W ramach targów IFA mieliśmy okazję zapoznać się z demem technologicznym procesora Nvidia Tegra 5 oraz stream-owaniem gier komputerowych na konsolę Shield.
Nvidia Logan - zerknijmy w przyszłość
Procesory Nvidia Tegra 4 nie zdążyły jeszcze na dobre rozgościć się na pokładach tabletów i smartfonów, a producent już postanowił zaprosić nas na prezentację swojego kolejnego układu - Tegra 5. Oczywiście nazwa ta wciąż nie jest oficjalna. Na razie Nvidia posługuje się nazwą kodową Logan.
Wiele szczegółów technicznych układu wciąż okrytych jest całunem tajemnicy, ale jedno jest pewne - Logan będzie imponował swoją wydajnością zachowując przy tym bardzo rozsądne poziomy zużycia energii. Tegra 5 wykorzystywała będzie bowiem architekturę Kepler, którą znajdziemy również w najnowszych kartach graficznych przeznaczonych do stacji roboczych i komputerów dla graczy.
Nvidia w Loganie zastosowała pojedynczy procesor strumieniowy (SMX) zawierający 192 bloki (rdzeni CUDA). Dla porównania GeForce GTX Titan ma 14 SMX-ów. Tegra 5 zużywając 900 mW energii osiągnie poziom wydajnościowy procesora Apple A6X (który zużyje w tym przypadku ok 2,6 W). Jeśli jednak podniesiemy zużycie energii w Loganie do 2-3 W wydajność będzie pięciokrotnie wyższa niż w Apple A6X. Co więcej Nvidia deklaruje, że ich najnowszy procesor mobilny będzie oferował wydajność porównywalną, a nawet wyższą od high-edowej karty z roku 2006, czyli Nvidia GTX 8800.
Logan oferuje wsparcie dla OpenGL ES 3.0, OpenGL 4.4, DirectX 11. Widać więc dobitnie, że jest to układ nastawiony przede wszystkim na gry. Jego możliwości mogliśmy podziwiać na żywo w czasie działania dem „Ira” (1920x1200 px) oraz „Island” (prezentacja OpenGL 4.3 i teselacji). Prezentację prowadził Luciano Alibrandi - Director od Public Relations EMEAI.
Demo Nvidia Ira oraz Island
Jak widać platforma testowa ma jeszcze dość surową postać, ale zostaliśmy zapewnieni, że komponenty bez problemu można zmieścić we wnętrzu typowego, współczesnego tabletu. Pierwszych urządzeń wykorzystujących Tegrę 5 (28 nm) można zapewne oczekiwać w połowie przyszłego roku. Następnym krokiem będzie przesiadka na niższy proces technologiczny.
Nvidia Shield - stream-owanie gier
Oprócz imponującego Logana mieliśmy okazję pobawić się też mobilną konsolką Nvidia Shield integrującą w sobie zaprezentowany już wcześniej procesor Tegra 4 i system operacyjny Android. Tym razem nie będziemy prezentować specyfikacji technicznej tego urządzenia, ani opisywać jego ogólnej funkcjonalności. Pragniemy zaprezentować krótkie nagranie prezentujące funkcję PC Streaming.
Stream-owanie gier z PC na konsolę Shield
Zasada działania w ogólnym zarysie jest dość prosta - uruchamiamy gry na wydajnym pececie z kartą graficzną GeForce GTX, a całość strumieniujemy na konsolkę Shield za pośrednictwem szybkiego, nowoczesnego routera Wi-Fi. W praktyce oznacza to ogromną swobodę grania w każdym miejscu, do którego dociera sygnał routera. Shield pełni tutaj zarówno rolę dużego, wygodnego kontrolera do gier, jak i dodatkowego ekranu.
Zaraz, zaraz... czy gra uruchamiana na PC i przesyłana przez router do konsolki nie będzie działała z wyraźnym opóźnieniem? Cóż w czasie grania w Borderlands 2 oraz Skyrim na prezentacji delikatny input lag był rzeczywiście wyczuwalny, ale nie wpływał na pogorszenie komfortu grania. Lekki problem może być z sieciowymi strzelankami FPS, gdzie nawet najmniejsze lagi nie są pożądane. Shield poradził sobie nawet z filmami 4K, co naprawdę zrobiło na nas naprawdę spore wrażenie. Jakość obrazu zarówno na dużym, jak i małym wyświetlaczu była bardzo dobra.
Film 4K z konsoli Nvidia Shield
Podsumowując można śmiało napisać, że technologia wykorzystywana w konsolce Nvidia Shield jest świetna - już nie mozemy doczekać się pierwszych testów. Najbardziej zaimponował nam jednak procesor Logan, czyli wczesna wersja rozwojowa Tegry 5. Taka wydajność na pokładzie urządzeń mobilnych oznaczać będzie prawdziwy skok, z którego największe zyski czerpać będą gracze.
Komentarze
14Czyli ile na tym zarobię?