Karta graficzna GeForce GTS 450 opiera się na rdzeniu GF106 wywodzącym się z GF100 (GeForce GTX 470 i GeForce GTX 480). Proces technologiczny w porównaniu do poprzednich edycji Fermi nie zmienił się i jest to 40 nm. GF106 w porównaniu do wcześniejszych odmian Fermi zubożał pod względem ilości tranzystorów. O ile GF100 było ich 3,2 mld, o tyle w GF106 zawarto 1,17 mld. Dzięki zmniejszeniu ilości tranzystorów można spodziewać się mniejszego poboru energii i niższego wydzielania ciepła.
Najważniejsze dane o GTS 450:
- 192 jednostki cieniujące
- 32 jednostki teksturujące
- 16 jednostek ROP
- 4 teselatory
- 128-bitowy interfejs pamięci
Nie trzeba długo przyglądać się schematowi blokowemu GF106, aby stwierdzić, że w zasadzie przypomina on połówkę układu GF104, który znajdziemy w kartach GeForce GTX 460. Sporemu uszczupleniu poddano także interfejs pamięci operacyjnej. W najnowszym układzie graficznym NVIDII zastosowano co prawda tylko 128 bitów, ale dzięki kościom GDDR5 w połączeniu z wysoką częstotliwością 900 MHz (efektywnie 3600 MHz) teoretyczna przepustowość wynosi ok. 60 GB/s.
Referencyjny GeForce GTS 450
Wielu użytkowników czeka na niereferencyjne wersje kart. W przypadku GTS 450 już na czas premiery producenci przygotowali swoje własne konstrukcje. W testach mieliśmy przebudowane akceleratory firm Asus i Palit. Dobrą wiadomością jest także niewielki pobór energii, dzięki czemu nie trzeba mieć zasilacza o ogromnej mocy. W zupełności wystarczy model 400-watowy.
GeForce GTS 450 obsługuje wszelkie nowinki technologiczne, jakie były dostępne w mocniejszych wersjach układów Fermi. Karty mają kodek dźwiękowy 7.1 i wyjścia HDMI, przez które możemy podłączyć zamiast monitora duży telewizor LCD lub plazmę. Ponadto obsługują PhysX, które w zależności od gry swoimi efektami potrafi przykuć do ekranu, choć pochłania spore zasoby karty graficznej. Jest także technologia CUDA, z której nie korzysta wielu użytkowników domowych, ale bywa przydatna (np. przy konwertowaniu materiału wideo). Nie zabrakło obsługi Shader Model 5.0 czy teselacji.
Karta | Asus GTS 450 TOP | Palit GTS 450 Sonic Platinum | GeForce GTX 460 |
rdzeń | GF106 | GF106 | GF104 |
proces wykonania | 40 nm | 40 nm | 40 nm |
liczba tranzystorów | 1,17 mld | 1,17 mld | 1,95 mld |
obsługiwany DX | 11 | 11 | 11 |
obsługiwany SM | 5.0 | 5.0 | 5.0 |
jedn. procesorowe | 192 | 192 | 336 |
jedn. ROP | 16 | 16 | 24/32 |
jedn. TMU | 32 | 32 | 56 |
Częstotliwość pracy | |||
rdzeń | 925 MHz | 930 MHz | 675 MHz |
shadery | 1850 MHz | 1860 MHz | 675 MHz |
pamięć | 1000 MHz | 1000 MHz | 900 MHz |
pamięć efektywnie | 4000 MHz | 4000 MHz | 3600 MHz |
szyna pamięci | 128 bit GDDR5 | 128 bit GDDR5 | 192/256 bit GDDR5 |
ilość pamięci | 1024 MB | 1024 MB | 768/1024 MB |
Karta | Radeon 5750 | Radeon 5770 | Radeon 5830 |
rdzeń | Juniper PRO | Juniper XT | Cypress LE |
proces wykonania | 40 nm | 40 nm | 40 nm |
liczba tranzystorów | 1,04 mld | 1,04 mld | 2,15 mld |
obsługiwany DX | 11 | 11 | 11 |
obsługiwany SM | 5.0 | 5.0 | 5.0 |
jedn. procesorowe | 720 | 800 | 1120 |
jedn. ROP | 16 | 16 | 16 |
jedn. TMU | 36 | 40 | 56 |
Częstotliwość pracy | |||
rdzeń | 700 MHz | 850 MHz | 800 MHz |
pamięć | 1150 MHz | 1200 MHz | 1000 MHz |
pamięć efektywnie | 4600 MHz | 4800 MHz | 4000 MHz |
szyna pamięci | 128 bit DDR5 | 128 bit GDDR5 | 256 bit GDDR5 |
ilość pamięci | 1024 MB | 1024 MB | 1024 MB |
Spoglądając na ceny, nowy GeForce GTS 450 będzie konkurował z Radeonami 5750 i 5770. Wszystkie obsługują podobne technologie, mają po 1 GB pamięci, ale różnią się pod względem architektury wewnętrznej. Jak te różnice odbijają się w testach praktycznych? Sprawdźmy to w grach.