Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, nVidia oficjalnie zaprezentowała dziś swoją najnowszą kartę graficzną Geforce 7800 GTX. Nowy chip graficzny jest wykonany w technologii 110 nanometrów i składa
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, 22 czerwca nVidia oficjalnie zaprezentowała swoją najnowszą kartę graficzną Geforce 7800 GTX. Nowy chip graficzny jest wykonany w technologii 110 nanometrów i składa się z 300 milionów tranzystorów - NV40 w GeForce 6800 ma 220 milionów tranzystorów, a dla porównania taki dwurdzeniowy Pentium D 820 Intela 'jedynie' 230 mln. Oznacza to, że jest to największy GPU jaki kiedykolwiek wyprodukowano na potrzeby grafiki.
Rdzeń premierowej karty 7800 GTX taktowany jest częstotliwością 430 MHz, a 256MB pamięci GDRR3-256bit @ 600 MHz (efektywne 1200 MHz).
Nowy GPU nVidii ma 8 jednostek Vertex Shader i 24 potoki pixeli. Prawdopodobnie chip jest niczym więcej jak NV40 z większą liczbą potoków i dwoma dodatkowymi Vertex Shaderami.
Wydajność wypełniania tego potwora (przy 24 potokach i zegarze 430) to ~10.3 miliardów pikseli/sekundę. Maksymalny pobór prądu oscyluje pomiędzy 100~110W. Karty mają być dostępne także w wersjach Geforce 7800 Ultra, oraz łączone w SLI.
ATi R480 | nVidia NV40 | nVidia G70 | |
modele kart | X850 XT | 6800 GT 6800 Ultra | 7800 GTX 7800 Ultra |
ilość tranzystorów | 160 mln | 222 mln | 302 mln |
technologia wykonania | 130nm | 130nm | 110nm |
Silnik graficzny | Smartshader HD Pixel 2.0 Vertex 2.0 | CineFX 3.0 Pixel 3.0 Vertex 3.0 | CineFX 4.0 Pixel 3.0 Vertex 3.0 |
procesory vertexów | 6 | 6 | 8 |
wydajność geometryczna | 66 Gflops | 54 Gflops | 165 Gflps |
liczba potoków | 16x1 | 16x1 | 24x1 |
szyna do pamięci | 256-bitowa DDR3 | 256-bitowa DDR3 | 256-bitowa DDR3 |
technologie | SmoothVision HD Hyper Z HD 3Dc | NVIDIA HPDR LMA III Intellisample 3.0 UltraShadow II | NVIDIA HPDR LMA III Intellisample 4.0 UltraShadow II |
możliwość łączenia dwóch kart | nie | TAK | TAK |
GeForce 6 była na tyle udaną serią (jeśli nie liczyć początkowych problemów ze zintegrowanym videoprocesorem), że nVidia tak na dobrą sprawę niewiele miała do poprawiania w nowym GPU. Jedynym problemem był zbyt duży pobór mocy i wydzielanie ciepła w najmocniejszych kartach GeForce 6800 Ultra. Wyprodukowanie chipa w technologii 110 nanometrów pozwoliło nVidii stworzyć super wydajną serię przy zachowaniu rozsądnego poboru prądu i temperaturze, która nie wymaga bardzo wydajnego i głośnego chłodzenia.
Trudno oprzeć się wnioskom, że nVidia już po raz drugi z rzędu wyprzedziła swojego konkurenta, firmę ATi, w wyścigu technologicznym. W kwietniu zeszłego roku prezentując nowoczesny GPU NV40 w pełni zgodny z DirectX 9c, a dziś po raz kolejny, wypuszczając jeszcze wydajniejszą wersje świetnego już procesora graficznego.
Luna - nowa' maskotka' serii GeForce7 ma wyraźnie azjatyckie rysy ;)