Test karty GeForce GTX Titan pokazał jedno – nie ma dziś szybszego akceleratora z jednym rdzeniem na pokładzie, a i dwurdzeniowe nie zawsze dają mu radę.
super wydajność w każdym trybie , relacja poboru mocy do wydajności , akceptowalne temperatury pod obciążeniem , zmodernizowana technologia Boost 2.0 , cicha praca chłodzenia w spoczynku
Minusybardzo wysoka cena
Nvidia podnosi poprzeczkę wśród jednordzeniowych kart graficznych wprowadzając Titana – potężny układ mający za zadanie zdeklasować wszelką konkurencję. Jego korzenie sięgają bardzo wydajnych układów Tesla stosowanych w super komputerach i stacjach roboczych. Można zatem powiedzieć, że Titan to konsumencka wersja Tesli. O nowinkach technologicznych, architekturze i wydajności w grach dowiecie się z niniejszego artykułu. Zapraszamy.
Król wśród jednordzeniówek?
Sytuacja na rynku kart graficznych wydaje się dość klarowna, a w ciągu ostatnich miesięcy nie mieliśmy żadnej poważnej premiery. Przypomnijmy, że w segmencie super wydajnych akceleratorów panują GeForce GTX 680 oraz Radeon HD 7970 GE. Oferują zupełnie wystarczającą moc, aby zaspokoić potrzeby graczy. Dla entuzjastów z zasobnym portfelem i dużym monitorem (lub zespołem kilku połączonych) dostępny jest za ok. 4 tys. złotych GeForce GTX 690. Jednak nie każda gra komputerowa w 100% dobrze współpracuje z technologią multiGPU. Choć tryby SLI i CrossFireX są obecne na rynku od wielu lat, nie trudno wskazać nowe tytuły gier, w których są problemy z ich obsługą. Pozostaje wówczas cierpliwie czekać na nową wersję sterowników bądź patch do gry rozwiązujący problem.
I tu pojawia się główny bohater artykułu – GeForce Titan. Ma tylko jeden rdzeń, ale za to z ogromną jak na dzisiejsze czasy liczbą procesorów strumieniowych – aż 2688. Do tego 6 GB pamięci RAM. Odpadają zatem konflikty związane z multiGPU (np. mikroprzycięcia), można liczyć na mniejszy pobór mocy i lepsze zarządzanie pamięcią operacyjną. Co więcej, pod pewnymi względami nowość „zielonych” na tle wydajnego procesora Core i7 3960X wygląda zdumiewająco. Nie ma co się jednak dziwić, już od kilku lat układy graficzne dysponują znacznie większą mocą obliczeniową od CPU, dzięki czemu można je wykorzystać do profesjonalnych zadań (geometria, rendering, fizyka).
Dla wymagających
GeForce GTX Titan nie jest oczywiście układem z serii GTX 700, niemniej jednak po jego możliwościach można domyślać się, jaką mocą będą dysponowały topowe modele następnej generacji GeForce. Według nas pokazanie nowego akceleratora Nvidii nie było koniecznie – obecna seria GeForce świetnie sobie radzi w każdym segmencie. Z drugiej strony pojawiły się nowe gry (Far Cry 3, Crysis 3) i w wysokich ustawieniach jakości grafiki dotychczas oferowane karty graficzne nie radziły sobie już tak dobrze. GeForce Titan pozwoli "zielonym” odzyskać pierwsze miejsca na słupkach wydajności wśród jednordzeniówek. Dotychczasowy topowy, jednordzeniowy układ GeForce GTX 680 czasem nie dotrzymywał już kroku konkurencyjnemu Radeonowi 7970 GE.
Do niniejszego artykułu staraliśmy się dobrać najpotężniejsze akceleratory. Udało się z jednym wyjątkiem: zabrakło modelu GeForce GTX 690. Rekompensatą za jego brak są połączone w SLI dwa modele GeForce GTX 680, których cena zbliżona jest do premierowej ceny pojedynczego Titana. Poniżej lista kart graficznych biorących udział w porównaniu:
- Nvidia GeForce GTX 680 (1006/1502 MHz)
- 2x Nvidia GeForce GTX 680 (1006/1502 MHz)
- Nvidia GeForce GTX Titan (836/1502 MHz)
- AMD Radeon HD 7970 GE (1000/1500 MHz – boost GPU 1050 MHz)
Gabaryty akceleratora na szczęście nie powodują zawału serca – Titan wielkością przypomina GTX’a 680 i 690. Również w kwestii chłodzenia nie pojawiły się żadne wymyślne systemy.
Niestety, nie każdy będzie mógł sobie pozwolić na Titana. Nie chodzi o dostępność, a o cenę, która opiewa na ok. 3,8 tys. złotych. Tylko wyjątkowo zdeterminowani i zasobni użytkownicy będą mogli sobie sprawić do domowego peceta taką zabawkę.
GeForce GTX Titan na tle starszych układów
Karta | GeForce GTX Titan | GeForce GTX 680 | Geforce GTX 690 |
Proces technologiczny | 28 nm | 28 nm | 28 nm |
Liczba tranzystorów | 7,1 mld | 3,54 mld | 2x 3,54 mld |
Taktowanie | 836/1502 MHz (Boost: 876 MHz) | 1006/1502 MHz (Boost: 1059 MHz) | 915/1502 MHz (Boost: 1019 MHz) |
Procesory strumieniowe | 2688 | 1536 | 2x 1536 |
Jednostki rasteryzujące | 48 | 32 | 2x32 |
Jednostki teksturujące | 224 | 128 | 2x128 |
Pamięć RAM | 6144 MB 384 bit-GDDR5 | 2048 MB 256 bit-GDRR5 | 2x 2048 MB 256 bit-GDDR5 |