Przyciski, gniazda, dodatki, wnętrzności. W nawigacjach jest ich dosyć dużo, lecz nie ma się czego bać. Wystarczy, że zastosujesz się do kilku wskazówek. Czego należy oczekiwać po GPS-ach średniej klasy:
Wyjście słuchawkowe: zdarza się, że pasażerowie dostają szału słysząc non-stop „skręć w lewo”, „skręć w prawo”. Szał w pojeździe jest, jak wiadomo, zaraźliwy. W takim przypadku, kiedy zawodzą prośby i groźby, dla własnego zdrowia psychicznego wypada poratować się słuchawkami, a reszcie kompanów odpalić radio. I jest to rada jak najbardziej na serio.
Przycisk ON/OFF: niektórych nawigacji nie da się wyłączyć. Przechodzą co najwyżej w stan uśpienia i powoli (lub szybko) rozładowują się. Takiej sytuacji zaakceptować nie można. Wyłącznik to konieczność.
Wyjście na zewnętrzne karty pamięci: powszechnie w nawigacjach stosuje się karty microSD/microSDHC. I raczej należy wystrzegać się innych typów kart, gdyż są zwykle droższe w zakupie.
Gniazdo mini USB: to przez to gniazdo połączysz nawigację do komputera w celu aktualizacji map czy zmiany oprogramowania. W wielu przypadkach gniazdo mini USB służy też do ładowania akumulatora nawigacji.
Akumulator zapewniający min. 3 godz. pracy: około trzy godziny pracy to średnia pozwalająca wykorzystać nawigację poza samochodem.
Bluetooth: pozwala korzystać z nawigacji jak z zestawu głośnomówiącego, a nowsze modele potrafią się łączyć z internetem za pomocą telefonu.
Transmiter FM: obecnie trudno znaleźć dobrą nawigację bez tej funkcji. Dzięki niej możemy odtwarzać pliki muzyczne z pamięci urządzenia wraz z komunikatami nawigacyjnymi na głośnikach systemu audio. Funkcja bardzo przydatna w połączeniu z opcją zestawu głośnomówiącego.
Czujnik oświetlenia: zarządzanie jasnością ekranu w zależności od zewnętrznych warunków oświetleniowych.
Wejście AV-IN: pozwala wyświetlić na nawigacji obraz z kamery wstecznej lub innego źródła obrazu.
Inne udogodnienia
Dla wygody możesz pokusić się o nawigację z pokrętłem głośności, przyciskiem szybkiego menu (jednym kliknięciem wywołuje menu główne), lub aktywnym uchwytem. Często producenci nawigacji, chcąc się wyróżnić z tłumu, próbują wyposażyć swoje urządzenia w elementy niedostępne u konkurencji. Oczywiście wszelkie nowości szybko zostają zdegradowane i po pewnym czasie stanowią wyposażenie standardowe.
Przykład zastosowania czujnika zbliżeniowego w urządzeniach Navigon
Brak jednego z wyżej wymienionych złącz czy wyjść nie dyskwalifikuje nawigacji. Po pierwsze, taki grzeszek można puścić w niepamięć pod warunkiem, że nie będziesz go potrzebował. Po drugie, od wygody cenniejsze są parametry nawigacji i zainstalowana w niej mapa. Ale oczywiście fajnie jest mieć wszystko.