Karty graficzne

Przeźroczyste wygładzanie AA

przeczytasz w 1 min.

Jedną z nowych funkcji G70, która szczególnie zwróciła naszą uwagę jest "Przeźroczyste wygładzanie krawędzi AA". Tak do końca naprawdę nie wiadomo, czy jest to technologia dostępna tylko dla GeForce7 - realizowana sprzętowo - czy tylko nowa technika/algorytmy filtrowania tekstur, które można by również wykorzystać w GeForce 6. Niemniej jednak jej działanie jest wyśmienite ... no może z małymi wyjątkami, bo wszystko wskazuje, że cierpi ona jeszcze na chorobę wieku dziecięcego.

W zaawansowanych ustawieniach sterownika możemy wybrać dwa typy tej techniki: próbkowanie wielokrotne i próbkowanie super. Efekty działania 'wielokrotnego' są raczej niezauważalne. Próbkowanie super daje rewelacyjne efekty ... pod warunkiem, że nVidia dopracuje tę technikę.

Kto grał chociażby w HalfLife2, zapewne doskonale pamięta ogrodzenia z drucianej siatki i całą masę przeróżnych różnych rusztowań, na które niestety nie działało wygładzanie krawędzi AA. Efekt był mniej więcej taki:

Włączone wygładzanie AAx4 i Anizo x16
słupki, druty itp (czyli wektory) są ładnie wygładzone, ale siatka, która jest przeźroczystą teksturą wygląda koszmarnie.
(kliknij aby podejrzeć pełny ekran)

Różnicy w jakości obrazu przy włączonym 'próbkowaniu wielokrotnym' nie było żadnej. Obraz wyglądał dokładnie tak samo jak powyżej. Efekty dało dopiero włączenie 'próbkowania super'. Naszym zdaniem jest to strzał w dziesiątkę !

Włączone wygładzanie AAx4 i Anizo x16 + przeźroczyste próbkowanie super
(kliknij aby podejrzeć pełny ekran)

Strata wydajności po włączeniu tej techniki jest nieznaczna, rzędu 5-10%. Przy ponad 60 fps, które uzyskaliśmy na GeForce7800 GTX w HL2 w rozdzielczości 1600x1200, z włączonym AAx4 i Anizo x16, utrata 5% praktycznie nie miała dla nas znaczenia.

Niestety, jak zaznaczyliśmy na początku korzystając z przeźroczystego 'próbkowania super' można natknąć się na wiele błędów w grafice. Oto przykładowe:

Wszystkie przeźroczyste tekstury barierek i kratownic zostały pozbawione 'koloru'


i tu również nie trudno się domyślić, które elementy/tekstury zostały 'zepsute' przez 'próbkowanie super'

Komentarze

0
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.

    Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!

Witaj!

Niedługo wyłaczymy stare logowanie.
Logowanie będzie możliwe tylko przez 1Login.

Połącz konto już teraz.

Zaloguj przez 1Login