Dzięki autorskiemu systemowi chłodzenia firma HiS potrafi zadbać zarówno o kulturę pracy, jak i dobre wyniki w podkręcaniu.
dobra wydajność w środowisku DX10/10.1, ciche chłodzenie w obydwu głównych trybach pracy, niewielki pobór mocy w spoczynku / akceptowalny w 3D, bardzo dobre O/C układu, wsparcie dla DX11/DirectCompute11, ATi STREAM, OpenCL (Havok, Bullet, Pixelux), AVIVO HD / Enhanced UVD2, Eyefinity, DisplayPort, HDMI v1.3a
Minusysłaby stosunek ceny do wydajności, niewielka (około 100MHz) podkręcalność pamięci, wydajność nie zawsze lepsza od HD4850
W ciągu trzech miesięcy od premiery serii kart Radeon HD 5700 na rynku zadebiutowało wiele konstrukcji o charakterze autorskim. W przypadku tych opartych na układzie Juniper w wersji Pro (Radeon HD 5750), rozwiązania niereferencyjne stanowią dziś gros sprzedawanych urządzeń.
Testujemy jedną z ciekawszych konstrukcji, która- obok Vapor-X Sapphire'a - powoduje przyspieszone bicie serca graczy wymagających od karty jak najwyższej kultury pracy. Mowa oczywiście o autorskiej serii modeli IceQ marki HiS.
Na łamach serwisu mieliście już możliwość przyjrzeć się bliżej kartom tego typu. Począwszy od wiekowego Radeona 9800, a skończywszy na serii HD4000 (HD4670, HD4850 oraz HD4870). Czy połączenie karty nowej generacji, opartej 40-nanometrowym układzie, z nietuzinkowym i aż nadto wydajnym chłodzeniem IceQ+ będzie mieć swoje uzasadnienie?
Na początek przypomnijmy sobie parametry referencyjnej karty Radeon HD 5750 i spójrzmy, jak w teorii będzie wypadać na tle swoich starszych odpowiedników:
nazwa rynkowa | Radeon HD4850 | Radeon HD4770 | Radeon HD5750 | Radeon HD5770 |
nazwa kodowa rdzenia | RV770 | RV740 | Juniper Pro | Juniper XT |
technologia wykonania | 55nm | 40nm | 40nm | 40nm |
liczba tranzystorów | 956 mln | 826 mln | 1040 mln | 1040 mln |
powierzchnia rdzenia | 256 mm2 | 137 mm2 | 181 mm2 | 181 mm2 |
maksymalne TDP | 110 W | 80W | 86W | 108W |
pobór mocy w trybie IDLE | - | - | 16W | 18W |
ilość jednostek RBE | 16 | 16 | 16 | 16 |
ilość jednostek TMU | 40 | 32 | 36 | 40 |
ilość jednostek SP | 160 (800) | 128 (640) | 144 (720) | 160 (800) |
wersja SM / DX | 4.1 / DX10.1 | 4.1 / DX10.1 | 5.0 / DX11 | 5.0 / DX11 |
silnik graficzny | Terascale | Terascale | Terascale 2 | Terascale 2 |
częstotliwość GPU | 625 MHz | 750 MHz | 700 MHz | 850 MHz |
wydajność wypełniania | 25000 MT/s | 24000 MT/s | 25200 MT/s | 34000 MT/s |
wydajność zmiennoprzecinkowa | 1,00 TFlops | 0,96 TFlops | 1,008 TFlops | 1,36 TFlops |
częstotliwość pamięci | 993 MHz | 800 MHz | 1150 MHz | 1200 MHz |
efekt. częstotliwość pamięci | 1986 MHz DDR | 3200 MHz QDR | 4600 MHz QDR | 4800 MHz QDR |
szerokość szyny pamięci | 256-bit | 128-bit | 128-bit | 128-bit |
przepustowość pamięci | 62 GB/s | 50 GB/s | 72 GB/s | 75,2 GB/s |
typ pamięci | GDDR3 | GDDR5 | GDDR5 | GDDR5 |
magistrala | PCI-E 16x 2.0 | PCI-E 16x 2.0 | PCI-E 16x 2.1 | PCI-E 16x 2.1 |
chłodzenie | jednoslotowe | dwuslotowe | dwuslotowe | dwuslotowe |
sprzętowa obsługa formatów HD | tak (AVIVO HD / UVD2) | tak (AVIVO HD / UVD2) | tak (AVIVO HD /Enhanced UVD2) | tak (AVIVO HD /Enhanced UVD2) |
multi-GPU | CrossFireX | CrossFireX | CrossFireX | CrossFireX |
obsługa wielu monitorów | tak (do dwóch) | tak (do dwóch) | tak (Eyefinity – do 3 monitorów) | tak (Eyefinity – do 3 monitorów) |
dodatkowe zasilanie | 1x 6pin | 1x 6pin | 1x 6pin | 1x 6pin |
W domyśle Radeon HD 5750 ma stanowić nie tyle uzupełnienie całej linii kart występującej obecnie na rynku, co bardziej zastąpić droższego w produkcji Radona HD 4850. Patrząc na specyfikację możemy dojść do wniosku, że nowa konstrukcja niekoniecznie będzie od niej szybsza w starszych tytułach opartych na API DX10.
Uzasadnieniem niech będzie chociażby mniejsza ilość jednostek wykonawczych SIMD oraz mniejsza liczba (co prawda wydajniejszych dzięki taktowaniu) jednostek teksturujących. Niebagatelne znaczenie, w stosunku do wyżej taktowanych GDDR3-jek, ma również nieco mniejsza prędkość zapisu danych do pamięci.
Na dobrą sprawę nowy układ graficzny ATI/AMD broni się wyższym taktowaniem, nowocześniejszą konstrukcją rdzenia (silnik Terascale 2), zgodnością z najnowszymi bibliotekami DirectX oraz niższym TDP (szczególnie w idle). Nie można także zapomnieć o elastycznych trybach Eyefinity (obsługa wielu wyświetlaczy) czy ulepszonej o dodatkową funkcjonalność jednostce Enhanced UVD2.
Czy to wystarczy aby przyciągnąć do siebie niezdecydowanego, potencjalnego użytkownika? Sprawdźmy.