Nawigacja ciężarowa, choć pozornie niewiele się różni od tej stosowanej w samochodach osobowych, powinna wykazać się przynajmniej następującymi cechami:
Odpowiednio dobrana wielkość urządzenia: tutaj 7 calowe modele wcale nie będą przesadą. Wielki ekran potrafi wyświetlić większy obszar mapy, na którym w porę można dostrzec potencjalne przeszkody.
Solidny uchwyt: oprócz pewnego trzymania powinien również oferować możliwość odpowiedniej regulacji (prawie pionowa szyba przednia). Czasem warto rozważyć możliwość umiejscowienia urządzenia na desce rozdzielczej, wszystko zależy od specyfiki samochodu.
Mapa dedykowana dla ciężarówek: dobra mapa powinna uwzględniać nie tylko wszystkie ograniczenia samochodów ciężarowych, takich jak całkowita masa pojazdu, gabaryty czy nacisk na oś. Przydatna jest także mapa fotoradarów oraz punktów kontroli drogowej (krokodylki). Ważny jest również odpowiedni algorytm wyznaczania trasy, który musi uwzględniać m. in. duży promień skrętu i bardzo ograniczone możliwości zawracania.
Problemem okazują się również polskie wiadukty, które według kierowców mają zbyt rygorystyczne oznaczenia. Zdarza się, że pod wiaduktem oznaczonym np. 3,9 m przejedzie samochód, którego wysokość wynosi 4,2 m. Wynika to z przepisów, które ze względów bezpieczeństwa każą podawać na znaku wysokość rzeczywistą wiaduktu pomniejszoną o 0,5 m, czyli maksymalną, dozwoloną wysokość samochodu, a nie wiaduktu. Oczywiście oprogramowanie nawigacyjne nie może poprowadzić samochodu przez zbyt mały wiadukt, nawet jeśli jest szansa, że fizycznie się pod nim zmieści (często oznacza to trasę dłuższą o kilkadziesiąt kilometrów). Zbyt optymistyczny przejazd z pełną prędkością pod nieznanym wiaduktem może skończyć się tragicznie, zatem czasami warto nadrobić trochę drogi, w innym przypadku oznacza to w najlepszym razie konieczność zawracania lub zaklinowanie się.
Uniwersalność nawigacji: może się okazać, że dołączone oprogramowanie nie jest w stanie spełnić oczekiwań. Rozwiązaniem tego problemu może być doinstalowanie odpowiedniego oprogramowania i przełączanie się między mapami w zależności od lokalizacji lub ewentualnie przesiadka na oprogramowanie innego producenta. Dlatego bardzo wskazany jest zakup urządzenia z fabrycznie odblokowanym Windows CE.
Polecane rozwiązania do ciężarówek:
Becker Transit 50
W okolicach 1300 zł można napotkać za sklepową ladą Becker Transit 50. Ta pięciocalówka ma na pokładzie mapę 44 państw Europy wzbogaconą o atrybuty niezbędne w pracy kierowcy ciężarówki (tryb ciężarówki dosępny jest w 29 krajach). Po zakupie istnieje możliwość zaktualizowania mapy do najnowszej dostępnej wersji. Na uwagę zasługuje przeciwodlabskowy wyświetlacz, który według producenta jest odporny na zadrapania. W standardzie znajduje się antena TMC. Urządzenie wyposażone jest w moduł GPS SIRF Star III GSC3TW, 4GB pamięci Flash. Cena: ok. 1350 zł.
Nawigacje Navroad – Navroad Map Truck
Nawigacje Navroad zostały szerzej zaprezentowane w rozdziale dotyczącym nawigacji dla samochodów osobowych. Nie ma więc sensu w tym miejscu ponownie przytaczać opisów tych urządzeń. Dlatego od razu przejdziemy do tego, co w Navroadach ucieszy każdego kierowcę drogowego potwora. Do nawigacji tego producenta przewidziana jest mapa Navroad Map Truck - Wersja TRUCK (w odróżnieniu od wersji standardowej) umożliwia włączenie trybu dla pojazdów ciężarowych, w którym użytkownik ma możliwość wprowadzenia istotnych parametrów swojego pojazdu, m. in. takich jak maksymalna prędkość, masa całkowita, nacisk na oś, szczegółowe gabaryty pojazdu, czy też informacji o przewożonych materiałach niebezpiecznych, a także wiele innych. Szczegółowa prezentacja mapy poniżej.
Garmin Dezl 560 LT Europa
Dezl 560LT pozwala na wyświetlanie na bieżąco informacji na temat danej trasy, z uwzględnieniem remontowanych odcinków czy ewentualnych opóźnień w ruchu, sugerując przy tym najkorzystniejszą trasę - wszystko dzięki zintegrowanemu odbiornikowi TMC – tym właśnie chwali się producent. Symbol LT przy nazwie urządzenia oznacza LifeTime Traffic oznacza bezterminową subskrypcję komunikatów drogowych. Zainstalowana w nawigacji mapa wskazuje informacje dotyczące ciężarówek, takie jak ograniczenia masy samochodu, długości, wysokości czy przewozu materiałów niebzepiecznych. Dezl 560 pomaga w kontrolowaniu czasu pracy i zużycia paliwa. Cena: ok. 1600 zł.
Inne rozwiązania
Następujące modele nawigacji Navigon: 40 Premium, 70 Premium, 6310 i 8410 można doposażyć w mapę Navigon Truck Navigation z rozwiązaniami napisanymi specjalnie dla kierowców ciężarówek. A co, jeśli nie Navigon Truck? Praktycznie każdy posiadacz nawigacji z otwartym systemem Windows CE ma możliwość skorzystania z rozwiązań AutoMapy dedykowanych dla samochodów powyżej 3,5 tony.
Na forach kierowcy często polecają serię Map&Guide Truck Navigator do podróżowania po Europie Zachodniej z laptopem. Produkt ten zawiera ograniczenia dotyczące samochodów ciężarowych, tj. wysokości wiaduktów, obciążenia maksymalne, drogi jednokierunkowe, wysokości skrajni. Ma też bogatą bazę alarmów, m.in. dotyczących przekroczenia prędkości czy zbliżania się do miejsc kontroli radarowej. Alternatywą dla M&G jest bardzo podobny Marco Polo GrosserReiseplaner.