Pamięć RAM

DDR2: czas szynę FSB

przeczytasz w 2 min.

A jednak, bardzo często to właśnie pamięć niepodatna na podkręcanie okazuje się przeszkodą w podkręcaniu naszego procesora. Najlepiej, gdy te rzeczy idą w parze. Znając możliwości pamięci zredukowałem częstotliwość ich pracy do szyny FSB tak, by ich stosunek wynosił 1:1. Teraz zwiększając FSB podkręcałem nie tylko pamięci ale i procesor, i to dopiero zaczeło przynosić efekty.

FSB początkowo ustawiłem na 400 MHz, poźniej na 425, 433, 450, 466, 475, 500 i 525 MHz, by przekonać się, że to jednak zbyt wiele. Kości natomiast ukończyły wszystkie testy pomyślnie pracując z cząstotliwością 1000 MHz, jednocześnie pozwoliło to na przetaktowanie procesora z 2,33 GHz na 3,5 GHz. Wzrost wydajności w porównaniu do standardowych parametrów zrobił się w tym momencie widoczny.


Przyszła kolej na HyperX, od razu start na 500 MHz i pełen sukces. Przekonany o ich wyższości nad braćmi bez błękitnych radiatorów ustawiłem FSB na 533 MHz. 3Dmark V oraz PCMark 05 przeszły testy pomyślnie, jednak niebieski ekran w Sandrze zmusił mnie do redukcji FSB ostatecznie do 517 MHz. Przy tych ustawieniach pełen sukces, wszystkie testy zaliczone, komputer pracuje stabilnie i wydajnie.

Najszybszymi dostarczonymi do testów kośćmi DDR2 były HyperX:  KHX9200D2K2/2G działające z częstotliwością 1150 MHz. Nie udało mi się jednak odpalić ich na ustawieniach, które umożliwiałyby uzyskanie takiej częstotliwości ich pracy. Modyfikacje timingów i regulacja napięcia nie przyniosły oczekiwanych rezultatów. Komputer nie startował w ogóle lub zawieszał się podczas wczytywania Windows’a.

Kości ostatecznie udało mi się uruchomić maksymalnie z częstotliwością 1050 MHz.

Ponieważ komplet ten, to tylko 2GB - postanowiłem ustawić je jednak na 1000 MHz i pokazać róznicę między obiętością pamięci na poziomie 2 i 4 GB RAMu w komputerze.

O tyle, o ile w PCMark’u czy Sandrze, wydajność komputera była podabna lub odrobinę słabsza, to 2 GB totalnie poległo w grze Crysis. Ciągłe doczytywanie tekstur spowodowało spadek minimalnej liczby wyświetlanych klatek do 4, jednocześnie pociągając za sobą średni framerate o prawie 20% - tak się nie da grać. Dla dużych, pamięciożernych aplikacji 2GB pod Vistą to stanowczo za mało.

Witaj!

Niedługo wyłaczymy stare logowanie.
Logowanie będzie możliwe tylko przez 1Login.

Połącz konto już teraz.

Zaloguj przez 1Login