Nvidia: ray tracing w PlayStation 5 i Xbox Project Scarlett to nasza zasługa
Szef Nvidii po raz kolejny zabłysnął. Jensen Huang twierdzi, że producenci konsol dodali obsługę ray tracingu dzięki nowym kartom GeForce RTX.
Aktualizacja: Xbox Series X zaprezentowany - oto potężny rywal PlayStation 5
PlayStation 5 i Xbox Project Scarlett to jedne z najważniejszych premier nadchodzącego roku. Oprócz nowych podzespołów AMD i wyższej wydajności, konsole mają zaoferować wsparcie dla ray-tracingu. Według szefa Nvidii, dodanie takiej funkcji jest zasługą… kart graficznych GeForce RTX.
Ray tracing w nowych konsolach dzięki Nvidii?
Podczas ostatniego sprawozdania finansowego, Jensen Huang stwierdził, że dodanie sprzętowego wsparcia dla ray tracingu było reakcją na wydanie GeForce RTX. Firmy Sony i Microsoft nie były zdecydowane co do wprowadzenia obsługi śledzenia promieni w czasie rzeczywistym, ale zmieniły decyzję po premierze akceleratorów.
Jasne, nowe GeForce’y miały kluczowy wpływ na rozwój ray tracingu. Temu nie można zaprzeczyć. To dzięki nowej architekturze i wykorzystaniu dodatkowych jednostek RT, deweloperzy zaczęli implementować technologię RTX do kolejnych gier (i pewnie będzie ich coraz szybciej przybywać - przykładem tutaj może być nowe Call of Duty).
Szef Nvidii przecenia ray tracing
Sugerowanie, że Sony i Microsoft zmieniły zdanie pod wpływem Nvidii jest jednak naciąganiem faktów. Warto bowiem zauważyć, że patenty dotyczące sprzętowej obsługi ray tracingu w nowych konsolach zostały złożone w czerwcu 2017 roku, a więc jeszcze przed premierą nowych GeForce’ów. W tym czasie AMD raczej nie wiedziało o sukcesie Turingów. A nawet jakby ostateczna decyzja zapadła później - w 2018 roku, to wtedy sukces ray tracingu jeszcze nie był taki pewny.
Można zatem odnieść wrażenie, że szef Nvidii trochę podkoloryzowuje temat i przecenia wagę ray tracingu. Wcześniej nawet twierdził, że zakup karty graficznej bez tej funkcji jest szaleństwem. Takie działanie jednak nie powinno nas dziwić. W końcu sprzętowe wsparcie dla śledzenia promieni w czasie rzeczywistym to główny atut nowych kart Nvidii, więc zachwalając funkcję, można je skutecznie wypromować.
Źródło: PCGamesN, Overclock3D
Warto zobaczyć również:
- PlayStation 5 będzie korzystać z... kartridży? Tak sugeruje patent Sony
- PlayStation 5 może być ostatnią konsolą, ale Sony zabezpiecza się na przyszłość
- Konsola Microsoftu czy Sony? Xbox czy Playstation?
Komentarze
89Ja sie pytam jakim sukcesie?? Wydali karty z niedopracowaną technologią która nawet nie obsługuje 60 klatek w rozdzielczości 4k z włączonym Ray tracingiem gdzie 98% graczy nawet tego nie włącza bo gra działa gorzej niż na konsolach.Kazali sobie płacić jak za sztabkę złota i ci którzy pomineli tą generacje zrobili najlepiej.Pazerna firma na kase oby Amd i Intel im dokopali w nastepnej generacji i skończą się te chore ceny!
Zielonym potrzebny jest zimny kubeł wody na pazerną banie taki sam jaki dostał intel od Amd gdzie zmieniła sie cała sytuacja na rynku procesorów to samo musi spotkać branże kart graficznych bo nadal będzie krecił sie ten kabaret co teraz.
Sam Ray Tracing oceniam bardzo przeciętnie. Lekki efekt jest, ale nic za co chciałbym dopłacać.
Nvidia PhysX & Nvidia Hairworks.
Kolejny do "ostrzału" pójdzie Nvidia GSync jak tylko AMD przejmie większą część rynku kart graficznych.
Nvidia miala z zalozenia zle podejscie do RT , jakis czas temu firma wspominala o budowie ukladu McM i taka droga powinna isc branza a mianowicie w ukladach gpu rtx 2080ti polowa ukladu jest zajeta przez jednostki RT oraz tensor , polowa ukladu...
Nvidia powinna zapelnic caly uklad jednostaki cuda a dodatkowy chip zawierajacy jednostki RT umiescic obok jak ma to miejsce w procesorach zen czyli uklad McM.
Dalo by to prawie 100% wzrost mocy obliczeniowej oraz 4 krotny wzrost mocy RT jesli by usunac jednostki tensor.
Najnowsze "plotki" wskazuja ze nvidia znowu jest zainteresowana ukladami McM i o ile gawiedz jest zachwycona to sam bym raczej postawil nie na kilka ukladow gpu polaczonych w jeden a wlasnie gpu polaczone z ukladem RT co raczej nie wymaga szczegolnych zdolnosci , w 1996 roku naukowcy z uniwersytetu prinston zaproponowali sprzetowy akcelerator raytrackingu TigerSHARK zbudowany w oparciu o DSP , 2005 uniwersytet staarland zbudowano programowalny sprzetowy akcelerator , 2010-2011 firma Siliconarts buduje pierwszy komercyjny procesor RT nazwany RayCore , 2010 Caustic Graphics buduje pierwsza karte rozszerzen ktora wspomaga uklad graficzny oraz procesor w obliczeniach globalnej iluminacji RT , Nvidia budzi sie w 2018 roku aby opatentowac obliczenia na RT oparte na directX.
Faktycznie nvidia sporo zrobila...
Jak dla mnie to powinni się cieszyć, że AMD im zrobiło taką niespodziankę, bo inaczej by wyszła klapa jeszcze większa na miarę physx tylko na CUDA. Przypisywanie sobie całej zasługi kiedy ich technologia mogła zostać zabita przez kilka decyzji, jak bardzo trzeba iść W PR kicz... to nawet nie skomentuje.
Jeśli mówić o PatchTracing-u w konsolach to jest to sprawa SONY i MS, firm piszących gry, oraz AMD które dostarcza bazę hardware/software-ową. Gdzie tu w konsolach nvidia i jej ociężałe RT na kartach w cenie nerki?
Nvidia niech sobie popatrzy na Death Stranding i nie musi być tam ray tracing żeby oprawa powalała i kosiła wszystkie giereczki z pcta.
Death Stranding Tech Review: Technologiczny i graficzny sztos. I pomyśleć że to hula na PS4 1.8TF z 2013 roku.
https://www.youtube.com/watch?v=JQEPme0SXtQ
Czy ktoś z was słyszał o RayTracingu w grach przed premierą RTX? W ogóle to ktoś z was słyszał o Ray Tracingu przed premierą RTX?