Zrzuć obudowę, a dam ci ciężarka
Steelseries Rival 600 pozornie wygląda jak wiele innych myszy, ale starczy przyjrzeć jej się bliżej, żeby odkryć możliwość zdjęcia boków obudowy. Bynajmniej nie po to, aby odchudzić gryzonia. Przeciwnie – w ten sposób dodatkowo zwiększa się jego ciężar.
Po obu stronach myszy, w ukryciu, zarezerwowano po cztery miejsca na umieszczenie tam niewielkich ciężarków, z których każdy waży cztery gramy. To świetna opcja dla osób, które lubią bardzo precyzyjnie zindywidualizować ciężar swojego gryzonia.
Niestety, samo zdejmowanie boków obudowy jest niezbyt wygodne i trzeba do tego pewnej odwagi, bo pierwsze wrażenie jest takie, jak gdyby rozrywało się sprzęt na kawałki. Również samo montowanie ciężarków jest problematyczne, bo zarezerwowane dla nich miejsca to gumowe obsadki.
Włożenie tych, bądź co bądź drobnych elementów w odpowiedni otwór wymaga pewnej sprawności palców. Nie skłamię, jeśli powiem, że raz czy dwa zdarzyło mi się gonić metalowy balast po biurku, ponieważ z dużym oporem „wciskał się” w przeznaczone dla niego obsadki.
Tym niemniej, sam pomysł jest wart podkreślenia i stanowi kolejny dowód na to, jak dalece Steelseries Rival 600 wychodzi naprzeciw indywidualnym potrzebom zaprawionych w boju graczy. I słusznie, bo po co komu jedna z góry określona waga, kiedy można dorzucić do pudełka ze sprzętem mały gumowy pojemnik pełen ciężarków.
Niewielki, gumowany pojemnik na ciężarki zmieści się w każdej kieszeni
Co dwa sensory, to nie jeden?
Na tym jednak nie koniec niespodzianek. Steelseries Rival 600 posiada nie jeden, a dwa sensory. Na co komu aż para czujników? – zdziwicie się. No, zasadne pytanie! Otóż twórcy sprzętu założyli, że pomiar położenia myszy w dwóch wymiarach to za mało i warto też z największą dokładnością mierzyć dystans dzielący ją od podkładki.
Mówiąc jeszcze prościej, TrueMove 3+, bo tak nazwano ową innowacyjną technologię, odcina rejestrację ruchów myszy, kiedy zostaje ona oderwana od powierzchni na wysokość zaledwie 0,5 mm. Co za tym idzie, tak niski LOD („lift off distance”) pozwala na zachowanie pełnej precyzji, nawet gdy gryzoń w czasie emocjonującego meczu raz po raz wzbija się w powietrze.
TrueMove 3+ to jednak nie tylko wysokiej klasy pomiar dystansu dzielącego mysz od podkładki, ale też pierwszorzędna rozdzielczość. Maksymalne osiągi tego sensora optycznego wynoszą aż 12 000 DPI. Ponieważ jednak astronomiczne liczby to nie wszystko, postanowiłem również upewnić się, czy jego dokładność jest tak dobra, jak zapewnia producent.
Maksymalna częstotliwość próbkowania Steelseries Rival 600 wynosi 1000 Hz. Aby się upewnić, czy tak rzeczywiście jest, wykorzystałem program Mouse Rate Checker. Wynik był do przewidzenia
Niepozornie wyglądający test, który na pierwszy rzut oka przypomina dziecięce bazgroły, ma na celu sprawdzenie, czy przy używaniu Steelseries Rival 600 występuje zjawisko predykcji bądź efekt jitter. Pierwszy z tych mankamentów to sztuczne „wygładzanie” ruchów użytkownika przez oprogramowanie urządzenia. Drugi zaś oznacza drgania widoczne przy wysokiej rozdzielczości sensora.
Czujnik TrueMove 3+ może się poszczycić precyzją, która zaspokoi potrzeby nawet co bardziej wybrednych graczy
Gryzoń tkwi w silniku
Niektórzy mogą twierdzić, że oprogramowanie to tylko „gadżeciarski” dodatek do sprzętu. Ot, zabawka do zmieniania kolorów podświetlenia. Wiadomo jednak, że to krzywdzące uproszczenie. Również kiedy mowa o wspomnianym już Steelseries Engine.
Cyfrowe zaplecze Steelseries Rival 600 daje całą paletę możliwości – od modyfikacji barwnych elementów, przez ustawienie wysokości, na jakiej mysz przestanie rejestrować ruchy (czyli zaskakująco niski i sztandarowy dla tego modelu LOD), aż po ustawienia rozdzielczości.
No właśnie, a skoro już o rozdzielczości mowa… Przypominające szybkościomierze wskaźniki to całkiem niezły patent. Niestety, drobne problemy zaczynają się poza widocznymi na pierwszy rzut oka elementami interfejsu.
Zaskoczyły mnie przede wszystkim tylko dwie pozycje, w które można wpisać liczbę DPI, a więc możliwość wyboru jedynie między dwoma wartościami rozdzielczości przy przełączaniu „w locie” (za pomocą znajdującego się pod rolką przycisku myszy).
Drugi mankament to możliwość ustawienia rozdzielczości z dokładnością jedynie do 100 DPI. Pewnie, można powiedzieć, że to detal, jednakże wytrawni weterani (a złośliwi dodadzą też: pedanci) wirtualnych potyczek odczują tu pewien niedosyt.
Nie zmienia to jednak faktu, że Steelseries Engine to przejrzyście skonstruowane narzędzie. Co więcej, opcje, jakie oddaje do dyspozycji gracza, wystarczą w zupełności grubej większości użytkowników.
Żelazne serca, burzowi bohaterowie i plastikowa mysz
Steelseries Rival 600 aż rwał się do boju. Tymczasem jeszcze nie wypuściłem go na wirtualną arenę, grzebiąc jedynie w jego technologicznych bebechach i dumając nad wyglądem. Czas zmienić ten stan rzeczy!
Za pole do testów posłużyło mi kilka tytułów z różnych gatunków gier. Wybrałem więc moją ulubioną część serii kultowych strzelanin Call of Duty: Modern Warfare Remastered. Do tego dobrałem też szwedzkiego giganta drugowojennych strategii Hearts of Iron IV, MOBĘ od Blizzarda, czyli Heroes of the Storm, oraz leciwie, ale nieprzerwanie brawurowe odświeżenie taktycznej klasyki XCOM: Enemy Unknown.
I co ? I w każdej z tych produkcji Steelseries Rival 600 sprawdził się bez zarzutu, a w przypadku kultowego „CoDa” miałem okazję poczuć na własnej skórze, czym jest zachwalany przez producentów półmilimetrowy LOD. Kiedy tylko mysz odrywała się od blatu biurka, sensor natychmiast był odłączany, co zaowocowało odczuwalną poprawą precyzji. Zwłaszcza w połączeniu z ogólną dokładnością czujnika.
Dodatkowo system ciężarków pozwolił mi idealnie dobrać wagę urządzenia, a ich rozmieszczenie w odpowiednich obsadkach sprawiło, że ustaliłem też najodpowiedniejszy dla siebie balans gryzonia. Krótko mówiąc, na liście wielu peryferiów dla graczy, jakie miałem okazje testować, Steelseries Rival 600 plasuje się naprawdę wysoko.
Pozdro 600
Chyba każdy zna ten stary raperski tekst. Chociaż czasy swojej największej popularności ma on już dawno za sobą, wydał mi się zaskakująco adekwatny w przypadku Steelseries Rival 600. Nie chodzi tylko grę słów w nawiązaniu do nazwy myszy, ale o ogólne wrażenie, jakie zrobił na mnie ten gryzoń.
Poczułem się przy nim, jak w towarzystwie wyluzowanego kumpla, którego pewność siebie musi budzić szacunek. I mówię zarówno o wyglądzie, jak i odważnie innowacyjnym podejściu do niektórych rozwiązań.
Mówiąc mniej poetycko, Steelseries Rival 600 to arcyciekawe odświeżenie klasyki. Jego twórcy zadbali o to, żeby wygląd i funkcjonalność łączyły się ze sobą w wysokiej klasy sprzęcie. Podwójny sensor TrueMove 3+, personalizacja dociążenia myszy, kształt pasujący niemal do każdej dłoni… To po prostu solidna pozycja, nawet dla bardziej wymagających graczy.
Pewnie, znajdzie się kilka „drzazg”, takich jak nie najwygodniejsze montowanie ciężarków, czy też zaledwie dwie pozycje do zmiany rozdzielczości „w locie”… No, ale nic nie jest doskonałe, a te drobne rysy w żadnym razie nie są w stanie zrujnować wyjątkowego obrazu Steelseries Rival 600.
Ocena końcowa:
- precyzyjny podwójny sensor TrueMove 3+...
- ...który zmniejsza LOD do 0,5 mm
- ciężarki pozwalające na zmianę ciężaru i balansu urządzenia
- stylowy wygląd
- podświetlenie RGB
- odłączany przewód
- możliwość zmiany DPI "w locie"...
- ...niestety, wybór dotyczy tylko dwóch ustawionych wcześniej wartości
- zdejmiwanie boków obudowy i wymiana ciężarków mogłaby być wygodniejsza
- tylko dla graczy praworęcznych
- Ergonomia/ kształt:
bardzo dobry - Jakość pracy przycisków:
bardzo dobry - Jakość wykonania:
dobry plus - Precyzja sensora:
bardzo dobry - Design/ stylistyka:
bardzo dobry - Oprogramowanie:
bardzo dobry - Możliwość personalizacji:
dobry plus
Myszkę Steelseries Rival 600 do testów dostarczyła firma Steelseries
Komentarze
8Korzystam z jednej czulosci, nie zmieniam czulosci w locie.
Ten niski LOD niby fajny ale troche nie wiem czy mi takie to potrzebne.
Podobnie ciezarki.
Dlatego mam Rivala 310 - ten sam, dobry sensor a nie place za glupoty.
Nie wiem jak ludzie sobie wszystko ustawiają, bo można bezpośrednio w grach, ale jednak szybka zmiana z precyzyjnego celowania na daleki dystans poprzez normalną walkę, do przykładowo szybkiej akcji w powietrzu jest dla mnie przydatna i przy wyborze nowej myszki raczej wybieram takie, które mają kilka poziomów do wyboru.
-przycisk zmiany dpi jest tak wysoko, (co widać na zdjęciu a czego ja nie zauważyłem przy dokonywaniu wyboru ani w sklepie) , że nie ma szans abyśmy tego przypadkowo nie zmieniali co w....a na maxa a o czym nikt nie pisze i tego nie da się przeoczyć w dłuższym użytkowaniu
-2 poziomy dpi to zbyt mało jak na dzisiejsze tytuły
-brak możliwości wpisania zmiany dpi na wartości inne niż pełne, niektórym to przeszkadza w szczególności osobom, które grają esportowo ligi,turnieje itp
-podwójny laser-raczej bajer-niewyczuwalny skok jakości ani wzrostu skilla czy aima...kompletnie nie rzutuje na granie, marketing i pijarowa paplanina
dziękuję,dobranoc