Toyota uwolniła patenty - 20 lat rozwoju pojazdów elektrycznych
„Chcemy przyczynić się do wzrostu popularności samochodów elektrycznych, udostępniając innym producentom nie tylko naszą technologię, ale też części i systemy” – powiedział wiceprezes firmy Toyota, Shigeki Terashi.
W 2014 roku Elon Musk zaskoczył wszystkich, udostępniając patenty firmy Tesla związane z samochodami elektrycznymi. Rok później w jego ślady (choć żądając niewielkiej opłaty) poszedł inny amerykański gigant motoryzacyjny, mianowicie Ford. Teraz dołączyła do nich Toyota.
Japoński producent, mający ponad 80 proc. udziałów na rynku pojazdów hybrydowych, zdecydował się na uwolnienie prawie 24 000 patentów. Inne firmy zajmujące się projektowaniem nisko- lub zeroemisyjnych samochodów, mogą z nich korzystać bez opłat przynajmniej do 2030 roku.
Patenty obejmują 20 lat prac badawczo-rozwojowych. Jeśli chodzi o zakres tematyczny, to dotyczą one silników elektrycznych, jednostek sterowania mocą, układów sterowania, technologii ładowania itp. Oprócz udostępnienia informacji, Toyota oferuje też (odpłatne) wsparcie techniczne.
Czym kierują się producenci, udostępniając innym swoje technologie? Troską o rozwój i chęcią popularyzacji niekonwencjonalnych napędów. Większe zainteresowanie firm motoryzacyjnych przełoży się bowiem również na większy popyt wśród klientów, więc ostatecznie zdaje się to być sytuacja, w której wszyscy wygrywają.
Źródło: Reuters, Engadget, New Atlas. Foto: Toyota
Komentarze
15Podobne konstrukcje powstały w Hondzie, Nissanie czy GM.
Najbardziej znaną konstrukcją z lat '90 był General Motors EV1. Od 1996 do 1999 oddano w leasing około 1000 szt. samochodu elektrycznego o zasięgu 240 km z czasem ładowania 90 min. (80% pojemności). W 2003 roku mimo protestów użytkowników odebrano im te samochody i zezłomowano a cały program zamknięto !
Podobny los spotkał "elektryki" Hondy, Nissana i Toyoty. Oficjalnie mówiono, że to "nieopłacalna nisza, w którą nie warto inwestować". Nieoficjalnie, że te konstrukcje są niezawodne i pozbawiają koncerny dochodów z serwisu. O spadku znaczenia strategicznego ropy chyba nie trzeba nic pisać...
Nowy rozdział zapisał się w 2008 roku wraz z pojawieniem się Tesli ze swoim Roadsterem. Mimo nagonki medialnej i problemów prawnych, Tesla się przebiła. Obecnie wartość koncernu przewyższyła wartość Forda, a użytkownicy są zachwyceni.
Więc co pozostało konkurentom ? Albo się przyłączą, albo przegrają. To co widzimy to kapitulacja starych koncernów... a nie "Troska o rozwój i chęć popularyzacji niekonwencjonalnych napędów"
Ot i cała historia hipokryzji rynku motoryzacyjnego (w wielkim skrócie)
Wstrzymują rozwój i innowacyjność, nabijają kabzę niewielkiej grupie ludzi z wielką kasą na wdrożenie do produkcji oraz całkiem licznej grupie trolli patentowych którzy absolutnie nic nie wnoszą do rozwoju ludzkości.