Test GeForce RTX 3080 - ta karta będzie przez tydzień królować na rynku
NVIDIA GeForce RTX 3080 FE - oczekiwanie dobiegło końca - testujemy kartę, która jest niesamowicie wydajną kartą w atrakcyjnej cenie. Najwydajniejsza karta... przez tydzień, do premiery RTX 3090!
- wydajność znacznie wyższa od 2080 Ti w cenie 2080 Super,; - znacznie wyższa wydajność w ray-tracingu i DLSS w porównaniu do modeli Turing,; - 8-nanometrowa litografia GPU i PCI Express 4.0,; - 10 gigabajtów pamięci VRAM GDDR6X,; - bardzo dobry system chłodzący i kultura pracy (tryb 0db),; - HDMI 2.1 i DP 1.4a,; - technologia RTX IO i NVIDIA Reflex.
Minusy- wysoki pobór energii,; - prawdopodobna konieczność wymiany zasilacza na mocniejszy.
Czaicie się na nowe karty NVIDIA Ampere? I prawidłowo, bowiem oferują one NAPRAWDĘ solidny skok wydajności w swojej klasie cenowej. Oczywiście zaprezentowane karty to wciąż topowe modele, za które trzeba odpowiednio zapłacić. Jeśli czekaliście na dobrze wycenioną kartę, która w końcu błyszczy w obsłudze ray-tracingu, to... właśnie ją otrzymaliście. Jeśli przegapiliście, zobaczcie również nasz unboxing modelu RTX 3080 Founders Edition.
NVIDIA jak na razie pokazała trzy modele Ampere - RTX 3070, 3080 i 3090. Z pewnością największym zainteresowaniem cieszyć się będzie najtańszy RTX 3070 (który ma być wydajniejszy od RTX 2080 Ti), jak i superwydajny RTX 3090. Ale... wszystko w swoim czasie. A dziś - debiutujący w cenie RTX 2080/Super model GeForce RTX 3080 Founders Edition.
Test NVIDIA GeForce RTX 3080 - takiego skoku wydajności (w danej klasie cenowej) dawno nie było
- Cena NVIDIA GeForce RTX 3080 FE
- 10 najważniejszych cech kart graficznych NVIDIA Ampere
- Specyfikacja GeForce RTX 3080 i porównanie do wcześniejszych modeli
- Testy wydajnościowe (DX11, DX12, Vulkan, RT i DLSS)
- Pobór energii i temperatury
- Dodatkowe technologie - wydajność to nie wszystko
- GeForce RTX 3080 FE - czy warto kupić?
NVIDIA GeForce RTX 3080 FE - cena
NVIDIA rządzi na rynku kart graficznych, ma w swoim portfolio najbardziej wydajne modele i praktycznie rzecz biorąc - dyktuje ceny. Ceny topowych Turingów były wysokie i bardzo wysokie, więc i teraz spodziewaliśmy się mocnego ciosu w portfel. Z pewnością będzie tak w przypadku topowego modelu RTX 3090, który wyceniono na... 1500 dolarów - więc tutaj nie mamy co liczyć na atrakcyjną wycenę.
Tymczasem NVIDIA GeForce RTX 3080 FE wyceniono na 3299 zł - cena startowa jest identyczna jak w przypadku kart RTX 2080 i RTX 2080 Super, a przypomnijmy, że mamy do czynienia z kartą znacznie szybszą od RTX 2080 Ti, której ceny bez problemu sięgały 6000 złotych.
Skąd taka zmiana w polityce cenowej? Czyżby NVIDIA przeraziła się rychłej premiery kart AMD Radeon Navi, czyli opartych na RDNA2? Być może miało to jakiś wpływ, jednak na (relatywnie) niską cenę tak wydajnej karty mają wpływ dwa fakty:
- Cała masa graczy wciąż używa kart NVIDIA Pascal, czyli po prostu nie przesiadła się na modele Turing. NVIDIA daje wyraźny sygnał - dajemy wam super kartę w świetnej cenie, przyszła pora na upgrade.
- Rychła premiera konsol Xbox Series X i Playstation 5 zakłócona zostaje kolejnym sygnałem od NVIDII - dajcie sobie spokój z konsolami, prawdziwy #PCMASTERRACE sięgnie po niesamowitą moc w dobrej cenie.
Przekonani? Zerknijcie najpierw na wyniki testów. Ale wcześniej... trochę nowości i cyferek.
10 najważniejszych cech kart graficznych NVIDIA Ampere (GeForce RTX 30xx)
- Potężny skok wydajności - RTX 3080 powinien być 2x szybszy od RTX 2080, RTX 3070 1,6x szybszy od RTX 2070 (równocześnie szybszy od RTX 2080 Ti), a potężny RTX 3090 1,5x szybszy od Titana RTX
- Nowa szybsza pamięć GDDR6X - w topowej karcie aż 24 GB
- Nowy system chłodzący z wentylatorami po obu stronach (wentylator przy śledziu wyrzuca gorące powietrze na zewnątrz, natomiast ten z tyłu karty - do góry)
- druga generacja rdzeni RT odpowiedzialnych za ray-tracing (dwukrotny wzrost wydajności)
- trzecia generacja rdzeni Tensor (do dwóch razy większa wydajność)
- technologia NVIDIA Reflex (zmniejszenie opóźnień i input laga w grach)
- technologia RTX IO (szybsze ładowanie gier, dzięki wczytywaniu danych bezpośrednio do pamięci karty i zmniejszeniu obciążenia CPU)
- RTX 3090 ma być pierwszą kartą umożliwiającą rozgrywkę i nagrywanie gier w rozdzielczości 8K z HDR (oczywiście przy wsparciu DLSS). Karty Ampere mogą się pochwalić HDMI 2.1 i sprzętowym wsparciem dekodowania AV1 8K
- NVIDIA Broadcast - wsparcie streamerów efektami audio i video opartymi na AI - usuwania dźwięków tła, usuwania tła (wirtualny green screen), czy śledzenia ruchów głowy (wirtualny kamerzysta)
- Znakomita wydajność w zastosowaniach profesjonalnych. Równocześnie deweloperzy otrzymają wsparcie dzięki NVIDIA Omniverse Machinima.
NVIDIA GeForce RTX 3080 FE - specyfikacja i porównanie do kart Turing
Model | GeForce RTX 2080 | GeForce RTX 2080 Super | GeForce RTX 2080 Ti | GeForce RTX 3080 |
Generacja | Turing / 12 nm | Turing / 12 nm | Turing / 12 nm | Ampere / 8 nm |
Układ graficzny | Turing TU104 | Turing TU104 | Turing TU102 | Ampere GA102 |
Jednostki cieniujące | 2944 | 3072 | 4352 | 8704 |
Jednostki teksturujące | 184 | 192 | 272 | 272 |
Jednostki rasteryzujące | 64 | 64 | 88 | 96 |
Rdzenie Tensor | 368 | 384 | 544 | 272 (3nd gen) |
Jednostki RT | 46 | 48 | 68 | 68 (2nd gen) |
Taktowanie rdzenia | 1515/1710 MHz | 1650/1815 MHz | 1350/1545 MHz | 1440/1710 MHz |
Moc obliczeniowa | 10,06 TFLOPS | 11,15 TFLOPS | 13,45 TFLOPS | 29,77 TFLOPS |
Pamięć wideo | 8 GB GDDR6 256-bit | 8 GB GDDR6 256-bit | 11 GB GDDR6 352-bit | 10 GB GDDR6X 320-bit |
Taktowanie pamięci | 14 000 MHz | 15500 MHz | 14 000 MHz | 19 000 MHz |
Przepustowość pamięci | 448 GB/s | 459,9 GB/s | 612 GB/s | 760,3 GB/s |
TGP (zasilanie) | 215 W (6+8-pin) | 250 W (6+8-pin) | 250 W (2x8-pin) | 320 W |
Interfejs | PCIe 3.0 | PCIe 3.0 | PCIe 3.0 | PCIe 4.0 |
Cena | $699 | $699 | $999 | $ 699 |
Na papierze wszystko wygląda imponująco - włącznie z ceną. Dziwić może co najwyżej mniejsza liczba jednostek Tensor (odpowiedzialnych między innymi za technologię DLSS), ale pamiętajmy, że jest to kolejna generacja rdzeni, podobnie zresztą jak w przypadku RT (odpowiedzialnych ze ray-tracing).
No i oczywiście TDP - znacznie wyższe niż w przypadku topowej karty poprzedniej generacji. Jak bardzo wpłynie to na pobór mocy i temperatury? Przekonamy się już wkrótce.
Testy wydajnościowe karty NVIDIA GeForce RTX 3080 FE
Testy wydajnościowe przeprowadziliśmy na naszej aktualnej platformie testowej - mocnej, ale już nie topowej.
- Procesor: Intel Core i9 9900K
- Płyta główna: ASUS Maximus X HERO
- Pamięci RAM: Gigabyte AORUS RGB 2 x 8 GB 3200 MHz
Co z możliwościami OC? Generalnie rdzeń bez problemu można podkręcić nieco ponad 100 MHz, a VRAM z 1188 na 1250 MHz (im bliżej 1300 MHz tym więcej problemów). Możemy liczyć na wzrost nawet około 10% wydajności (w określonych scenariuszach), a karta może boostować nawet do 2100 MHz. ALE. Nie były to ustawienia w pełni stabilne - od czasu do czasu zdarzał się zwis. W celu uzyskania 100% stabilności musieliśmy zejść do 70 MHz rdzeniu i do 1230 na VRAM oraz podnieść nieco napięcie Vcore. Niby niewiele, ale...
Jak karta maksymalnie boostuje i jakie osiąga temperatury na standardowych ustawieniach? Zerknijcie na powyższy materiał wideo (gra uruchomiona w rozdzielczości 4K UHD, z ray-tracingiem i DLSS). Wyniki wyświetlane przez oprogramowanie NVIDIA FrameView dla lepszej widoczności zostały powiększone w prawym dolnym rogu.
GeForce RTX 3080 i bottleneck
Chcecie mieć bazylion fpsów? Musicie zainwestować w mocny procesor, a jeszcze lepiej go podkręcić (nie zapominając o szybkiej pamięci RAM). RTX 3080 + (standardowo taktowany) Core i9 9900K w niższych rozdzielczościach (FHD) to pewny bottleneck, a więc tam spodziewajcie się najniższych przyrostów wydajności - chociaż SOTR z silnikiem opartym na DX12 nieco wyrwał się z tego trendu, a więc sporo zależy od silnika gry. Najlepiej było to widać po testach w WWZ, gdzie w rozdzielczości 4K karta była obciążona prawie w 100% podczas gdy w rozdzielczości FHD już tylko w 60%!
3D Mark - Time Spy (DX12)
[punkty] wynik ogólny
[OC] NVIDIA GeForce RTX 3080 FE | 15799 |
NVIDIA GeForce RTX 3080 FE | 14865 |
GeForce RTX 2080 FE Ti | 13563 |
ASUS ROG STRIX RTX 2080 Super OC GAMING | 11637 |
GeForce RTX 2080 Super FE | 11509 |
GeForce RTX 2080 FE | 11082 |
NVIDIA GeForce RTX 2070 Super | 9610 |
GeForce GTX 1080 Ti | 9540 |
GAINWARD GeForce RTX 2060 SUPER Phantom GS | 9425 |
Radeon VII | 9089 |
3D Mark - Time Spy (DX12)
[punkty] wynik układu graficznego
[OC] NVIDIA GeForce RTX 3080 FE | 18439 |
NVIDIA GeForce RTX 3080 FE | 16784 |
GeForce RTX 2080 Ti FE | 14098 |
ASUS ROG STRIX RTX 2080 Super OC GAMING | 11800 |
GeForce RTX 2080 Super FE | 11596 |
GeForce RTX 2080 FE | 11099 |
NVIDIA GeForce RTX 2070 Super | 9419 |
GeForce GTX 1080 Ti | 9323 |
GAINWARD GeForce RTX 2060 SUPER Phantom GS | 9224 |
Radeon VII | 8803 |
3D Mark - Fire Strike (DX11)
[punkty] wynik ogólny
[OC] NVIDIA GeForce RTX 3080 FE | 31765 |
NVIDIA GeForce RTX 3080 FE | 30029 |
GeForce RTX 2080 Ti FE | 27632 |
ASUS ROG STRIX RTX 2080 Super OC GAMING | 24222 |
GeForce RTX 2080 Super FE | 24205 |
GeForce RTX 2080 FE | 24037 |
GeForce GTX 1080 Ti | 23754 |
Radeon VII | 23233 |
3D Mark - Fire Strike (DX11)
[punkty] wynik układu graficznego
[OC] NVIDIA GeForce RTX 3080 FE | 43648 |
NVIDIA GeForce RTX 3080 FE | 42367 |
GeForce RTX 2080 Ti FE | 35023 |
ASUS ROG STRIX RTX 2080 Super OC GAMING | 29102 |
GeForce RTX 2080 Super FE | 28520 |
GeForce RTX 2080 FE | 27822 |
GeForce GTX 1080 Ti | 27547 |
Radeon VII | 27450 |
Shadow Of The Tomb Raider – 3840 x 2160, ustawienia najwyższe
[kl./s.] DirectX 12, TAA
[OC] NVIDIA GeForce RTX 3080 FE | 87 73 |
NVIDIA GeForce RTX 3080 FE | 83 69 |
GeForce RTX 2080 Ti FE | 63 52 |
ASUS ROG STRIX RTX 2080 Super OC GAMING | 53 43 |
GeForce RTX 2080 Super FE | 51 41 |
GeForce RTX 2080 FE | 49 40 |
Radeon VII | 46 37 |
NVIDIA GeForce RTX 2070 Super | 44 36 |
GeForce GTX 1080 Ti | 42 35 |
Gigabyte Radeon RX 5700 XT GAMING OC 8G | 41 32 |
MSI GeForce RTX 2070 Armor | 40 32 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
Shadow Of The Tomb Raider – 2560 x 1440, ustawienia najwyższe
[kl./s.] DirectX 12, TAA
[OC] NVIDIA GeForce RTX 3080 FE | 158 126 |
NVIDIA GeForce RTX 3080 FE | 150 117 |
GeForce RTX 2080 Ti FE | 114 89 |
ASUS ROG STRIX RTX 2080 Super OC GAMING | 99 79 |
GeForce RTX 2080 Super FE | 96 76 |
GeForce RTX 2080 FE | 92 73 |
Radeon VII | 85 65 |
NVIDIA GeForce RTX 2070 Super | 83 66 |
Gigabyte Radeon RX 5700 XT GAMING OC 8G | 81 63 |
GeForce GTX 1080 Ti | 79 62 |
MSI GeForce RTX 2070 Armor | 76 59 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
Shadow Of The Tomb Raider – 1920 x 1080, ustawienia najwyższe
[kl./s.] DirectX 12, TAA
[OC] NVIDIA GeForce RTX 3080 FE | 223 168 |
NVIDIA GeForce RTX 3080 FE | 214 162 |
GeForce RTX 2080 Ti FE | 165 121 |
ASUS ROG STRIX RTX 2080 Super OC GAMING | 146 112 |
GeForce RTX 2080 Super FE | 141 105 |
GeForce RTX 2080 FE | 135 102 |
Radeon VII | 122 89 |
NVIDIA GeForce RTX 2070 Super | 122 92 |
Gigabyte Radeon RX 5700 XT GAMING OC 8G | 122 94 |
GeForce GTX 1080 Ti | 116 87 |
MSI GeForce RTX 2070 Armor | 112 84 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
World War Z – 3840 x 2160, ultra/ultra, Fidelity FX CAS
[kl./s.] Vulkan
[OC] NVIDIA GeForce RTX 3080 FE | 126 108 |
NVIDIA GeForce RTX 3080 FE | 119 103 |
GeForce RTX 2080 Ti FE | 85 72 |
ASUS ROG STRIX RTX 2080 Super OC GAMING | 73 63 |
GeForce RTX 2080 FE | 69 59 |
Gigabyte Radeon RX 5700 XT GAMING OC 8G | 62 56 |
GeForce RTX 2070 Super FE | 62 54 |
Radeon RX Vega 64 | 56 50 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
World War Z – 2560 x 1440, ultra/ultra, Fidelity FX CAS
[kl./s.] Vulkan
[OC] NVIDIA GeForce RTX 3080 FE | 188 155 |
NVIDIA GeForce RTX 3080 FE | 183 149 |
GeForce RTX 2080 Ti FE | 156 131 |
ASUS ROG STRIX RTX 2080 Super OC GAMING | 134 115 |
GeForce RTX 2080 FE | 128 108 |
Gigabyte Radeon RX 5700 XT GAMING OC 8G | 122 105 |
GeForce RTX 2070 Super FE | 118 101 |
Radeon RX Vega 64 | 109 96 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
World War Z – 1920 x 1080, ultra/ultra, Fidelity FX CAS
[kl./s.] Vulkan
[OC] NVIDIA GeForce RTX 3080 FE | 234 182 |
NVIDIA GeForce RTX 3080 FE | 231 180 |
GeForce RTX 2080 Ti FE | 223 171 |
ASUS ROG STRIX RTX 2080 Super OC GAMING | 193 158 |
GeForce RTX 2080 FE | 184 152 |
GeForce RTX 2070 Super FE | 172 140 |
Radeon RX Vega 64 | 166 146 |
Gigabyte Radeon RX 5700 XT GAMING OC 8G | 165 129 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
Far Cry 5 – 3840 x 2160, ustawienia ultra
[kl./s.] DirectX 11, TAA
[OC] NVIDIA GeForce RTX 3080 FE | 102 93 |
NVIDIA GeForce RTX 3080 FE | 98 85 |
GeForce RTX 2080 Ti FE | 77 69 |
ASUS ROG STRIX RTX 2080 Super OC GAMING | 64 57 |
GeForce RTX 2080 Super FE | 62 57 |
GeForce RTX 2080 FE | 60 52 |
Radeon VII | 60 50 |
GeForce GTX 1080 Ti | 55 49 |
NVIDIA GeForce RTX 2070 Super | 54 48 |
Gigabyte Radeon RX 5700 XT GAMING OC 8G | 53 45 |
MSI GeForce RTX 2070 Armor | 46 41 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
Far Cry 5 – 2560 x 1440, ustawienia ultra
[kl./s.] DirectX 11, TAA
[OC] NVIDIA GeForce RTX 3080 FE | 149 119 |
NVIDIA GeForce RTX 3080 FE | 144 115 |
GeForce RTX 2080 Ti FE | 130 109 |
ASUS ROG STRIX RTX 2080 Super OC GAMING | 115 103 |
GeForce RTX 2080 Super FE | 112 102 |
GeForce RTX 2080 FE | 108 98 |
Radeon VII | 107 94 |
GeForce GTX 1080 Ti | 104 93 |
Gigabyte Radeon RX 5700 XT GAMING OC 8G | 101 89 |
NVIDIA GeForce RTX 2070 Super | 100 89 |
MSI GeForce RTX 2070 Armor | 88 79 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
Far Cry 5 – 1920 x 1080, ustawienia ultra
[kl./s.] DirectX 11, TAA
[OC] NVIDIA GeForce RTX 3080 FE | 158 124 |
NVIDIA GeForce RTX 3080 FE | 155 122 |
GeForce RTX 2080 Ti FE | 150 119 |
ASUS ROG STRIX RTX 2080 Super OC GAMING | 140 111 |
GeForce RTX 2080 Super FE | 139 110 |
GeForce RTX 2080 FE | 130 105 |
GeForce GTX 1080 Ti | 129 102 |
NVIDIA GeForce RTX 2070 Super | 127 105 |
Gigabyte Radeon RX 5700 XT GAMING OC 8G | 124 104 |
Radeon VII | 122 96 |
MSI GeForce RTX 2070 Armor | 119 103 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
Jeśli ktoś nie doczytał powyżej, powtarzamy - im niższa rozdzielczość tym większy bottleneck procesora. W przypadku rozdzielczości Full HD obciążenie karty graficznej może spaść nawet do 60%! Stąd też niewielka przewaga RTX 3080 nad 2080 Ti w niższych rozdzielczościach.
Porównanie wydajności z ray-tracingiem i DLSS do karty RTX 2080 Ti
Wypada również sprawdzić "znacznie" wydajniejsze rdzenie RT (ray-tracing) oraz Tensor (DLSS). Znacznie wydajniejsze, to znaczy ile? Ano tyle.
Wolfenstein: Youngblood (Riverside) - 3840 x 2160, uber
[kl./s.] raytracing + DLSS
GeForce RTX 3080 FE | 153 105 |
GeForce RTX 2080 Ti | 87 62 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
Wolfenstein: Youngblood (Riverside) - 3840 x 2160, uber
[kl./s.] raytracing bez DLSS
GeForce RTX 3080 FE | 108 87 |
GeForce RTX 2080 Ti | 58 40 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
Wolfenstein: Youngblood (Lab X) - 3840 x 2160, uber
[kl./s.] ray-tracing + DLSS
GeForce RTX 3080 FE | 140 80 |
GeForce RTX 2080 Ti | 91 57 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
Wolfenstein: Youngblood (Lab X) - 3840 x 2160, uber
[kl./s.] ray-tracing bez DLSS
GeForce RTX 3080 FE | 113 69 |
GeForce RTX 2080 Ti | 60 37 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
Wypada zaznaczyć, że w przypadku RTX 3080 użyliśmy buildu beta zoptymalizowanego pod Ampere (wktótce powinien być dostępny publicznie). Silnik Wolfa (oparty na Vulkanie) dostaje również od czasu do czasu "czkawki", co nieco odbija się na minimalnych klatkach na sekundę (jak zwykle testy przeprowadziliśmy trzykrotnie, a wyniki uśredniliśmy)
Testy przy użyciu szybszej pamięci RAM
Umówmy się, że pamięć RAM taktowana 3200 MHz w naszej platformie testowej nie robi już na nikim wrażenia, a już na pewno nie robi wrażenia na karcie NVIDIA Ampere. Postanowiliśmy więc sprawdzić, na jaki przyrost wydajności można liczyć stosując szybsze pamięci. Akurat pod ręką mieliśmy zestaw G.Skill Trident Z Neo (F4-3600C16D-32GTZN) taktowany 3600 MHz. Na potrzeby testu podkręciliśmy ją do 3733 MHz i zeszliśmy nieco z opóźnieniami.
Shadow Of The Tomb Raider – 3840 x 2160, ustawienia najwyższe
[kl./s.] DirectX 12, TAA (RTX 3080 FE)
RAM 3733 MHz CL15 | 84 70 |
RAM 3200 MHz CL16 | 83 69 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
Shadow Of The Tomb Raider – 2560 x 1440, ustawienia najwyższe
[kl./s.] DirectX 12, TAA (RTX 3080 FE)
RAM 3733 MHz CL15 | 152 118 |
RAM 3200 MHz CL16 | 150 117 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
Shadow Of The Tomb Raider – 1920 x 1080, ustawienia najwyższe
[kl./s.] DirectX 12, TAA (RTX 3080 FE)
RAM 3733 MHz CL15 | 217 166 |
RAM 3200 MHz CL16 | 214 162 |
średnie klatki na sekundę minimalne klatki na sekundę |
Warto kręcić, każdy megaherc na pamięciach RAM (i procesorze) z pewnością dobrze wpłynie na wydajność karty.
Pobór energii i temperatury
Karta GeForce RTX 3080 FE wyposażona jest w jedno, 12-pinowe gniazdko zasilające
Pobór energii platformy z procesorem Core i9 9900K
[W]
[OC] NVIDIA GeForce RTX 3080 FE | 560 |
NVIDIA GeForce RTX 3080 FE | 478 |
Radeon RX Vega 64 | 395 |
GeForce RTX 2080 Ti FE | 382 |
Inno3D GeForce RTX 2080 Super iChill X3 Ultra | 366 |
Radeon VII | 349 |
GeForce GTX 1080 Ti | 347 |
GeForce RTX 2080 Super FE | 346 |
GeForce RTX 2080 FE | 343 |
Gigabyte Radeon RX 5700 XT GAMING OC 8G | 317 |
GAINWARD GeForce RTX 2060 SUPER Phantom GS | 315 |
NVIDIA GeForce RTX 2070 Super | 293 |
PowerColor Radeon RX 590 Red Devil | 288 |
GeForce RTX 2070 FE | 281 |
MSI GeForce GTX 1070 Ti Gaming | 268 |
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super | 261 |
Z wielką mocą wiąże się wielka odpowiedzia... to znaczy wielki pobór mocy. Wiele tu nie można powiedzieć - karta jest bardzo wydajna i nagle pobór energii Vegi 64 wcale nie wydaje się taki duży. Ale uwaga - system chłodzenia sprawuje się znakomicie. Jest cichy, a temperatury na rdzeniu podczas rozgrywki w wymagające gry wynoszą około 75 stopni (zaznaczamy, że płyta główna z kartą była zainstalowana na benchu testowym, a nie w obudowie - tam może być cieplej). Po podkręceniu temperatury na GPU sięgnęły nieco ponad 80 stopni. Nowy system chłodzenia NVIDII sprawuje się więc znakomicie, chociaż jest tu jeden feler. Drugi z wentylatorów wydmuchuje gorące powietrze prosto przed cooler CPU. Generalnie nie powinien być to jakiś większy problem, ale warto o tym wspomnieć.
Obudowa karty, która praktycznie jest teraz jednym systemem chłodzącym oczywiście się mocno się grzeje - podobnie jednak było z modelami Turing FE. Jest tu również coś, czego zabrakło w poprzednich wersjach RTX FE, czyli tryb 0db (przy niskim obciążeniu wentylatory wyłączają się całkowicie).
Do karty FE dołączona jest przejściówka z 2x6+2-pin na 1x12-pin
Jaki zasilacz do karty NVIDIA GeForce RTX 3080? Jeśli jesteś posiadaczem modelu o mocy 550/600 watów lub mniej, trzeba się zastanowić nad wymianą. Patrząc realnie wystarczające powinny być markowe modele o mocy zaczynającej się od 650/700 watów.
Dodatkowe technologie - wydajność to nie wszystko
Może uściślijmy - sama, czysta wydajność w grach to nie wszystko. Można usprawnić jeszcze inne rzeczy. Jak na przykład szybkość ładowania gier (RTX IO), jak i lag podczas rozgrywki (NVIDIA Reflex), który przekłada się przecież na komfort. Karta graficzna przyśpieszy nam ładowanie gier? Zastosowano tu ten podobny mechanizm jak w przypadku Playstation 5 - dane graficzne ładowane są bezpośrednio z dysku do pamięci VRAM z pominięciem udziału procesora.
Kiedy opisując mechanizm z PS5 napomknąłem, że wkrótce należy spodziewać się optymalizacji ładowania gier za pomocą szybkich SSD PCIe na PC, trafiłem więc w dziesiątkę. Nie spodziewałem się jednak, że pierwsze takie rozwiązanie przyjdzie od NVIDII.
Co do zmniejszenia input-laga w grach, to takie rozwiązanie widzieliśmy już w akcji przy okazji premiery kart AMD Navi, a mowa konkretnie o Radeon Anti-Lag. NVIDIA nieco obśmiała te rozwiązanie, ale... teraz wprowadziła własne o nazwie NVIDIA Reflex. W tej chwili nie znamy jeszcze szczegółów na temat tego, jak dokładnie działa rozwiązanie "Zielonych".
NVIDIA GeForce RTX 3080 FE - czy warto kupić?
Tak. NVIDIA poszła po całości - znacznie ulepszyła każdy element swoich poprzednich kart, czyli RTX serii 2xxx (Turing) i dodatkowo bardzo atrakcyjnie wyceniła model RTX 3080. W cenie startowej modeli RTX 2080/2080 Super otrzymujemy więc kartę, która bez problemu pokonuje RTX 2080 Ti. Jedyne z czym sobie nie poradzono to widocznie wyższy pobór energii, ale na tle innych osiągnięć Ampere jest to rzecz na którą można przymknąć oko.
Zwracamy uwagę, że nowe karty obsługują już PCI Express 4.0, podczas gdy platforma oparta na Coffee Lake udostępnia jedynie PCIe 3.0 - różnice w wydajności sprawdzimy przy najbliższej okazji (i raczej przy wykorzystaniu RTX 3090). Z wymianą całej platformy testowej do testów kart graficznych poczekamy jednak do Zen 3 i Rocket Lake.
Efekt nowej premiery NVIDII był widoczny od razu - (bardzo wysokie) ceny modelu RTX 2080 Ti poleciały od razu w dół. Jeśli szykujecie się na Cyberpunka 2077 z ray-tracingiem, to wybór RTX 3080 wydaje się być oczywisty.
Nowa karta NVIDIA Ampere zaorała rynek kart graficznych. Oczywiście trudno czegokolowiek być pewnym przed premierą kart AMD Radeon opartych na architekturze RDNA2 w tym osławione Big Navi, ale już pierwszy model, czyli testowany RTX 3080 najprawdopodobniej przyprawił szefostwo AMD o solidny ból głowy.
Tak jak jednak wspominaliśmy na początku, AMD nie jest tu głównym celem, ale Sony, Microsoft oraz... użytkownicy którzy do tej pory zwlekali z wymianą sprzętu na nowszy.
Premiera NVIDIA Ampere to bardzo mocny i precyzyjny kopniak w czułe miejsce konkurencji. Król jest jeden i jest ubrany na zielono.
Wszyscy spodziewali się po kartach Ampere samych dobrych rzeczy, ale chyba nie w tak atrakcyjnych cenach. Oczywiście GeForce RTX 3080 wciąż kosztuje dużo - to opcja dla hardcorowych graczy, a nie osób zastanawiających się nad optymalnym wyborem karty graficznej do 1500 złotych. A przecież to dopiero początek - za chwilę spodziewajcie się mocarnej RTX 3090 i tańszej RTX 3070 (nie mówiąc już o wersjach niereferencyjnych).
To karta do wysokich rozdzielczości - jeśli nie macie topowego (podkręconego) procesora i bardzo szybkich pamięci RAM, zysk w rozdzielczości FHD, a nawet QHD może nie być imponujący. To było do przewidzenia, bowiem zjawisko bottlenecku było już dobrze widoczne w przypadku karty RTX 2080 Ti.
Wygląda na to, że OC znów wraca do łask, bowiem jeśli zainwestujecie w Ampere, po prostu trzeba wycisnąć z CPU i RAM maksimum możliwości - inaczej możliwości karty będą ograniczane. Przy użyciu ray-tracingu i DLSS, RTX 3080 po prostu deklasuje swojego poprzednika.
Takiego skoku wydajności na rynku kart graficznych (w danym pułapie cenowym) nie mieliśmy od kilkunastu lat. Co z dostępnością kart i wersjami niereferencyjnymi? Powinniśmy się przekonać już za chwilę...
Oczywiście to dopiero pierwsze testy Ampere na naszych łamach. Pozostało do sprawdzenia jeszcze sporo rzeczy, jak choćby przyśpieszenie ładowania gier za pomocą szybkich SSD, czy różnica w wydajności przy zastosowaniu PCI Express 4.0. A to... już wkróce. Na łamach benchmark.pl.
Jeszcze tu jesteście? Pewnie czekacie na promki? No to łapcie: w momencie rozpoczęcia sprzedaży kart z serii 30 uruchomiona zostanie promocja w ramach której otrzymacię grę Watch Dogs: Legion oraz roczny dostęp do usługi GeForce NOW w abonamencie Founders. Promocja dotyczy sklepu internetowego NVIDIA oraz partnerów (również sklepu Komputronik).
NVIDIA GeForce RTX 3080 FE - ocena
- wydajność znacznie wyższa od 2080 Ti w cenie 2080 Super
- znacznie wyższa wydajność w ray-tracingu i DLSS w porównaniu do modeli Turing
- 8-nanometrowa litografia GPU i PCI Express 4.0
- 10 gigabajtów pamięci VRAM GDDR6X
- bardzo dobry system chłodzący i kultura pracy (tryb 0db)
- HDMI 2.1 i DP 1.4a
- technologia RTX IO i NVIDIA Reflex
- wysoki pobór energii - prawdopodobna konieczność wymiany zasilacza na mocniejszy
Może Cię również zainteresować:
- Polecane karty graficzne do gier. TOP 10
- Ta karta może być solą w oku NVIDII - premiera Radeona RX 5600 XT
- Planowałeś zakup GTX 1650 Super albo 1660? Lepiej zerknij na recenzję Radeona RX 5500 XT
Komentarze
196Frapujący wniosek wysunięty na podstawie takich wyników:
3733 CL 15 vs 3200 CL16
Test 1
+1,2%
+1,4%
Test 2
+1,3%
+0,9%
Test 3
+1,4%
+2,5%
Wracając zaś do artykułu:
-Po pierwsze - wg waszych testów 2080Ti wystarcza do praktycznie wszystkiego w 4K, dajac powyżej 60fps - nie ma absolutnie żadnego powodu, żeby choćby myśleć o 3080, jeśli już to od razu 3090...
-Po drugie - jeden test gry z Raytracingiem? Naprawdę? Żałosne, w końcu po to kupuję taką kartę...
-Po trzecie - "widoczny bottleneck"? Kto to pisał? Rożnicę 166 vs 162 fps (w FullHD, w której mało kto mający taką kartę gra) - nazywacie "widocznym bottleneckiem"? Naprawdę? NAprawdę KTOKOLWIEK z redakcji jest w stanie zobaczyć różnicę 162 fps vs 166fps?
1. Będzie bardzo słaba dostępność
2 tylko 10 GB v-ramu
3 750 W zasilacz
4 dalej są gry gdzie w 4k nie ma stałych 60 kl/s
5 złączę 12 pin na środku karty
6 długość karty niereferencyjnych. Obudowa może być za mała
Ale to się dopiero okaże :D
A już kompletnie roześmiałem się z tym wąskim gardłem w FHD.
Karta za prawie 4k a monitor dalej byle coś tam wyświetlał... Serio? Już czas najwyższy przerzucić się na min 1440p, przynajmniej w testach "troszkęwydajniejszych i troszkę droższych" podzespołów.
Bawi mnie jeszcze podziw postępu technologicznego. Łał karta jest wydajniejsza od poprzedniej generacji... Łał.
Oczywiście że jest i byłaby wcześniejszą generacja tak wydajna gdyby poczuła bata nad głową w postaci wkurzenia użytkowników, nowych konsol czy konkurencji w postaci AMD.
Większa wydajność to oczywistość przy przechodzeniu na nową generację. Za to absolutnie nie należy płacić więcej. To się nazywa postęp.
Większa wydajność za większą cenę to jest stagnacja.
Niestety ale i w moim przypadku będzie to też dodatkowa zmiana zasilacza :(
nVidia zrobiła kartę, która ma ponad dwa razy więcej tranzystorów, zużywa znacznie więcej energii....i tyle.
A wersja 16GB będzie brać jeszcze więcej pradu.
Ten rok jest najciekawszy dla branży 'gamingowej' od 2012/2013 - premiery PS4 i Xbox One.
Teraz czekamy na ruch AMD. Może czymś zaskoczą? może np. ceną?
P.S. Czas otworzyć browara i oglądać igrzyska korpo (Sony, MS, nVidia, AMD) walczących o nasz portfel...
4K ~67%
1440p ~52%
1080p ~35%
https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-rtx-3080-founders-edition/34.html
Wydajność przy wykorzystaniu RT jest nieco większa. Ale i tak mniejsza niż zapowiadano. W stosunku do 2080S jest:
4K ~84%
1440p ~66%
1080p ~59%
https://www.computerbase.de/2020-09/geforce-rtx-3080-test/3/#diagramm-performancerating-fuer-raytracing-1920-1080
Pobór prądu jest zdecydowanie większy niż u poprzedników. Nawet Vega64 wyśmiewana za absurdalny pobór jest zdecydowanie mniej energochłonna.
Na duży plus wydajność GPGPU. Tutaj faktycznie wzrost wydajności bywa ogromny. Choć nie zawsze - https://www.computerbase.de/2020-09/geforce-rtx-3080-test/4/
Napiszę tak. Jest dobrze, ale o rewelacji nie ma mowy.
Ano po to, że za chwilę premiera nowych konsol z 16GB RAM. Obecne konsole mogą przeznaczyć na samą grę ~6GB RAM i tyle wykozystuje większośc nowych gier w najwyższych ustawieniach. Ale są i takie które potrzebują 8GB jak DOOM: Eternal.
W przypadku gier przygotowywanych na nową generację będzie podobnie. XSX może na samą grę przeznaczyć 13,5GB. Zatem 12GB w wydajnym GPU to jest rozsądne minimum jeśli ma posłużyć dłużej niż rok. Optymalne jednak wydaje się 16GB.
Dodam że czekam na 3080Ti tak z 10-15% szybciej ale nie tak drogo jak 3090 .
Niżej napisane, żeby zasiłki 550-600 wymienić na wyższe. O co więc chodzi?
Mógłby ktoś dać znać czy z i9-9700k i zasilaczu bequiet sfx 600w nie będzie problemów?
czyli 14 pin ? -> 12 pin ?
na zdjęciu widzę 2x8pin -> 12 pin
idealnie było by to 16GB .
tego co będzie w 4xxx
do tego pobór mocy pffff
poczekam, tym czasem skorzystam z okazji "kart za pół ceny" , wymienię
2070 na którąś 208x