Menu OSD, pomiary kolorymetrem
Przyciski dające dostęp do menu ekranowego umieszczone zostały w centrum dolnej części ramki otaczającej ekran. Wszystkie z nich mają identyczny okrągły kształt i mają naniesione proste symbole graficzne określające ich zastosowanie. W dodatku po naciśnięciu dowolnego przycisku, na ekranie wyświetlają się opisy tekstowe rozwiewające wszelkie ewentualne wątpliwości.
Opcji, jakie mamy do wyboru w samym menu jest pod dostatkiem. Niestety nie znajdziemy wśród nich ustawień w języku polskim, więc opierać będziemy musieli się na innym mniej lub bardziej znanym (np. angielskim). Menu jest mimo to łatwe i intuicyjne w obsłudze.
W zakładce „Color” znajdziemy między innymi ustawienia jasności, kontrastu, temperatury, gammy, nasycenia oraz opcje zwiększenia kontrastu konturów i resetu kolorów. W kolejnych zakładkach zmienić możemy także język menu, orientację obrazu (pionowa/pozioma), pozycję menu OSD i źródło sygnału wejściowego.
Ponadto dostępna jest też niezależna regulacja sześciu kolorów, pozwalająca na korektę nie tylko barw podstawowych RGB (czerwony, zielony, niebieski), ale również CMY (cyan, magenta, żółty).
Kilka ciekawych opcji znajduje się też w panelu o nazwie „PowerManager”. Do dyspozycji użytkownika oddano tam tryb oszczędzania energii i automatyczne dopasowywanie charakterystyki obrazu (Auto EcoView).
Temperatura kolorów
Wśród trybów zaprogramowanych fabrycznie znajdziemy następujące: Text (tekst), Picture (obraz), Movie (film) oraz sRGB, przy czym wizualnie najbardziej wyróżniającymi są dwa pierwsze. To urządzenie jest jednak dość profesjonalnym sprzętem, a zawodowcy jak wiadomo na łatwiznę nie idą, więc producent oferuje dla nich trzy miejsca, w których zapisywać mogą własne ustawienia.
Jest to niezmiernie przydatne jeśli ktoś projektuje grafiki jednocześnie na potrzeby druku, filmu i na przykład stron WWW. Można wtedy bardzo łatwo zmienić charakterystykę obrazu i zapomnieć o długotrwałej konfiguracji ręcznej.
Wartości profili kolorów sprawdziliśmy dla takich ustawień, jakie zaleca producent.
• Ustawienie Text
rzeczywista temperatura barw 5200K, luminancja 80,2 cd/m2
• Ustawienie Picture
rzeczywista temperatura barw 6800K, luminancja 207,1 cd/m2
• Ustawienie Movie
rzeczywista temperatura barw 6700K, luminancja 213,7 cd/m2
• Ustawienie sRGB
rzeczywista temperatura barw 6900K, luminancja 197,3 cd/m2
Profil Text | Profil Picture |
Profil Movie | Profil sRGB |
Ustawienia Picture, Movie oraz sRGB dają zbyt wysokie wartości luminacji, a kolory są odrobinę za chłodne. Z kolei opcja Text oferuje zdecydowanie zbyt ciepłe odcienie barw, a jasność, mimo że całkiem użyteczna i przyjemna, może być trochę męcząca w trakcie pracy w mocno oświetlonym pomieszczeniu.
Optymalna jasność
W teście tradycyjnie wykorzystaliśmy kolorymetr Eye One Display 2. Ustawiliśmy kontrast na 50% i temperaturę barw 6500K. Aby ją uzyskać, należało ręcznie ustawić składowe kolorów w następujący sposób:
R = 100
G = 92
B = 89
Ustawienie kontrastu na 50% i jasności na 100% nie daje możliwości osiągnięcia jasności przyjętej jako optymalnej, czyli około 140 cd/m2, a zaledwie 107,2 cd/m2.
Optymalny poziom luminacji uzyskaliśmy przy temperaturze kolorów ustawionej na 6500K, jasności 100% i kontraście 68%. Krzywą kolorów można określić jako znakomitą. Wygląda dokładnie tak, jakbyśmy tego oczekiwali od monitora tej klasy. Duże brawa!
Poziomy luminancji
Producent obiecuje luminację maksymalną na poziomie 270 cd/m2. Nasze analizy nie potwierdziły tych wartości. Maksymalny poziom 202,7 cd/m2 otrzymaliśmy dla jasności oraz kontrastu ustawionych na 100. Po zmniejszeniu samego kontrastu do połowy luminacja spadła do 107,2 cd/m2.
Maksymalne jasność i kontrast
Jasność 100% i kontrast 50%
Następny test polegał na zmierzeniu poziomów luminancji. Monitor ustawiliśmy na 6500K (R=100, G=92, B=89) i wybraliśmy kontrast 50%. Wyniki:
- 0% = 40,1 cd/m2
- 10% = 41,5 cd/m2
- 20% = 42,3 cd/m2
- 30% = 64,7 cd/m2
- 40% = 57,5 cd/m2
- 50% = 64,9 cd/m2
- 60% = 73,5 cd/m2
- 70% = 81.0 cd/m2
- 80% = 89,8 cd/m2
- 90% = 98,5 cd/m2
- 100% = 107,2 cd/m2
Co 10% jasność rośnie zauważalnie. Zmniejszenie jej ustawień do zera sprawia, że praca nawet w ciemnym pomieszczeniu nie będzie zbyt komfortowa (oczy będą się męczyć). Zaznaczyć trzeba ponownie, że przy kontraście ustawionym na połowę nie jesteśmy w stanie uzyskać luminacji na poziomie 140 cd/m2, jednak otrzymana wartość około 107 cd/m2 też pozwala na dość komfortową pracę, ale pod warunkiem, że pomieszczenie nie będzie zbyt intensywnie oświetlone.
Równomierność podświetlania
145 cd/m2 +3,6% | 142 cd/m2 +1,4% | 139 cd/m2 -0,7% |
141 cd/m2 -0,7% | 140 cd/m2 100% | 138 cd/m2 -1,4% |
137 cd/m2 -2,1% | 135 cd/m2 -3,6% | 132 cd/m2 -5,7% |
Równomierność rozkładu podświetlenia w tym modelu określamy jako dobrą. Jeśli byłby on wyposażony w matrycę opartą na technologii TN, to takie wyniki byłyby bardzo dobre, ale w przypadku IPS oczekiwaliśmy jednak trochę lepszej równomierności.