Testy wykonaliśmy na standardowo taktowanej karcie, gdyż możliwości podkręcania mimo wszystko zależą od tego, jaki egzemplarz nam się trafi. Jako że model ten jest raczej dedykowany dla graczy, to od testów w grach zaczniemy. Wartość "Low 1%", jaką znajdziecie na wykresach, prezentuje powyżej jakiej wartości było 99% klatek generownych w grze. Jest to naszym zdaniem lepsza forma ukazywania "smukłości" rozgrywki, niż tradycyjny minimalny FPS będacy średnią klatek z całej sekundy.
Na pierwszy ogień poszedł już leciwy, ale nadal wyśmienity Wiedźmin 3 z dodatkiem Krew i Wino. Grę sprawdziliśmy w dwóch wymagających lokacjach, pierwsza z nich to miasto Novigrad, które bardzo mocno obciąża procesor (co nie znaczy, że karta odpoczywa), a druga to ogrody pałacu Beauclair, gdzie najbardziej obciążona jest karta graficzna.
Test wydajności Wiedźmin 3 [FPS]
Lokacja Ogrody pałac Beauclair | |
Ustawienia niskie | 61,6 24,6 |
Ustawienia średnie | 45,1 19,9 |
Ustawienia wysokie | 36,1 16,4 |
Lokacja Novigrad | |
Ustawienia niskie | 63,4 31,5 |
Ustawienia średnie | 52,7 26,7 |
Ustawienia wysokie | 44,0 18,3 |
Legenda: | Średni FPS Low 1% |
Jak widać, bez problemu pogramy w ustawieniach nawet wysokich, a celując w upragnione 60 FPS niestety trzeba by obniżyć ustawienia do niskich. W ustawieniach bardzo wysokich oraz ultra, wydajność bardzo mocno już spadała poniżej 30 FPS, co czyniło grę niegrywalną.
Kolejnym tytułem, jaki sprawdziliśmy, był najświeższy jeszcze Battlefield. Tutaj testy wykonaliśmy w jednej z bardziej wymagających misji dla pojedynczego gracza – Ostatni Tygrys oraz w trybie multiplayer na mapie Marita w Grecji.
Test wydajności - Battlefield V [FPS]
Kampania Ostatni Tygrys | |
Ustawienia niskie | 49,6 23,0 |
Ustawienia średnie | 38,1 4,1 |
Multiplayer - Marita | |
Ustawienia niskie | 55,5 17,2 |
Ustawienia średnie | 42,3 7,9 |
Legenda: | Średni FPS Low 1% |
Tutaj już tak różowo nie było – nawet ustawienia niskie nie zagwarantowały średnich 60 FPS, a w ustawieniach średnich zbliżyliśmy się do progu 30 FPS. Ponadto, ze względu na tylko 8 GB pamięci RAM pracującej w single channel, niezależnie od wybranych ustawień musimy liczyć się z chwilowymi spadkami płynności do zera. W tę grę nie grało się specjalnie przyjemnie, ale z naszego doświadczenia wynika, że wystarczy dokupić drugą kość 8 GB, aby ta konkretna gra zyskała niebotycznie na wydajności.
Przechodząc dalej mamy test w najnowszym Assassin's Creed: Odyssey. Tutaj również sprawdziliśmy kilka lokacji, które w różnym stopniu obciążają sprzęt.
Test wydajności Assassin's Creed Odyssey [FPS]
Ateny | |
Ustawienia średnie | 43,0 28,7 |
Ustawienia bardzo wysokie | 31,0 15,7 |
Lasy i pola | |
Ustawienia średnie | 46,1 25,2 |
Ustawienia bardzo wysokie | 37,5 20,1 |
Morze i walka | |
Ustawienia średnie | 43,1 31,7 |
Ustawienia bardzo wysokie | 36,0 20,9 |
Legenda: | Średni FPS Low 1% |
Niestety ten tytuł również jest wrażliwy na pamięć, nie tyle jej ilość, co prędkość i przepustowość. Często zdarzało się, że zarówno karta, jak i procesor, nie były obciążone w więcej niż 80% czekając aż pamięć je ze sobą skomunikuje. Niemniej jednak grało się całkiem przyjemnie. Ustawienia niskie w tej grze są bardzo nieprzyjemne dla oka, dlatego od razu przeszliśmy do ustawień średnich, ale okazuje się, że nawet ustawienia bardzo wysokie zapewniają „konsolową wydajność” 30 FPS. We wszystkich testach wyłączone były wolumetryczne chmury oraz wygładzanie krawędzi.
Kolejnym tytułem, jaki sprawdziliśmy było najnowsze Metro Exodus. Testowa lokacja to mapa Tajga, czyli najbardziej wymagająca lokacja w grze – w wielu innych mapach wydajność była sporo wyższa.
Test wydajności - Metro Exodus [FPS]
Tajga | |
Ustawienia niskie | 50,7 32,9 |
Ustawienia wysokie bez HW | 33,5 21,2 |
Legenda: | Średni FPS Low 1% |
Tutaj ponownie nie udało się (na tej wymagającej mapie) dobić do 60 FPS nawet w ustawieniach niskich, w których (dodajmy) gra nie wygląda znacząco gorzej niż na wyższych ustawieniach. Ustawienia „wysokie” z włączonym PhysX, ale bez HairWorks (które bardzo mocno obniża wydajność w testowanym laptopie), to ostatni preset, w którym można jako tako przejść całą grę.
Pora przyjrzeć się testom w najnowszej odsłonie Tomb Raider.
Test wydajności - Shadow of the Tomb Raider [FPS]
Wbudowany benchmark | |
Ustawienia najniższe | 63,0 53,0 |
Ustawienia średnie | 41,0 36,0 |
Ustawienia wysokie | 38,0 34,0 |
Legenda: | Średni FPS Low 5% |
Ustawienia średnie to raczej najwyższy poziom, na jaki możemy sobie pozwolić, gdyż gra zdecydowanie wymaga precyzji, jakiej nie uświadczymy grając poniżej 30 FPS. Dobrą wiadomością jest to, że ustawienia średnie do bardzo wysokich nie różnią się dramatycznie wizualnie.
Kolejny na liście testów jest zeszłoroczny Kingdom Come: Deliverance – gra oparta na silniku CryEngine twórców Crysis.
Test wydajności - Kingdom Come: Deliverance [FPS]
Lokalizacja Las | |
Ustawienia niskie | 53,2 45,2 |
Ustawienia średnie | 44,6 37,5 |
Ustawienia wysokie | 38,7 33,5 |
Lokalizacja Rataje | |
Ustawienia niskie | 57,8 40,1 |
Ustawienia średnie | 46,8 24,6 |
Ustawienia wysokie | 40,7 22,2 |
Legenda: | Średni FPS Low 1% |
Nieczęsto zdarza nam się odnotować wyższą wydajność w mieście Rataje, niż podczas przechadzki po lesie. W testowanym laptopie wynika to z bardzo wydajnego procesora, który dobrze radzi sobie z dużą ilością NPC w mieście, oraz nieco słabszej karty graficznej, która gorzej wypada przy renderowaniu dużej ilości roślinności. Niemniej jednak spokojnie możemy pograć nawet w wysokich ustawieniach, a decydując się na ustawienia niskie, zbliżamy się do granicy 60 FPS.
Nie mogło zabraknąć testu w Fortnite, testy przeprowadziliśmy w kontrolowanych warunkach walki 1 vs 1 w Płaczącej Puszczy. Należy mieć na uwadze, że w przypadku walki w bardziej skomplikowanych lokacjach z większą liczbą przeciwników wydajność może być niższa.
Test wydajności - Fortnite [FPS]
Tryb Battle Royale | |
Ustawienia epickie | 52,1 22,5 |
Ustawienia typowe | 125,7 33,8 |
Legenda: | Średni FPS Low 1% |
Ustawienia epickie, czyli wszystko na maxa, pozwalają na całkiem płynną grę, choć zdarzają się chrupnięcia wydajności. Jednakże ze względu na charakter tej gry, dopiero po zmianie ustawień na bardziej typowe (tj. wszystko na najniższym poziomie, poza zasięgiem rysowania oraz jakością tekstur, które pozostały na epickim poziomie) udało się uzyskać satysfakcjonujące ponad 120 FPS. Zaznaczamy jednak, że nawet w takich ustawienia, najpewniej przez wolną pamięć operacyjną, zdarzały się spadki w okolice 30 FPS (w zupełnie losowych sytuacjach). To jedna z tych gier, która jest mocno warażliwa na wydajność RAM.
Na koniec zostawiliśmy testy w nadal bardzo popularnym CS:GO.
Test wydajności - Counter-Strike: Global Offensive [FPS]
Mapa De_Dust 2 | |
Ustawienia najniższe 1280x1024 | 179,1 86,9 |
Ustawienia najwyższe 1920x1080 | 116,0 61,5 |
Mapa Mirage | |
Ustawienia najniższe 1280x1024 | 192,9 94,6 |
Ustawienia najwyższe 1920x1080 | 131,2 67,8 |
Legenda: | Średni FPS Low 1% |
W tej grze podobno można odczuć nawet różnicę miedzy 200 a 300 FPS, zatem pozornie nadmiar FPS może nie być aż tak bardzo bez znaczenia. W ustawieniach najwyższych i w natywnej rozdzielczości uzyskujemy wydajność pozwalającą na używanie monitora o odświeżaniu 120 Hz. Przejście na najniższe ustawienia i zmiana proporcji ekranu na 4:3 pozwoli nam znacząco przekroczyć 150 FPS, co stwarza idealne warunki do używania monitora 144 Hz.
To już wszystkie testy w grach, jakie przygotowaliśmy – na kolejnej stronie sprawdzimy jeszcze, jak sobie radzi testowany laptop w testach syntetycznych i zadaniach bardziej profesjonalnych.