Metro: Last Light w niczym nie ustępuje poprzednikowi. Twórcy przygotowali dla gracza wysokiej jakości grę, która oprócz wyśmienitej grafiki, oferuje ciekawą i wciągającą fabułę. To bardzo ważne, albowiem wiele jest na rynku pięknie wyglądających gier, które pod względem grywalności, bądź przedstawionej opowieści są po prostu mizerne.
Zdecydowanie jest to obowiązkowy tytuł dla wszystkich szanujących się graczy, w tym fanów strzelanek. Być może wielu z was będzie brakować jakichś trudniejszych zagadek do rozwiązania, gdzie trzeba się pogłowić, albo poszukać ukrytych kluczy po zakamarkach lokacji. Nowe Metro porywa czymś innym – przedstawioną historią i klimatem. W ogromnym stopniu jest to skutkiem tego, iż zarówno Metro 2033, jak i Metro: Last Light zostało opracowane na podstawie książki Dmitrija Glukhovskiego.
Jeśli chodzi o klimat i ogólną „miodność”, to polecamy granie późną nocą ze słuchawkami na uszach. Gwarantuję, że wiele razy dostaniecie gęsiej skórki i spokojnie dotrwacie do rana bez napojów energetyzujących :). Oczywiście fabuła i rozgrywka to często rzecz gustu i zamiast dalej się nad tym rozwodzić, polecam przekonać się osobiście.
Co innego poziom zastosowanego silnika gry i wszystko, co się z nim łączy. Jest to absolutnie najwyższa jakość, jaką można spotkać w grach z 2013 roku. Liczba zastosowanych technik przetwarzania obrazu budzi respekt. Niestety, łączy to się z wysokimi wymaganiami sprzętowymi. Bez nowoczesnego akceleratora, pogramy co najwyżej na niższych poziomach szczegółowości i jakości grafiki. Tryb graficzny „Najwyższe” dedykujemy szczęśliwym użytkownikom topowych modeli. Optymalnymi do rozdzielczości 1920×1080, będą karty GeForce GTX 680 bądź Radeon HD 7970 GE.
Średni segment kart graficznych, czyli modele pokroju GeForce GTX 660, w wielu lokacjach wystarcza i pozwala osiągnąć przyzwoitą płynność obrazu, lecz przy pojawieniu się większej ilości wrogów, bądź skomplikowanej scenerii, animacja mocno spada. A przecież właśnie w tych krytycznych dla całej akcji momentach najbardziej zależy nam na płynności wyświetlania obrazu. Warto więc zaopatrzyć się w szybszy sprzęt i regularnie aktualizować sterowniki.
Dobrze, że uruchomienie PhysX nie powoduje czkawki i gra na średnio wydajnym GeForce GTX 660 działała na mojej konfiguracji komputera praktycznie nieodczuwalnie gorzej, niż z wyłączonymi efektami fizycznymi.
Podobne wrażenie mam z teselacją. Choć na pierwszy rzut oka ciężko ją dojrzeć, to raczej w niewielki sposób wpływa na obciążenie układu graficznego więc śmiało można ją włączyć na stałe.
Obawialiśmy się wyraźnej przewagi akceleratorów GeForce nad konkurencyjnymi Radeonami. Graliśmy zarówno na jednych i drugich – nic nam się niepokojącego w oczy nie rzuciło. Dopiero dokładne pomiary programem zliczającym kl./s wykazały, że w pewnych ustawieniach widać niewielką przewagę „zielonych”. Ale różnice były naprawdę trudne do wychwycenia i kto wie, czy po następnej aktualizacji sterowników, coś w tej sprawie się nie zmieni.
Czy polecamy? Zdecydowanie TAK! Metro: Last Light to klimatyczna, mroczna opowieść z niesamowitą oprawą audiowizualną. A jakie są wasze wrażenia? Podzielcie się swoją opinią w komentarzach.
Podsumowanie | ||
plusy: • świetna fabuła • doskonała oprawa graficzna i dźwiękowa • urzekający klimat gry • niesamowicie przedstawiony, postapokaliptyczny świat • po przestawieniu detali na „Wysokie” komfortowo pogramy na średniej wydajności kartach | ||
minusy: • wysokie wymagania gry na najwyższych ustawieniach jakości grafiki – zwłaszcza z włączonym wygładzaniem krawędzi SSAA • sporadycznie pojawiające sie błędy w wyświetlanym obrazie | ||
Orientacyjna cena w dniu publikacji testu: ok. 108 zł (PC) | ||
Komentarze
73"System Windows XP, Vista, 8, 8" Szkoda że usunęliście Win 7, całkiem fany system ;)
Cieszę się że trend kontynuowany jest w kolejnej części Metra. Znowu widać różnicę między włączoną teselacją a jej brakiem. Szkoda jednak że nadal teselowane mamy tylko niektóre obiekty.
Aż chętnie bym sobie zagrał w kolejną część tej serii bo jedynkę przeszedłem 2 razy (drugi raz na szybszej już karcie ;)
Ja tam tesselację skrytukuję, śmieszy mnie ten efekt... parę bardziej wypukłych obiektów i tyle. Gra wizualnie niewiele by straciła bez niej. Polecam też wyłączyć aa w plikach cfg. Sporo klatek się zyskuje i znowu... nic nie traci.
Trochę mało kart macie w redakcji ;)
właśnie ukończyłem gre i fabuularnie bije na głowe call of duty !
genialna gra 9/10 !
Dodam, że momentami miałem wrażenie jakby to nie Kamil pisał cały ten artykuł - niektóre zdania brzmią zupełnie niepodobnie do tych, których używał w poprzednich publikacjach tego typu (nie żeby było coś w tym złego ;) ).
Najwyższa geometria + tesselacja + jakiekolwiek aa i mamy praktycznie okrągłe głowy postaci, do tego niektóre murki nie są płaską texturą i patrząc nawet pod kątem mają wyboje.
Jest to prawdziwy przedsmak nowej generacji, pamiętam jak zobaczyłem metro 2033 wyobrażałem sobie że ps4 będzie startowało z taka grafiką i nie myliłem się a metro last light jest nawet troche ładniejsze od 2033.
A tutaj patrzę 7850 30-40 klatek. Mam monitor 1680x1050, więc wyłączam tylko SSAA i heja na 6950 :]
grałem ze wszystkim co się da włączonym na maxa na średnio 50klatkach.
Więc i na takiej konfiguracji można fajnie poszaleć.
i7 2600k@4.4, gigabyte wf3 gtx 670 2gb OC (+OC +74/+450 ) 2x4gb kingston hyper x 1600, samsung ssd 840 PRO 128gb
FHD: maxed, physx, 0xssaa : 47 fps
FHD: maxed, no physx, 0xssaa: 40 fps
HD: 3d vision, maxed, physx, 0xssaa: 55 fps
w samym gameplay'u spokojnie 50-60, jak się zrobi gorąco to okolice 40. Bardzo piękna gra i płynna rozgrywka.
Jaki jest sens sprawdzania gry na kartach za 2000zł? Dla poprawy ego, że was stać?
http://imgur.com/a/VfEdC#0 (UWAGA, niektóre screeny od 18lat)
Pierwsze 2 screeny dobitnie pokazują jak drastycznie wzrasta liczba wielokątów na teselowanym obiekcie, dodam że tych obiektów jest mnóstwo. Od pluszowego misia, przez łancuchy, krzesła, przyciski, stwory, ludzi, dzbanki, lampy, ściany, podłoże, kamyczki po gałki oczne, zęby i wiele innych (widać na noclipie). Szczerze, to w tej grze aż za dużo tych obiektów jest teselowanych i niepotrzebnie traci się na to moc obliczeniowa karty graficznej.
Dodam jeszcze, że im większy monitor tym bardziej ta różnica jest dostrzegalna.
Tesselacja to zarąbisty bajer.
Trzebabyło go dac na 4,5GHz, na tyle spokojnie pójdzie, a ciekaw jestem jakie by były wyniki wtedy.
Sam sprawdze niedługo u siebie na:
-core i5 2500K @ 4,5GHz (zazwyczaj na odpowiedniku i7 jest 1-2 kl/s więcej?)
- gigabyte GTX680OC WindForce3X + moje OC :)
- 12GB ramu 1600MHz
Powinno hulać z AA :)
A nowsze stery + patch pewnie jeszzce poprawią, na razie nie mam co zmieniać grafy chyba na 780tkę, bo po OC mam 770tkę w sumie :)
10/10 dla gry mimo małych błędów graicznych.
http://www.youtube.com/watch?v=9EnzeGU0PZk
Pozdro ;p
Jedyna rzecz jaka mnie przeraza oprócz wymagać w Merto LL to głupotą, ślepotą i głuchość ludzkich botow oraz legendarna i boska moc noży do rzucania.
Co do botow to biegasz, skaczesz obok a nawet przed (?!) wprawionego w boju wojaka a ten z 5m Cie nie widzi i wcale nie trzeba stać w cieniu. Najlepsza jest akcja gdzie 2 stoi 6-7 metrów od siebie i sie na siebie patrzą rzucam boski nożyk w jednego oczywiście pada momentalnie a ten drogi co?
Wyciąga papierosa i pali sobie jak by nigdy nic.
A co do tych magicznych noży damage over +9000 chlop 80 kilo lekko ruskiego miecha dostaje w stopę albo dłoń nożyk nie większy niż ten którym smaruje masłem chleb co rana i pada momentalnie bez żadnego dźwięku, chyba w jakimś arszeniku namaczanie. Nawet jakiś mutant co potrzebuje kilku strzałów z shoot guna pada na cios z tych magicznych nożyków
Oczywiście to wszystko na poziomie STALKER TRUDNY...
Licze na jakiś patch dla botow i wtedy będzie miodzio, szkoda tylko ze oni tez się z DLC rozpędzili bo juz 4 proponują a ledwo co Metro LL leży na polkach sklepowych.
8GB DDR2@800Mhz,
Radeon 3870 512MB,
Win 7 Pro x64,
1440x900@Normal
Gra bez problemu śmiga i z tego co widzę przy normalnych ustawieniach domyślnie włączone jest AA.
Tylko niestety za łatwe są ludzkie boty :/
16GB DDR3 Corsair
2x680GTX SLI PNY OC
Win7 Pro x64
1920x1080 wszystkie detale na max
FPS momentami potrafi spaść do 22 kl podobno wina niedopracowania gry względem kart w SLI...
cpu phenom 965@3,8ghz
ram 16gb @1600mhz
gpu xfx radeon 6950 2gb (na domyślnych zegarach bez oc)
gram na maxymalnych ustawieniach i rozdzielczosci 1920:1080 i zaczyna mi się ścinać dopiero jak ustawię ssaa na 4x a przy 2x spokojnie chodzi nawet przy bardziej dynamicznych akcjach z wieloma przeciwnikami... a nawet nie instalowałem gry na dysku ssd tylko na magnetycznym co na pewno kosztuje mnie kilka kl/s... tak że dziwią mnie wzmianki w artykule o spadkach płynności przy ssaa na 2x przy użyciu nowszych gpu niż mój...