GeForce GTX 780 – najważniejsze dane
- 4 lub 5 segmentów GPC
- 12 bloków SMX
- 2304 procesorów strumieniowych
- 192 jednostki teksturujące
- 48 jednostki rasteryzujące
- Taktowanie: 863 MHz dla rdzenia (boost: 900 MHz), 1502 MHz
- 3 GB pamięci 384 bit-GDDR5 / przepustowość 288 GB/s
- Złącza wideo: 2x DVI, HDMI, Display Port
- Zalecany zasilacz o mocy ok. 600 W
Silnik graficzny GK110 (na obrazku z GeForce GTX Titan)
Blok SMX w GeForce GTX 780 ze 192 rdzeniami CUDA
Architektura rdzenia graficznego GK110 w porównaniu do tego znajdujące się w poprzedniku - GTX 680 - różni się i to dość znacznie. Liczba zawartych w GeForce GTX 780 zunifikowanych procesorów – aż 2304 (GTX 680 – 1536). Nie obyło się zatem bez zwiększenia liczby tranzystorów w GPU. O ile GK104 ma ich 3,54 mld, o tyle GK110 zawiera ich dwukrotnie więcej – 7,1 mld. Więcej jest także pozostałych jednostek, jak teksturujących – 192, czy rasteryzujących – 48.
Nvidia zastosowała stosunkowo niskie zegary taktujące układ graficzny. Do tej pory seria GTX 600 pracowała z prędkościami od 900 MHz wzwyż. W GeForce GTX 780 wyjściowe taktowanie wynosi 863/1502 MHz. Zresztą, dzięki opcji GPU Boost, karta dostosowuje się do warunków pracy i w razie potrzeby podnosi częstotliwość taktowania.
GPU Boost 2.0, praca wentylatora
Podobnie, jak karty graficzne z serii GeForce GTX 600, tak również nowy GeForce GTX 780 został wyposażony w technologię GPU Boost, która teraz doczekała się rozwinięcia. Pierwsze jej wydanie znalazło zastosowanie w GeForce GTX Titan. W GTX 600 funkcja Boost brała pod uwagę wiele czynników pracy akceleratora, jak m.in. temperaturę, napięcie, obciążenie, czy pobór mocy. Tym razem inżynierowie doszli do wniosku, że karta marnowała potencjał, skoro wydajne systemy chłodzące w zupełności wystarczały do utrzymania akceptowalnej temperatury.
Zmodyfikowano pracę wentylatora, który od teraz jest sterowany w bardziej płynny sposób. W czasie obciążenia obroty wentylatora nie skaczą, co skutkuje brakiem gwałtownych zmian poziomu szumu chłodzącego powietrza.
Aplikacja GeForce Experience
Firma Nvidia wraz z nadejściem nowego akceleratora wzięła się za promowanie programu GeForce Experience, który w kilku wersjach beta jest dostępny od paru miesięcy. Służy on do automatycznego dostosowywania się gry w zależności od wydajności komputera, na którym uruchamiamy gry. Okazuje się bowiem, że tylko niewielka część z nas modyfikuje opcje graficzne w grach: np. zmienia jakość tekstur, cieni, stopień wygładzania krawędzi, itd. Może to wydawać się dziwne, zwłaszcza dla graczy, ale według przeprowadzonych badań, tak właśnie jest. Ta darmowa aplikacja działa na akceleratorach od GeForce GTX 400 wzwyż i obsługuje baaardzo długą listę gier. Program pobiera dane o posiadanych komponentach, komunikuje się z zasobami firmy Nvidia i dostosowuje optymalne detale graficzne w wybranej grze w zależności od procesora, karty graficznej lub monitora. Zaawansowani użytkownicy pewnie przynajmniej przetestują tą funkcję z czystej ciekawości, ale Ci mniej wtajemniczeni napewno docenią nowe możliwości optymalizacji ustawień graficznych.
Krótko i treściwie praca aplikacji została przedstawiona na powyższym filmie.
Pozostałe
GeForce GTX Titan obsługuje wszystkie inne technologie, jakimi szczyci się seria GeForce GTX 600. Mamy tu więc obsługę DirectX 11, technologię PhysX, jak również wsparcie dla SLI, czy też autorskie wygładzanie krawędzi TXAA.