Często przeglądając różne fora natrafiam na mnóstwo opini o technologii Hyper-Threading. Jedni twierdzą, że daje ona przyrost wydajności rzędu ok. 25%, inni że jest to zysk maksymalnie kilku procent. Postanowiłem się o tym przekonać, a jako że posiadam procesor z technologią HT, wykonałem dla was testy. A więc zapraszam do lektury!
Co to jest technologia HT?
Hyper-Threading to w tłumaczeniu z ang. wielowątkowość. Prościej będzie jeśli napiszę, że ta technologia zwiększa ilość logicznych procesorów, które niestety nie pełnią roli dodatkowych fizycznych rdzeni, a tym samym nie dają tyle mocy co fizyczne rdzenie. Technologia ta została opracowana przez firmę Intel i po raz pierwszy zastosowana w procesorach Xeon i Pentium 4. Dwurdzeniowa jednostka posiadająca HT ma 4 procesory logiczne, natomiast 4 rdzeniowy procesor z HT ma 8 wątków itd.
Do czego mogę ją wykorzystać?
O tym, jak HT wpływa na wzrost wydajności w różnych programach (konwertery, archiwizatory, gry, benchmarki) przekonacie się już za chwilę. Generalnie odpowiedź na to pytanie jest prosta - do zwiększenia wydajności w aplikacjach.
Platforma testowa
Wszystkie testy prezentują wydajność procesora Intel Core i3 530 2.93GHz z włączonym/wyłączonym HT. Reszta konfiguracji testowej:
Płyta główna: Gigabyte P55-UD3
Pamięć RAM: 2GB OCZ Platinum 1333MHz CL7
Dysk twardy: Samsung HD322HJ 320GB 16MB cache
Karta graficzna: GeForce 8800GT 512MB
System Operacyjny: Windows Vista Home Premium 32-bit
Testy syntetyczne
Jak widać, w WinRARze HT przynosi zysk aż 53%.
W 7-Zipie także nieźle, 2 dodatkowe wątki i 41% szybciej.
Niestety w bardzo fajnym kowerterze wideo, jakim jest GOM Encoder, ciężko zauważyć znaczący przyrost wydajności przy dodatkowych 2 wątkach.
W benchmarku Techarp Core i3 bez HT wypada już nieco gorzej niż z HT.
O ile w 3DMarku Vantage w pierwszym CPU Score różnica w wydajności sięga aż 34%, tak w drugim teście różnica jest pomijalnie mała.
W 3DMarku06 CPU Score z włączonym HT o 21.5% wyższy.
Gry
Niestety gier nie mam dużo, ale za to posiadam bardziej "konkretne" tytuły ;).
Z włączonym HT fps wzrósł o 18-20% co nieco polepszyło komfort rozgrywki. Ustawienia (na wykresie o nich zapomniałem) to 1280x1024 Medium/High Suwaki: 25/37/26/3.
Praktycznie żadna różnica w Cod:MW2 spowodowana jest świetną optymalizacją gry (głównie dla słabszych jednostek) i więcej jak 2 rdzenie w Modern Warfare 2 nie wykorzystamy. Dodam jeszcze, że grałem w rozdzielczości 1280x1024 z maksymalnymi ustawieniami grafiki.
O dziwo, zarówno w benchmarkach jak i w normalnej rozgrywce nie odczułem praktycznie żadnych różnic w prędkości wyświetlania obrazu. Jedynie momentami z wyłączonym HT dało odczuć się mocniejsze spadki fps.
Na koniec legendarny Crysis, jednak tym razem Warhead. Podczas gry wyłączenie HT skutkowało częstszymi spadkami fps, co w niemałym stopniu wpływało na komfort rozrgrywki.
Wzrost wydajności - podsumowanie
Wzrost wydajności w aplikacjach użytkowych to średnio 25%, natomiast w grach HT zwiększy nam fps średnio o 6-7% co nie jest powalającym rezultatem. Musze jednak nadmienić, że jest to spowodowane tytułami gier, których wydajność testowałem. Z pewnością gry, które wykorzystują 4 wątki/rdzenie zrobiłyby większy pożytek z HT (np. GTA4).
Podsumowanie
Wykonany przeze mnie krótki test technologii Hyper-Threading wykazał jej skuteczność w aplikacjach użytkowych oraz jej przeciętną skuteczność w grach (jak już wyżej wspomniałem tylko jedna z testowanych przeze mnie gier w wyraźny sposób wykorzystała dodatkowe 2 wątki). W miarę wzrastającej liczby gier/programów wykorzystujących więcej niż 2 wątki procesora, HT będzie coraz lepiej wykorzystywane. Testowany przeze mnie procesor i tak jest już dosyć wydajny, tak więc myślę że z czasem będzie mógł stanowić poważną konkurencję dla 3 rdzeni i słabszych 4 rdzeni od AMD (Phenom II X3 720,Athlon II X4 635 i Phenom II X4 925 - po OC i3).
Komentarze
28Ode mnie 5.
Gdyby nie to bym dał 5, może dziś po prostu tak mam no ale...
Jesteś użytkownikiem karty NV więc korzystasz z PhysX które jest używane w teście nr 2 (Vantage). Aby pokazać wiarygodne wyniki trzeba by wyłączyć physx i wtedy pokazać co robi CPU.
Wystarczy troszkę pomyśleć
Szkoda trochem że nie porównałeś swoich wyników z natywnymi czterema rdzeniami Intela lub AMD wtedy test byłby ciekawszy.
Swoja droga od jakiegoś czasu przymierzam się do podobnego testu więc może połączymy siły i wspólnie zrobimy taki teścik :)? Mam Phenoma II 955 BE, może wyjdzie z tego coś ciekawego.
Pozdrawiam 5
Recenzja konkretna, bez zbednej gadaniny wciskanej na sile. Po prostu dla mnie wykresy sa tu najwazniejsze.
Bardzo fajnie ze posliczyles srednie procentowe wyniki HT i HT off, tym bardziej, ze zrobiles to osobno dla gier i programow.
Jedynie moglbym sie przyczepic troche do jakosci tekstow.
Troche za malo sie do nich przylozyles - czasem wypowiedzi sa troszke nie po polsku i malo profesjonalnie ale jak mowilem wczesniej - nie to jest wazne w tego typu recenzji. A wizualnie recka jest swietna.
Podsumowanie moglo byc troche dluzsze, chociaz sam nie wiem jakie wnioski mozna by tu jeszcze wypisac... :/
Zasluzone 5!
Bo takie wbudowane testy są o kant d**y roztrzaść, w przypadku WinRAR'a jest duża różnica we wbudowanym teście, a przy normalnej pracy z programem znacznie niższa...
Dlatego ode mnie 4.
Co do wykresów to następnym razem będą ładnie wyostrzone, obiecuję :)
Co prawda mogło by być dłużej ale w tym konkretnym przypadku nie ma już o czym pisać.
5
Fajna recka, mam i3 i jestem szczęśliwy że ktoś podsumował mój zakup :P
Oczywiście 5
HT to raczej implementacja rozwiązania zwanego SMT(która to nazwa jest używana w procesorach Nahalem). Wikipedia to nieźle opisuje:
"Hyper-threading (officially Hyper-Threading Technology, and abbreviated HT Technology, HTT or HT) is Intel's term for its simultaneous multithreading implementation in their Atom, Core i3, Core i5, Core i7, Itanium, Pentium 4 and Xeon CPUs."
"Prościej będzie jeśli napiszę, że ta technologia zwiększa ilość logicznych procesorów, które niestety nie pełnią roli dodatkowych fizycznych rdzeni, a tym samym nie dają tyle mocy co fizyczne rdzenie."
W praktyce HT zwiększa ilość "logicznych rdzeni", które
p e ł n i ą rolę dodatkowych fizycznych - chociaż fizycznie nie są w pełni osobnymi rdzeniami. Tym samym, tak, wzrost wydajności nie jest taki jak przy dodatkowym, pełny rdzeniu.
Teoretycznie również możliwy jest negatywny wpływ HT/SMT na wydajność.