Fabryczne taktowanie karty EVGA GeForce 9800GT:
- Core: 650 MHz
- Mem: 2000 MHz (1000 MHz DDR)
- Shader: 1625 MHz
W karcie 9800GT drzemie duża podatność na podkręcanie. OC rozpocząłem od wartości 700MHz dla rdzenia, 1650 dla shaderów i pozostawiłem 1000MHz dla pamięci. Oczywiście, jak można się spodziewać, testy przeszły pomyślnie.
Druga tura – 750 dla rdzenia, 1700 dla shaderów, 1050 dla pamięci, testy stabilności karta też przeszła pomyślnie.
Trzecia i niestety ostatnia tura – 800 dla rdzenia, 1750 dla shaderów i 1100 dla pamięci. System zawiesza się. Zmniejszyłem zatem taktowanie rdzenia i shaderów kolejno na 750MHz i 1700Mhz. Taktowanie pamięci pozostawiłem na 1100MHz (2200 efektywnie).
Wynik końcowy podkręcania:
- Core: 750 MHz
- Mem: 2200 MHz (1100 MHz DDR)
- Shader: 1700 MHz
Na takich ustawieniach przeprowadziłem testy wydajności i mierzyłem temperatury.
Karta w spoczynku jest stosunkowo chłodna, jednak w trybie 3D zaczyna się troszkę nagrzewać, co ogranicza jej podatność na podkręcanie przy standardowym chłodzeniu.
Sprawdźmy, jak wygląda postęp w wydajności w 3DMarkach.
Wzrost wydajności jest dość znaczny, ponieważ wynosi 10% dla 3DMarka 06 i 12% dla Vantage.
Fabryczne | OC | |
3DMark06 | 11603 | 12835 |
3DMark Vantage | 5494 | 6165 |
Fallout 3 | 35 | 48 |
Far Cry 2 | 42 | 42 |
GTA IV | 37 | 37 |
BiA: Hell's Highway | 48 | 53 |
NFS Pro Street | 53 | 49 |
Stalker: Czyste niebo | 31 | 36 |
Crysis Warhead | 23 | 27 |
Wzrost wydajności w procentach przedstawia się następująco:
- Warhead: 17%
- Stalker: 16%
- ProStreet: spadek 8%
- BiA HH: 10%
- GTA IV: 9%
- Far Cry 2: 0%
- Fallout 3: 37% (!)
Zaskoczył mnie tutaj wynik gry Fallout 3. Wzrost wydajności jest niesamowicie wysoki – i faktycznie, gra naprawdę zaczęła działać płynnie.