Testy wykonałem w trzech rozdzielczościach: 1280x1024, 1680x1050, 1920x1200, przy dwóch poziomach ustawień: minimalne i maksymalne, ze względu na brak możliwości wyboru wartości pośrednich. Zastosowałem także łatkę skracającą drastycznie czas ładowania poszczególnych poziomów na procesorach dwurdzeniowych. W testach użyte zostały najnowsze sterowniki NVIDII i AMD (odpowiednio 196.21 i 10.1), bez dodatkowych usprawnień celem uzyskania miarodajnych wyników. Antyaliasing został wymuszony w sterownikach (dla obu firm) ze względu na brak jego wsparcia dla kart ATI przez silnik Unreal 3, na którym oparta jest gra.
Należy zwrócić też uwagę, że domyślnie gra blokuje fps na poziomie 62. Ograniczenie to ominąłem wymuszając wyłączenie synchronizacji pionowej w sterownikach. Problem z brakiem AA na kartach Radeon rozwiązałem zmieniając nazwę pliku MassEffect.exe na UT3.exe.
Tabela ustawień
Max | Niskie | |
Pełny ekran | Pełny ekran | Pełny ekran |
Tryb okna | Normalne | Normalne |
Proporcja | Zależne od rozdzielczości | Zależne od rozdzielczości |
Rozdzielczość | Zależne od testu | Zależne od testu |
Efekt bloom wysokiej jakości | Włączone | Wyłączony |
Efekt filmowego ziarna | Włączone | Wyłączony |
Efekt rozmycia | Włączone | Wyłączony |
Dynamiczne cienie | Włączone | Wyłączony |
Cienie otoczenia świetlnego | Włączone | Wyłączony |
Liczba świateł filmowych | 3 | 0 |
Sferyczne oświetlenie harmoniczne | Włączone | Wyłączony |
Filtrowanie anizotropowe | 16x* | 2x* |
*wyłączone przy testach bez AA i bez Anizo |
Jako ostatni zostawiłem test starszych modeli kart graficznych, nazwany przeze mnie „Vintage Test” – jest to smaczek dla osób ciekawych, jak gra sprawuje się również na starszym sprzęcie.
Platforma testowa
Platforma testowa
Karty graficzne
| |
|
Sterowniki, system operacyjny i programy
- Windows 7 64bit PL
- DirectX 10.1, 9.0C
- nVidia: 196.21
- ATI: Catalyst 10.1
- Fraps 2.9.6