Dostęp do poczty możliwy jest na dwa sposoby. Dawniej bardzo popularną metodą było zainstalowanie na dysku lokalnym specjalnego programu - tak zwanego klienta. Obecnie coraz powszechniejsze jest korzystanie z webmaila czyli skrzynki w ramach okna przeglądarki. Ma to tę zaletę, że wiadomości nie są w ogóle pobierane z serwera, więc można je przeglądać za pośrednictwem dowolnego komputera podłączonego do sieci. Z drugiej strony webmail oferuje wolniejszy interfejs niż tradycyjny program (wszystkie wiadomości i podstrony muszą się ładować od zera - to nie tyle wina prędkości łącz co specyfiki pracy przeglądarki WWW).
Zalogowanie się do konta za pośrednictwem browsera możliwe jest przy pomocy specjalnej strony przygotowanej przez dostawcę usługi (np. poczta.o2.pl czy poczta.gazeta.pl). Tam należy wpisać login i hasło - warto zaznaczyć opcję "Loguj się bezpiecznie" co włączy szyfrowany protokół. Dane użytkownika nie będą więc wysyłane otwartym tekstem.
Po logowaniu pojawi się skrzynka odbiorcza (rzadziej specjalna strona startowa, z której można przejść dalej). Główne okno zawiera ostatnie kilkadziesiąt maili [1]. Panel po lewej pozwala na przełączanie się między folderami (Skrzynka odbiorcza, Wiadomości wysłane, Kopie robocze, Spam - często da się tworzyć własne) [2]. Link "Nowa wiadomość" [3] wywołuje specjalne okno, w którym wpisuje się tekst i wysyła go. Możliwe jest także załączenie pliku (choć jest to mało wygodne).
Czasami dostawca usługi oferuje dodatkowe funkcje. Przykładem może być wyszukiwarka (jak w Gmailu) [4], która pozwala na znalezienie starszych wiadomości. Inne rozwiązanie to integracja z komunikatorem internetowym (Gmail, o2.pl). W ten sposób użytkownik może pisać maile i rozmawiać ze znajomymi przy użyciu jednego okna.
Zwykle gdzieś przy górnym brzegu ekranu, często w prawym rogu, znajduje się link "Ustawienia" lub "Opcje" [5].
Główne okno Gmaila
W tej sekcji najczęściej spotykane elementy to:
- włączenie / wyłączenie stopki (podpisu umieszczanego automatycznie pod każdym mailem) [6]
- włączenie / wyłączenie vacation reply (wiadomości wysyłanej automatycznie kiedy użytkownik jest na wakacjach czy z innego powodu nie odbiera poczty przez dłuższy czas) [7]
- dodawanie / usuwanie aliasów (dodatkowych nazw konta - np. do jan.kowalski@poczta.pl można dołączyć janekk@poczta.pl)
- ustawienie przekierowania (włączenie przesyłania poczty z danego konta na inne) [8]
- ustawienia POP / IMAP (zwykle znajdują się tutaj informacje jak skonfigurować desktopowego klienta, czasami - jak w Gmailu - trzeba włączyć tę funkcję aby wiadomości w ogóle były przesyłane na dysk komputera) [8]
- dodawanie / usuwanie filtrów wiadomości (np. wszystkie wiadomości od "Agata" mają być przenoszone do folderu "Prywatne") [9]
- wykupienie usług dodatkowych (np. większej pojemności konta)
- ustawienia antyspamu (należy go bezwzględnie włączyć, zwykle można tworzyć własne czarne i białe listy nadawców; maile z pierwszej będą zawsze blokowane, wiadomości z drugiej nigdy nie zostaną automatycznie usunięte)
- eksport / import skrzynki kontaktów (pozwala na wyeksportowanie listy znajomych do pliku - np. w formacie CSV - lub zaimportowanie jej z innego, wcześniej używanego konta)
- zmiana skórki (wielu usługodawców udostępnia kilka wersji kolorystycznych interfejsu, użytkownik może wybrać tę, która mu najbardziej odpowiada)
- powiadomienia SMS (po podaniu numeru telefonu komórkowego internauta będzie informowany o nowych wiadomościach esemesem)
Ustawienia Gmaila