
Większość ustawień nie różniła się od siebie prawie wcale i w dodatku nie oferowała komfortowych poziomów luminacji. Najbliżej ideału była opcja „sRGB”, która cechuje się dość przyjemnymi, ciepłymi kolorami i pozwala wygodnie pracować w delikatnie oświetlonym pomieszczeniu. Najlepszy przebieg krzywej kolorów oferowały tryby sRGB i Standard.
Optymalna jasność
W teście tradycyjnie wykorzystaliśmy kolorymetr Eye One Display 2. Ustawiliśmy kontrast na 50% i temperaturę barw 6500K. Aby ją uzyskać należało ustawić składowe kolorów w następujący sposób:
R = 93
G = 92
B = 100
Optymalny poziom luminancji (ok. 140 cd/m2) uzyskaliśmy przy ręcznie ustawionych składowych kolorów, jasności 89% i kontraście 50%. Krzywa kolorów okazała się dobra jak na sprzęt z matrycą TN. Dziwna była jednak stabilność luminacji, gdyż kilkukrotny pomiar wykonany przy ustawieniach optymalnych wykazywał dość różniące się od siebie wyniki. Niekiedy były o ponad 10 cd/m2 wyższe.
Poziomy luminancji
Producent deklaruje jasność sięgającą 300 cd/m2. Zweryfikowaliśmy to i okazuje się, że można liczyć na około 270 cd/m2. Tak duża jasność jest jednak bardzo męcząca dla oczu w czasie długiej pracy. Warunki oświetleniowe panujące w naszych pokojach są zazwyczaj na tyle delikatne, że rekomendowane 140 cd/m2 całkowicie wystarczają.
Wartość maksymalna (269 cd/m2) osiągnięta została dla jasności oraz kontrastu ustawionych na 100%. Po zmniejszeniu kontrastu do połowy jasność spadła radykalnie aż do poziomu 128 cd/m2, jednak jak już zostało wspomniane, wyniki różniły się niekiedy nawet o 15-20 cd/m2.
Jasność 100, kontrast 100
Jasność 100, kontrast 50
Następny test polegał na zmierzeniu poziomów luminancji. Monitor ustawiliśmy na 6500K (R 93, G 92, B 100) i wybraliśmy kontrast 50%. Wyniki:
- 0% = 33,2 cd/m2
- 10% = 42,9 cd/m2
- 20% = 52,8 cd/m2
- 30% = 61,3 cd/m2
- 40% = 72,5 cd/m2
- 50% = 83,6 cd/m2
- 60% = 91,2 cd/m2
- 70% = 97,9 cd/m2
- 80% = 105,3 cd/m2
- 90% = 116,9 cd/m2
- 100% = 128,7 cd/m2
Co 10% jasność rośnie o niewielką wartość. Nic w tym dziwnego, gdyż jej maksymalny poziom przy kontraście 50% wynosi niecałe 130 cd/m2. Przy jasności 0% nie da się wygodnie pracować nawet w ciemnym pomieszczeniu. W typowych warunkach domowych możemy komfortowo pracować przy jasności ustawionej na 90% oraz kontraście wahającym się między 45 a 55%.
Równomierność podświetlania
131 cd/m2 -6,4% | 132 cd/m2 -5,0% | 134 cd/m2 -4,3% |
130 cd/m2 -7,1% | 140 cd/m2 100% | 135 cd/m2 -3,6% |
129 cd/m2 -7,9% | 127 cd/m2 -9,3% | 131 cd/m2 -6,4% |
Równomierność podświetlania mieści się powyżej średniej w klasie monitorów z matrycą TN. Lekkie przyciemnienia nie powinny przeszkadzać w czasie pracy biurowej, przeglądania internetu, grania i oglądania filmów. Monitor nadaje się się do większości typowych zastosowań domowych.