Obie karty w ofercie każdego z producentów są szczytem ich technologicznych możliwości. Na którą się zdecydować? GeForce 9800 GX2 oparty jest na procesorach graficznych G92, nie jest nowością z punktu
Premierę 9800 GX2 przekładano trzy razy. Początkowo 18 marca, później 21, a następnie 25. Ostatecznie jednak w południe 17 marca dotarła do mnie informacja, że oficjalnie nVidia znosi embargo 18 marca. Do ostatniej chwili nie wiadomo było także, na jakich sterownikach będzie można prezentować wyniki testów.
To w pewnym sensie ukazuje, jak nerwowa atmosfera towarzyszy dziś premierom nowych produktów, jak bardzo zależy producentom na jak najszybszym pokazaniu ich światu i wypuszczeniu na półki sklepowe. Z drugiej strony cieszy dążenie do optymalizacji sterowników i chęć wyciągnięcia z karty maksimum jej możliwości.
A więc GeForce 9800 GX2 czy Radeon 3870 X2? OK, wiem że karty dość znacznie różnią się ceną - odpowiednio ~2000 zł i ~1400 zł, ale powiedzmy że chcę do swojego komputera zainstalować najlepszą dostępną na rynku grafikę, obie karty w ofercie każdego z producentów są szczytem ich technologicznych możliwości... a przynajmniej na najbliższy miesiąc albo dwa ;)
GeForce 9800 GX2 oparty jest na procesorach graficznych G92, nie jest więc nowością z punktu widzenia technologicznego, ale próbą sprzedania technologii SLI w jednym produkcie. Tym bardziej, że GX2 to nie dwuprocesorowa karta - jak w przypadku Radeona 3870X2, ale dwie złączone ze sobą (w kanapkę, jak to zwykłem nazywać) karty z segmentu 8800GTS. NVidia zaserwowała nam już takie rozwiązanie w czerwcu 2006 roku, a była to karta GeForce 7950 GX2.
czarne wygrywa, czerwone przegrywa ;)
na górze Radeon 3870 X2, na dole GeForce 9800 GX2
Tym razem całość jest ładnie opakowana w metalową puszkę, aby niepotrzebnie nie rozbudzać skojarzeń i wyraźnie dać do zrozumienia: oto monolit, jeden produkt, jedna karta graficzna.
Na każdej z kart GPU taktowany częstotliwością 600 MHz, oraz 512MB pamięci typu GDDR3@1000 MHz, szyną o szerokości 256-bitów.
Radeon | GeForce | GeForce | |
ilość procesorów | 2 | 1 + 1 | 1 + 1 |
nazwa kodowa rdzenia | RV670 | G92-400 | G92-450 |
techn. wykonania | 55 nm | 65 nm | 65 nm |
maksymalne TDP | ~200W | 2x 140W | ~210W |
potoki renderujące | 2x 16 | 2x 16 | 2x 16 |
ilość proces. strumieni | 2x 64 | 2x 128 | 2x 128 |
częstot. rdzenia Shader clock | 825 MHz | 650 MHz 1625 MHz | 600 MHz 1500 MHz |
wydajność MTtex/s | 2x 26,400 | 2x 41,600 | 2x 38,400 |
wydajność geometr. | ~1056 GFlops | ~1248 GFlops | ~1016 GFlops |
częstotliwość pamięci | 900 MHz (efekt. 1800) | 900 MHz (efekt. 1800) | 1000 MHz (efekt. 2000) |
przepustowość pamięci | 2x 56 GB/sek. | 2x 56 GB/sek. | 2x 62 GB/sek. |
rozmiar pamięci szyna danych pamięci | 2x 512 MB 256-bitowa | 2x 512 MB 256-bitowa | 2x 512 MB 256-bitowa |
Z punktu widzenia praktycznego, zważywszy na taktowanie rdzenia GX2, lepszą wydajność od GX2 na pewno mogą zaoferować dwie karty 8800GTS połączone w tryb SLI. Spójrzmy więc na ceny: GX2 kosztuje około 2000 zł, dwie karty 8800GTS można mieć za 1600~1800 zł.
Ale główna przewaga GX2 na zwykłymi kartami łączonymi w tryb SLI, to po pierwsze możliwość zainstalowania na platformie nie obsługującej trybu SLI. Po drugie możliwość zbudowania 'absurdalnie' potężnej maszyny do gier, wyposażonej w dwie połączone ze sobą karty GX2. Jednak czy nVidia ma sterowniki zoptymalizowane do takiego potwora i jak wiele aplikacji będzie w stanie czerpać wymierne korzyści - adekwatne do wydanych pieniędzy - tego jeszcze nie wiemy.
Zawsze można zbudować komputer do gier wyposażony w 4 karty graficzne, 8 GB ramu, dwa procesory czterordzeniowe, wydać na to kupę siana. To właśnie nazywa się "sprzętem dla fascynatów". Zupełnie inną kwestią jest przeliczenie tej wartości na realne korzyści w FPS'ach. Bo przecież tak naprawdę o nic innego tu nie chodzi, jak tylko o 'liczbę klatek na sekundę" na ekranie monitora.