Spójrzmy jeszcze na różnice pomiędzy starym i nowym procesorem. Pierwsza rzecz która rzuca się w oczy, to nowe przydomki przy nazwach technologii - zamiast numerycznego np: SmartShader 2.1, SMOOTHVISION 2.1, HYPER Z III+, jest teraz SmartShader HD, SMOOTHVISION HD, HYPER Z HD. No cóż, to nieco pokrętne i bardzo sprytne posunięcie ze strony ATi, bowiem firma nie ujawnia teraz relacji w stosunku do poprzedniego silnika graficznego. Gdyby trzymać się starej, numerycznej symboliki, mogło by się okazać, że wprowadzone ulepszenia zasługują jedynie na podniesienie oznaczenia do wersji 2.3, 2.4 itp. A to jak wiadomo, z punktu widzenia marketingowego nie wyglądało by dobrze. Tak więc w miejsce oznaczenia 2.3 mogło się pojawić cokolwiek. Pojawiło się coś, do czego można było dorobić dodatkową "filozofię", a więc HD czyli "High Definition".
Oznaczenie to ma wydźwięk tymbardziej marketignowy, bowiem nawiązuje to bardzo modnej technologii HDTV, czyli telewizji "wysokiej rozdzielczości".
Najbardziej znaczące różnice to nowa metoda kompresji map tekstur 3Dc, nowa metoda wygładzania krawędzi FSAA Temporal, poprawione algorytmy bezstratnej kompresji bufora Z, oraz sprzętowe dekodowanie MPEG-4.
Ciekawostką jest całkowite usunięcie ze specyfikacji TRUFORM, mimo, że w panelu sterowania sterowników X800 opcja Trueform jest nadal dostępna. Najwidoczniej firma ATi doszła do wniosku, że nie ma sensu dalej promować tej pseudo "technologii".
Radeon 9800 | Radeon X800 | |
Silnik graficzny (nazwa marketingowa) | Smartshader 2.1 | Smartshader HD |
architektura procesora | 256 bitowa | 256 bitowa |
Vertex Shader | 2.0+ | 2.0+ |
wydajność Shaderów | 16 do 17.3 mld instr/s | 34 do 46 mld instr/s |
Pixel Shader | 2.0+ | 2.0+ |
wydajność wypełniania pikseli | 3 do 3.3 GigaPikseli/s | 5.7 do 8 GigaPikseli/s |
zgodność z API | DirectX 9.0b OpenGL 1.5 | DirectX 9.0b OpenGL 1.5 |
potoki renderujące [TMU w potoku] | 8 | 12 lub 16 |
jednostki geometryczne | 4 | 6 |
wydajność geometryczna | 380 do 412 mln vert/s | 712 do 750 mln vert/s |
ilość tekstur w jednym przejściu | do 16 | do 16 |
precyzja koloru | 128- 64- i 32-bitowa | 128- 64- i 32-bitowa |
ilość instrukcji Pixel shader | do 160 | do 1,536 |
ilość instrukcji Vertex shader | do 65,280 | do 65,280 |
max obsługiwany format tekstur | 2048x2048 @32bpp | 2048x2048 @32bpp |
kompresja tekstur | DXTn (S3TC) | DXTn (S3TC) 3Dc (4:1) |
metody środowiskowego mapowania | Dot Product3 i EMBM | Dot Product3 i EMBM |
nazwa marketingowa : | SMOOTHVISION 2.1 | SMOOTHVISION HD |
pełno-ekranowe wygładzanie | 2x/4x/6x metodą multipróbkowania | 2x/4x/6x metodą multipróbkowania + metodą Temporal |
filtrowanie anizotropowe | 2x/4x/8x/16x | 2x/4x/8x/16x |
kontroler pamięci | 4 niezależne 64-bitowe kontrolery | 4 niezależne 64-bitowe kontrolery |
nazwa marketingowa : | HYPER Z III+ | HYPER Z HD |
kompresja koloru | tak | tak |
szybkie czyszczenie Bufora Z | tak | tak |
kompresja Bufora Z | tak (24:1) | tak (48:1) |
usuwanie niewidocznych pikseli | tak | tak |
dodatkowe technologie | TRUFORM 2.0 drugiej generacji N-Patch, tessellacja wielokątów, mapowanie przemieszczeń | TRUFORM (?) |
złącze AGP | AGP 8X/4X | AGP 8X/4X |
nazwa marketingowa : | VIDEOSHADER | VIDEOSHADER HD |
RAMDAC | podwójny 400 MHz | podwójny 400 MHz |
transmitter DVI | zintegrowany 165MHz (DVI 1.0) | zintegrowany 165MHz (DVI 1.0) |
obsługa wyjścia TV | z GPU | z GPU |
dodatkowe funkcje | FULLSTREAM VIDEOSOAP | FULLSTREAM VIDEOSOAP |
Sprzętowe dekodowanie | MPEG-1, 2 | MPEG-1, 2, 4, |
Wspomaganie dekodowania | kompensacja ruchu (MC) + iDCT | kompensacja ruchu (MC) + iDCT, DCT |