Panel zawierający przyciski odpowiedzialne za obsługę menu OSD znajdziemy z przodu, pod dolną krawędzią ramki. Jest sześć przycisków, ich opisy są wyraźnie widoczne w dzień, ale niestety nie w nocy (nie pomaga nawet duża biała dioda umieszczona tuż nad oznaczeniami).
Jeśli chodzi o przyciski, mamy:
- MENU – wejście do menu, cofnięcie o jeden poziom oraz wyjście
- strzałka w dół – ruch w dół i w lewo oraz dodatkowa funkcja przypisana przez użytkownika (domyślnie MagicBright)
- strzałka w górę - pozwala wykonać ruch w górę i w prawo oraz umożliwia szybki dostęp do ustawień jasności
- SOURCE - źródło sygnału oraz zatwierdzanie zmian ustawień w menu
- AUTO - automatyczna regulacja obrazu w trybie analogowym (D-sub)
- Szósty przycisk odpowiada za włączanie i wyłączanie monitora.
Interfejs OSD jest miły dla oka i przyjazny w czasie nawigacji (wszystkie funkcje są logicznie pogrupowane). Menu Samsunga może stanowić wzór estetyki i ergonomii dla wielu konkurentów. Minusem jest brak obsługi języka polskiego.
1. Obraz | |
2. Kolor | |
3. Rozmiar i pozycja | |
4. Konfiguracja i reset | |
5. Informacja |
Temperatura kolorów
Producent oferuje pięć predefiniowanych trybów wyświetlania obrazu, w skład których wchodzą takie opcje jak: Text (tekst), Internet, Game (gra), Sport, Movie (film), Dynamic Contrast (kontrast dynamiczny). Wartości profili kolorów sprawdziliśmy dla takich ustawień, jakie zaleca producent.
• Ustawienie Text
rzeczywista temperatura barw 6700K, luminancja 93,6 cd/m2
• Ustawienie Internet
rzeczywista temperatura barw 6700K, luminancja 119,6 cd/m2
• Ustawienie Game
rzeczywista temperatura barw 6600K, luminancja 197,3 cd/m2
• Ustawienie Sport
rzeczywista temperatura barw 7300K, luminancja 176,2 cd/m2
• Ustawienie Movie
rzeczywista temperatura barw 5800K, luminancja 175,3 cd/m2
• Ustawienie Dynamic Contrast
Pomiar niemożliwy – jasność i kontrast dostosowują się dynamicznie do wyświetlanego obrazu
Profil Text | Profil Internet |
Profil Game | Profil Sport |
Profil Movie | Profil Dynamic Contrast |
Tryby predefiniowane (MagicBright) okazały się bardzo użyteczne zarówno w odniesieniu do jasności, jak i temperatury barwowej. Tak naprawdę opisywany Samsung wypadł pod tym względem korzystnie na tle niektórych konkurentów - żaden z trybów nie oferował wybitnie przesadzonej luminacji.
Najmilsze dla oka było ustawienie Internet (bardzo zbliżone do konfiguracji optymalnej) oraz Text (najbardziej komfortowe w ciemnych pomieszczeniach). Dodatkowo pochwalić musimy głębię czerni, która wynosiła 0,0-0,1 cd/m2 – to znakomity wynik w tej klasie jakościowej i cenowej.
Optymalna jasność
W teście tradycyjnie wykorzystaliśmy kolorymetr Eye One Display 2. Ustawiliśmy kontrast na 50% i temperaturę barw 6500K. Aby ją uzyskać nie musieliśmy zmieniać żadnej ze składowych (wszystkie były domyślnie ustawione na 50). Taka sytuacja jest rzadko spotykana i świadczy o wysokim stopniu dopracowania ustawień fabrycznych.
R = 50
G = 50
B = 50
Za optymalny poziom luminancji uznajemy ok. 120 cd/m2. Uzyskaliśmy go przy ręcznie ustawionych składowych kolorów, jasności 79% i kontraście 50%. Niestety krzywa kolorów nie jest idealna – panel sprawdzi się w prostych zastosowaniach domowych i biurowych.
Stabilność luminacji jest rewelacyjna - kilkunastokrotne pomiary przy różnych poziomach jasności wskazały, że wahania nie przekraczają 0,2 cd/m2.
Poziomy luminancji
Producent deklaruje jasność sięgającą 300 cd/m2. Testowanemu egzemplarzowi daleko było do tych wartości. Osiągnięty wynik to „zaledwie” 191,3 cd/m2, ale oczywiście nawet takiej jasności nie można nazwać małą. W typowych zastosowaniach domowych w zupełności wystarczy około 120 cd/m2.
Wartość maksymalna osiągnięta została przy jasności, kontraście i podświetleniu ustawionym na 100%. Zmniejszenie kontrastu do połowy poskutkowało redukcją luminacji do poziomu 142,5 cd/m2.
Jasność 100%, kontrast 100%
Jasność 100%, kontrast 50%
Następny test polegał na zmierzeniu poziomów luminancji. Monitor ustawiliśmy na 6500K (R=50, G=50, B=50) i wybraliśmy kontrast 50%. Wyniki:
- 0% = 19,1 cd/m2
- 10% = 35,4 cd/m2
- 20% = 50,4 cd/m2
- 30% = 62,9 cd/m2
- 40% = 74,8 cd/m2
- 50% = 87,1 cd/m2
- 60% = 98,5 cd/m2
- 70% = 108,7 cd/m2
- 80% = 120,8 cd/m2
- 90% = 131,2 cd/m2
- 100% = 142,5 cd/m2
Przy jasności ustawionej na 0% nie da się pracować komfortowo w nawet w ciemnym pomieszczeniu. Luminacja rośnie stabilnie – każde 10% podnosi jasność o około 11-15 cd/m2. Jakość podświetlania uznajemy za w miarę dopracowaną. Pytanie jednak co z równomiernością? Odpowiedź zamieszczamy poniżej.
Równomierność podświetlania
102 cd/m2 -15,0% | 115 cd/m2 -4,2% | 103 cd/m2 -14,2% |
109 cd/m2 -9,2% | 120 cd/m2 100% | 104 cd/m2 -13,3% |
115 cd/m2 -4,2% | 114 cd/m2 -5,0% | 103 cd/m2 -14,2% |
Równomierność rozkładu luminacji na płaszczyźnie wyświetlacza jest słaba. Najgorzej prezentuje się prawa strona i lewy, górny róg ekranu. Odnotowane tam odchylenia ujemne rzędu 13-15% nie powinny być uciążliwe w czasie przeglądania internetu, ani pracy z pakietem biurowym, ale mogą przeszkadzać np. podczas edycji zdjęć.