Dobra, więc w czym jest problem? Wygląda na to, że gra dość beztrosko zajmuje pamięć graficzną, nie patrząc na to, ile jej w rzeczywistości pozostało. W efekcie karty z 4 GB lub mniejszą ilością pamięci graficznej zaczynają się dławić. Co ciekawe, dzieje się tak nie po pierwszym uruchomieniu, ale np. po kolejnym wczytaniu zapisu.
Resident Evil VII: Biohazard - 3840 x 2160 (UHD)
[kl./s.] ustawienia maksymalne + FXAA
ASUS Radeon RX 480 STRIX OC | 29 23 |
Gigabyte GeForce GTX 1060 Xtreme Gaming 6G | 27 21 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
Resident Evil VII: Biohazard - 2560 x 1440 (QHD)
[kl./s.] ustawienia maksymalne + FXAA
ASUS Radeon RX 480 STRIX OC | 65 54 |
Gigabyte GeForce GTX 1060 Xtreme Gaming 6G | 57 48 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
Resident Evil VII: Biohazard - 1920 x 1080 (FHD)
[kl./s.] ustawienia maksymalne + FXAA
ASUS Radeon RX 480 STRIX OC | 103 83 |
Gigabyte GeForce GTX 1060 Xtreme Gaming 6G | 88 70 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
Problem dotykał nawet 8-gigbajtowego Radeona RX 480, ale dopiero w rozdzielczości UHD (pierwsze podejście do testu - 31/27, drugie podejście 27/18), natomiast 6-gigabajtowy GTX 1060 nie miał żadnych podobnych objawów. Nie wydaje nam się, by ten błąd dotykał wyłącznie posiadaczy Radeonów, bowiem otrzymaliśmy sygnały od naszych czytelników o podobnych objawach na 4-gigabajtowych kartach NVIDII.
Zajętość VRAM, a ustawienia jakości grafiki
Resident Evil VII ma naprawdę spory apetyt na pamięć graficzną, zwłaszcza przy najwyższych ustawieniach (+ FXAA). Na karcie Radeon RX 480 (8 GB) w rozdzielczości 1920 x 1080 zajętość VRAM sięgała do 6800 MB, a w 2560 x 1440 i wyższych do 7900 MB (sprawdzane za pomocą MSI Afterburner).
Co jednak z wydajnością gry na kartach z 4 GB RAM? Sprawdziliśmy to na przykładzie Radeona RX 470.
Radeon RX 470 4 GB - ustawienie maksymalna + FXAA, 2560 x 1400 (QHD)
Kolor niebieski to pierwsze przejście lokacji testowej, kolor czerwony to druga próba
Radeon RX 470 4 GB - ustawienia maksymalne + FXAA, 1920 x 1080 (FHD)
Kolor niebieski to pierwsze przejście lokacji testowej, kolor czerwony to druga próba
Jak widać wystarczy tylko wczytać ponownie punkt zapisu i gra zaczyna działać znacznie wolniej. Posiadacze kart takiej klasy tracą tu najwięcej - bo widać, że nowy Resident mógłby świetnie działać na takim sprzęcie, gdyby nie to, że szybkośc działania gry dramatycznie spada.
Wystarczyło jednak zmienić ustawienia na Medium/Low, a gra zaczęła zajmować około 3500 MB VRAM w 1920 x 1080 - wciąż wyglądając bardzo dobrze. Czy w takich ustawieniach karty klasy GeForce GTX 1050 Ti i Radeon RX 460 pozwolą na komfortową rozgrywkę w rozdzielczości Full HD? Jak najbardziej.
Resident Evil VII: Biohazard - 1920 x 1080 (FHD)
[kl./s.] ustawienia średnie/niskie + FXAA
Zotac GeForce GTX 1050 Ti OC | 65 57 |
XFX Radeon RX 460 Single Fan 4G | 53 46 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
Zwracamy uwagę, że podkręcony GeForce GTX 1050 Ti Zotaca, jest około 150 zł droższy od Radeona RX 460 ze stajni XFX. Tym niemniej obie karty radzą sobie świetnie.
Na koniec mała ciekawostka, a mianowicie wydajność gry na zintegrowanej grafice procesorów Intel Kaby Lake...
... oraz na APU AMD.
Podsumowanie
Jeśli można na coś liczyć, to na lenistwo programistów. Gra nie ma wygórowanych wymagań sprzętowych i śmiało można by w nią grać na słabszych kartach graficznych, gdyby nie problemy z nagłymi spadkami wydajności. Wedle serwisu Guru3D winną całego zamieszania może być opcja Shadow Cache - można spróbować ją wyłączyć na kartach z 4 GB VRAM (lub poczekać na łatkę ze strony producenta). Można też po prostu obniżyć detale do takiego poziomu, który nie będzie "zżerał" za dużo pamięci graficznej.
Swoją drogą, patrząc na wyniki dwóch najbardziej zbliżonych konstrukcji (Radeon RX 480 vs GTX 1060 6 GB) zabawne jest, że gra z logo NVIDII tak świetnie działa na Radeonach ;-).
Komentarze
241080p skalowanie 1.3 tylko z teksturami musiałem zjechać do podajże średnich albo wysokich, mam 6gb ramu strasznie mi się gra dławiła i miałem dropy z 60 na 0.
Z jednej strony to gra dosyć hermetyczna i o dosyć zagęszczonej strukturze, ciężko było by zj.... optymalizacje w takiej grze, trzeba by było sie postarać.
Z drugiej strony wygląda świetnie dzięki temu i nie ma jakiś kosmicznych wymagań, przynajmniej do procesora :D
chyba zabrakło "T"