Jak już wspomnieliśmy, pod względem graficznym Crysis 3 nie zostawia poprzednika zbyt daleko. Niemniej jednak fotorealistyczna grafika przejawia się na każdym kroku. Świetne efekty cząsteczkowe, cienie oraz rozdzielczość tekstur sprawiają, że co jakiś czas zatrzymujemy się w miejscu i podziwiamy otaczające nas miasto Nowy Jork. Zresztą, do tego przyzwyczaiły już nas poprzednie odsłony trylogii.
Producent przystosował tak grę, aby można było w nią pograć również na słabszych maszynach. W głównym menu opcji grafiki mamy możliwość wyboru czterech profili:
- Niskie
- Średnie
- Wysokie
- Bardzo wysokie
Dodatkowo jest możliwość wyboru poziomu jakości tekstur (cztery poziomy), włączenia wygładzania krawędzi, rozmycia czy flar. Dla bardziej ambitnych graczy jest zakładka z zaawansowanymi ustawieniami, gdzie z osobna wybieramy efekty graficzne (np. ustawienia cząsteczkowe, cienie).
Wybierając najniższe detale grafiki otrzymujemy potężny zastrzyk dodatkowych kl./s, co na słabych akceleratorach podniesie komfort zabawy. Choć początkowo obawialiśmy się znacznego pogorszenia wyświetlanej grafiki, to nasze obawy były jednak bezpodstawne. Niestety, statyczne zrzuty ekranowe tego nie przedstawią, musicie to zobaczyć na żywo.
najniższe | średnie |
wysokie | bardzo wysokie |
niskie | średnie |
wysokie | bardzo wysokie |
Nawet niski poziom detali przedstawia graczom przepiękne krajobrazy zmienionego miasta Nowy Jork. Najbardziej w oczy rzuca się niski poziom świateł, cieniowania oraz odbić. Przechodząc o jedno oczko w górę da się zauważyć sporą poprawę gry świateł, przy jednocześnie stosunkowo niewielkim spadku wydajności.
Poziom grafiki ustawiony na Wysokie oraz Bardzo Wysokie, to już uczta dla oczu, choć tutaj należy dysponować wydajnym komputerem. Inaczej dość często, głównie w momentach wyjścia na otwarte przestrzenie miejskiej dżungli zaczyna szwankować płynność animacji.
niskie | średnie |
wysokie | bardzo wysokie |
Według nas przepiękne i naturalne odwzorowanie wody mogliśmy zobaczyć po raz pierwszy w Far Cry 1. Później już było tylko coraz lepiej. Dzięki zaawansowanym silnikom układów graficznych wykorzystujących shadery, a kilka lat później zunifikowane jednostki wykonawcze, programiści mają duże pole do popisu jeśli chodzi o wodę w grach. W Crysis 3 wygląda ona ładnie, lecz czy znacznie lepiej niż w Crysis 2? Powyżej przedstawiliśmy efekt tafli wodnej na czterech poziomach jakości.
Wygładzanie krawędzi – karta GeForce
Osobny akapit poświęcimy wygładzaniu krawędzi, które w Crysis 3 na karcie GeForce GTX 680 występuje w kilku trybach (w sumie 10 kombinacji), a mianowicie:
- Brak wygładzania
- FXAA
- SMAA
- TXAA
UWAGA: pomiar został dokonany na statycznej scenie.
Crysis 3 - GeForce GTX 680
1920x1080, B. Wysokie, AF x16
Wygładzanie wyłączone | 65 |
FXAA | 65 |
SMAA x1 | 63 |
SMAA 2TX | 63 |
MSAA x2 | 54 |
TXAA 2XT2 | 52 |
SMAA 4X | 50 |
TXAA 4XT2 | 47 |
MSAA x4 | 47 |
MSAA x8 | 36 |
Wył | FXAA |
SMAA x1 | SMAA x2 |
SMAA x4 | TXAA 2XT2 |
TXAA 4XT2 | MSAA 2 |
MSAA 4 | MSAA 8 |
Choć odpowiednie pomiary wydajności znajdą się na następnych stronach, to postanowiliśmy przedstawić wam, jak zmieniała się liczba kl./s w zależności od wybranego trybu wygładzania krawędzi.
Włączenie trybu FXAA w tym przypadku nie powoduje spadku wydajności, a wpływa na wygładzenie krawędzi. Wydaje się jednak, jakby obraz był lekko rozmyty. Interesująco wygląda sytuacja po aktywacji SMAA, gdzie spadek wydajności jest niewiele odczuwalny, natomiast krawędzie wyglądają na bardzo dobrze wygładzone. Po wybraniu opcji TXAA, która w doskonały sposób niweluje ostre krawędzie, jest jeszcze lepiej choć przy wyższym próbkowaniu obraz był znacząco ciemniejszy (dotyczy to także wygładzania MSAA). Najbardziej na obciążenie karty graficznej wpłynęło MSAA, gdzie spadek generowanych kl./s był bardzo odczuwalny. Po analizie zrzutów ekranowych przyznajemy, że TXAA lepiej sobie radzi z wygładzaniem, a w dodatku mniej obciąża akcelerator.
Wygładzanie krawędzi – karta Radeon
W przypadku akceleratorów firmy AMD na liście dostępnych trybów FSAA brakuje oczywiście technologii wygładzania TXAA. Do wyboru zatem są:
• Brak wygładzania
• FXAA
• SMAA
• MSAA
UWAGA: pomiar został dokonany na statycznej scenie.
Crysis 3 - Radeon 7970 GE
1920x1080, B. Wysokie, AF x16
Wygładzanie wyłączone | 65 |
FXAA | 65 |
SMAA x1 | 63 |
SMAA 2TX | 63 |
SMAA 4X | 52 |
MSAA x2 | 55 |
MSAA x4 | 48 |
MSAA x8 | 35 |
Wył | FXAA |
SMAA x1 | SMAA x2 |
SMAA x4 | MSAA 2 |
MSAA 4 | MSAA 8 |
W analogiczny sposób sprawdziliśmy liczbę kl./s. Wyniki potwierdzają niską obciążalność układu graficznego w trybie wygładzania SMAA. W przypadku Radeona nie zauważyliśmy, aby obraz w niektórych trybach niwelowania schodków był zbyt ciemny – wystarczy spojrzeć na powyższe zrzuty ekranowe.
Na pewno część z was jest ciekawa, jak wygląda kwestia jakości wygładzania na kartach Radeon i GeForce. No cóż, po naszych wnikliwych analizach, niewielką przewagę ma akcelerator firmy Nvidia. Zapraszamy jednak was do pobrania powyższych zrzutów ekranowych z Crysis 3 – być może dopatrzycie się czegoś ciekawego.
Szczegółowe testy kart graficznych oraz dodatkowe informacje już wkrótce w dalszej części artykułu...