Dostęp do wszystkich treści odbywa się przez aplikację Oculus Gear VR. Gdy po raz pierwszy włożymy smartfon do gogli, włączy się automatyczna instalacja tego oprogramowania. Po instalacji Oculus Gear VR będzie się uruchamiał automatycznie po założeniu gogli (czujnik zbliżeniowy wykrywa kiedy gogle znajdują się na naszej głowie).
Aplikacje
Na tę chwilę w sklepie Oculus można znaleźć ponad 20 aplikacji. Wśród nich znajdują się oczywiście takie podstawowe narzędzia jak odtwarzacze Oculus 360 Video, czy też 360 Photo. Pojawiło się tu też kilka nowych aplikacji. Wśród nich można wymienić Netflixa, który pozwala na oglądanie filmów i seriali w wirtualnym pokoju.
Z kolei Samsung Internet (wciąz w wersji beta) w końcu oferuje nam dostęp internetu przez przeglądarkę. Bezproblemowo działa YouTube (możemy oglądać zarówno filmy w 2D, 3D jak i 360 stopni), Facebook, czy Twitter. Wyszukiwanie może odbywać się głosowo, co znacznie ułatwia obsługę. Wszystko musi być przepisane na interfejs Oculus, więc nawet dostęp do galerii smartfona wymaga oddzielnej aplikacji (VR Gallery).
Co jeszcze? Ciekawe odtwarzacze audio (również obsługa takich serwisów jak Spotify), wyposażone oczywiście w wyjątkowy interfejs (np. GrooVR), inne odtwarzacze filmów (LittlStar VR Cinema), programy do obsługi kamer 360 stopni (Theta S VR). Możemy odwiedzić salon samochodowy z super brykami i posiedzieć w ich wnętrzu (RelayCars), porozmawiać w wirtualnej rzeczywistości z innymi użytkownikami Gear VR (Oculus Social Alpha), czy rozejrzeć się po wnętrzach luksusowych lokacji (The Suit Life).
Z ciekawostek można wymienić VR Public Speaking Simulator, czyli symulator publicznych prezentacji. Po nałożeni gogli lądujemy na wirtualnym spotkaniu bądź konferencji, a nasza prezentacja (można wykorzystać rzeczywistą prezentację z pliku PDF) wyświetlana jest na ekranie wirtualnego projektora.
Wideo i zdjęcia 360 stopni
Treści wideo sa podzielone na Filmy 360 stopni, Filmy (zakładka na razie jest pusta - prawdopodobnie znajdą się tu płatne treści), Twitch, Vimeo, Shorts (można tu znaleźć reklamówki w 360 stopniach, np. dodatku Jack The Ripper do Assasins Creed: Syndicate - robi wrażenie), Moje Zakupy (tu trafią zakupione filmy) oraz Moje Filmy (filmy które wgrasz do katalogu Oculus/360Videos).
Koncerty, mecze, egzotyczne lokacje, przeloty helikopterem, występy cyrkowe, przejażdżki na wielbłądzie po pustyni - można tu znaleźć naprawdę wiele. Cześć materiałów 360 stopni wygląda ciekawie, acz nie rewelacyjnie, ale zdażają się również perełki, które powodują opad szczęki. Dostępność kamer 360 stopni jest obecnie całkiem spora, więc równie dobrze możemy takie treści produkować sami.
Gry
Na tę chwilę w bazie znajduje się ponad 60 gier. W większości to proste produkcje - widać, że rynek gier VR dopiero raczkuje. Wiele z gier jest płatnych, ale część dostępnych jest w wersji demo. Na pełnoprawne tytuły AAA przyjdzie nam z pewnością jeszcze poczekać - zwłaszcza w przypadków segmentu mobilnego, bowiem gry przystowane do Oculus Rift będą musiały się pojawić znacznie szybciej.
Nie ma na razie "dużych" produkcji które w pełni ukazałyby nam zalety gogli wirtualnej rzeczywistości. Jaki w tym urządzeniu jest potencjał pokazuje choćby trailer 360 stopni filmu Avengers, gdzie przez chwilę możemy poczuć się jak Tony Stark w zbroi Iron Mana - z holograficznym interfejsem użytkownika. Efekt naprawdę jest świetny.
Experiences (pokazy 360 stopni)
Baza liczy ponad 20 pozycji. Dzięki The BluVR możemy popływać w głębinach z rekinami i orkami, a Tarraco VR przebywać w historycznych miejscach (również z holograficznym przewodnikiem), również na arenie podczas walk gladiatorów. Możliwości są praktycznie nieograniczone.
Concepts (aplikacje koncepcyjne)
Baza liczy około 20 pozycji.Tu znajdziemy treści, które wciąż znajdują się w fazie rozwojowej. The Body VR pozwala podróżować we wnętrzu ludzkiego ciała i między innymi podziwiać erytrocyty, czy leukocyty. VR w edukacji powinno się sprawdzać naprawdę świetnie. Z kolei Element Engine pokazuje możliwości silnika na przykładzie gry FPP/TPP.
Wirtualna Rzeczywistość technologią przyszłości?
Kluczowym w tym zdaniu jest słowo "przyszłość". Sam byłem dość sceptycznie nastawiony do tego rozwiązania, ale już po krótkiej przygodzie z Gear VR zmieniłem swoje stanowisko o 180 stopni. Potencjał jest olbrzymi. Biblioteka filmów, aplikacji i pokazów ciągle rośnie i nie jesteśmy już ograniczeni do kilkunastu materiałów. Rozwija się wiele interesujących projektów, jak choćby wirtualna wycieczka po Czernobylu.
Oczywiście nie można się tu spodziewać jakości obrazu jak w goglach Oculus Rift, czy HTC Vive - jednak i cena jest zupełnie inna, pod warunkiem oczywiście, że posiadamy już smartfon obsługiwany przez gogle Gear VR. W takim przypadku stają się one smakowitym dodatkiem.
Pomimo dynamicznego rozwoju treści i aplikacji przeznaczonych do środowisk wirtualnej rzeczywistości jest ich wciąż relatywnie niewiele, a gogle wciąż nie ujawniają swojego pełnego potencjału. Jeśli taka jednak ma być przyszłość, to chyba warto ją spróbować już teraz?
Komentarze
5zastanawiałem się nad kupnem jakiś zwykłych uniwersalnych gogli, ale jeśliby pasowały te, to z chęcią do mojego fona je kupię