Kolejny udany remake od Capcom - test kart i procesorów w Resident Evil 4 + rzut oka na wersję PS5
Chcesz zagrać w Resident Evil 4 Remake, ale nie wiesz czy Twój PC podoła tej grze? Zastanawiasz się, jaką kartę lub procesor kupić pod tę grę? A może ciekawi Cię, którego producenta karty i procesory wypadają tu najlepiej? Wszystkie te wątpliwości rozwieje nasz test – zapraszamy!
Grę Resident Evil 4 (PC) na potrzeby niniejszego testu otrzymaliśmy bezpłatnie od polskiego wydawcy Cenega.
Po sukcesie, jaki odniosły dwa pierwsze „rimejki” kultowej serii Residet Evil (w szczególności Resident Evil 2 Remake), pewne było, że powstaną kolejne i tak oto pod koniec marca 2023 roku otrzymaliśmy długo wyczekiwaną część czwartą, przeniesioną na nowy silnik graficzny RE Engine (znany głównie z poprzednich części Resident Evil, począwszy od części siódmej w 2017 roku, ale również z wyśmienitego Devil May Cry 5). Remake jest nie tylko odświeżony graficznie, ale również pod względem rozgrywki. Capcom należy do wydawców, którzy stanowczo mają na uwadze opinie swojego grona fanów i to widać również po tym, co nowy Resident ma do zaoferowania. Więcej na ten temat napisze Maciej w recenzji Resident Evil 4 Remake na konsolę PS5, którą znajdziecie niżej. My tymczasem bierzemy się za wersję na PC!
Testy Resident Evil 4 (PC) - o czym przeczytacie:
Nasz redaktor Maciej Piotrowski doczekał się małego cameo w serii ;)
Wymagania sprzętowe Resident Evil 4 Remake na PC pozornie nie straszą
Wraz z prezentacją pierwszego zwiastuna remake Resident Evil 4 ujawniono również jego wymagania sprzętowe. Początkowo można odnieść, że są zaskakująco wręcz niskie (karty sprzed 2-3 generacji i jeszcze starsze procesory), ale szybko okazuje się, że uwzględniają tylko granie w niskiej rozdzielczości (FHD) bez aktywacji wszystkich efektów graficznych (trudno zresztą oczekiwać, aby GeForce GTX 1070 pozwolił na granie ze śledzeniem promieni…).
Minimalna konfiguracja sprzętowa (Niskie detale, 1080p, 45 FPS):
- OS: Windows 10 (64-bit)
- procesor: Intel Core i5-7500 lub AMD Ryzen 3 1200 (4 wątki)
- RAM: 8 GB
- karta graficzna: NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti 4 GB lub AMD Radeon RX 560 4 GB
- dysk: 60 GB wolnego miejsca na dysku (zalecany SSD)
Zalecana konfiguracja sprzętowa do FHD (Wysokie detale, 1080p, 60 FPS):
- OS: Windows 10 (64-bit)
- procesor: Intel Core i7-8700 lub AMD Ryzen 5 3600 (12 wątków)
- RAM: 16 GB
- karta graficzna: NVIDIA GeForce GTX 1070 lub AMD Radeon RX 5700
- dysk: 60 GB wolnego miejsca na dysku (zalecany SSD)
Po faktycznym zainstalowaniu gry okazuje się, że ustawienia są całkiem rozbudowane, ale przedstawiono je w chyba najlepszy możliwy sposób – pokazując na zrzutach ekranu, jak każde z nich wpływa na oprawę oraz dodatkowo poniżej określając, jaki będzie wpływ danych ustawień na wydajność w grze (z podziałem na różne zasoby komputera). Niestety część ustawień można zmieniać tylko przed wczytaniem samej gry (np. śledzenie promieni lub ustawienia tekstur).
Twórcy przygotowali łącznie pięć różnych zestawów ustawień, w tym dwa z wykorzystaniem śledzenia promieni. Sam Ray Tracing w przypadku RE4 dotyczy tylko odbić na tafli wody – mowa zatem jedynie o kałużach, stawach i oczywiście jeziorze, wokół którego rozgrywa się spora część gry. Nie mamy tu natomiast odbić w powierzchniach, takich jak metale czy lustra. Nie uświadczymy również żadnej formy śledzenia promieni dotyczącej generowania cieni lub globalnego oświetlenia – tego ostatniego w szczególności szkoda, biorąc pod uwagę, jakiego typu grą jest RE4. Pozytywną stroną takich braków jest to, że karty AMD Radeon i Intel ARC nie pozostają w tyle za kartami NVIDIA GeForce RTX, jeżeli chcemy zagrać w najwyższych ustawieniach.
Jakość oprawy jest zaskakująco dobra, jak na możliwości RE Engine – zasługę za taki stan rzeczy należy przypisać bardzo ograniczonej przestrzeni, jaką gracz ma do dyspozycji na każdym etapie. Nawet największe areny dalekie są od dzisiejszych standardów (gier z otwartym światem). Niemniej starannie przygotowane od strony artystycznej etapy bronią się bardzo dobrze, a wyreżyserowane przerywniki (rozgrywane również na silniku gry) potrafią często zachwycić ilością detali i jakością animacji postaci.
Porównanie ustawień graficznych Resident Evil 4 na PC
Galeria porównania ustawień graficznych (kliknij, aby otworzyć w pełnej rozdzielczości - ok. 1 MB/zdjęcie)
Jak testowaliśmy Resident Evil 4 na PC?
Testy przeprowadziliśmy już po premierze, w najbardziej aktualnej wersji gry na dzień 02.04.2023. Szczęśliwie udało nam się nawet odtworzyć zestaw z zalecanych ustawień, a nawet ten bliski ustawieniom minimalnym. Naturalnie nie mogło zabraknąć również najnowszych kart.
Nasza platforma testowa:
- Procesor: Intel Core i9-12900KS
- Chłodzenie: NZXT Kraken Z73
- Pamięć: Fury Beast 2x16 GB DDR 5 (5600 MHz, CL40, gear 2)
- Płyta główna: ASUS ROG Strix Z690-F
- SSD: Samsung SSD 980 PRO 1 TB (PCI-E 4.0)
- Zasilacz: Corsair RM1000x
- Obudowa: Cooler Master Master Case H500M
W czasie testów używaliśmy systemu Windows 11 22H2 oraz najnowszych sterowników dostępnych na dzień 30.03.2023, tj. Adrenaline 22.40.43.05 dla kart AMD (beta dedykowana TLoU, ale i tak działały ciut lepiej z RE4), Game Ready 531.41 dla kart NVIDII oraz sterownika nr 31.0.101.4257(beta). Wszystkie sterowniki miały oficjalne wsparcie dla Resident Evil 4 Remake.
Graficznie gra potrafi miejscami zauroczyć!
Która karta graficzna jest najlepsza do grania w Resident Evil 4 Remake na PC?
Testy wydajności GPU przeprowadziliśmy na jednej z pierwszych dużych aren, już po wyczyszczeniu jej z przeciwników. Jest to obszar wypełniony również kałużami, które stanowczo obniżają wydajność po aktywowaniu śledzenia promieni. Zacznijmy delikatnie – od testów w ustawieniach zbalansowanych (średnich), bez śledzenia promieni.
Resident Evil 4 (PC) - 1080p, ustawienia Zbalansowane
[FPS], RT OFF, więcej=lepiej
AMD Radeon RX 6650 XT AMD | 136 119 |
Intel ARC A750 Intel ref. | 125 105 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 ASUS Dual OC | 120 102 |
AMD Radeon RX 6600 MSI MECH 2X | 116 98 |
AMD Radeon RX 5700 ASUS TUF OC | 113 98 |
NVIDIA GeForce RTX 3050 Gigabyte Eagle | 84 70 |
NVIDIA GeForce GTX 1070 MSI Ventus | 73 60 |
NVIDIA GeForce GTX 970 ASUS STRIX | 50 41 |
Legenda | // średni FPS // 1% Low FPS |
W takich ustawieniach okazuje się, że faktycznie zagramy nawet na bardzo starych kartach bez większego problemu. Poczciwy GeForce GTX 970 z niespełna 4 GB pamięci graficznej nadal oferuje wydajność, przy której bez narzekania ukończymy całą grę i jeszcze zachwycimy się, ile to jakości graficznej da się wycisnąć z tak starej karty. Z nowszych kart dobrze wypada obecnie najbardziej opłacalny duet – AMD Radeon RX 6600 i Intel ARC A750, a pomiędzy nimi odczuwalnie droższa karta NVIDIA GeForce RTX 3060.
Resident Evil 4 (PC) - 1080p, ustawienia Wysoka Jakość
[FPS], RT OFF, więcej=lepiej
AMD Radeon RX 6900 XT AMD | 221 162 |
AMD Radeon RX 6800 XT AMD | 218 148 |
AMD Radeon RX 7900 XTX AMD | 202 148 |
AMD Radeon RX 7900 XT AMD | 201 149 |
NVIDIA GeForce RTX 4090 NVIDIA Founders Edition | 195 142 |
NVIDIA GeForce RTX 4080 NVIDIA Founders Edition | 195 140 |
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti KFA2 EX Gamer | 195 141 |
NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti Gigabyte Gaming OC | 193 140 |
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti NVIDIA Founders Edition | 173 116 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti NVIDIA Founders Edition | 165 134 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti GD6X KFA2 1-Click OC | 159 123 |
AMD Radeon RX 6700 XT AMD | 156 135 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 ASUS Dual OC | 139 113 |
Intel ARC A770 Intel ref. | 126 110 |
AMD Radeon RX 6650 XT AMD | 120 105 |
Intel ARC A750 Intel ref. | 115 98 |
AMD Radeon RX 5700 ASUS TUF OC | 98 87 |
AMD Radeon RX 6600 MSI MECH 2X | 93 81 |
NVIDIA GeForce RTX 3050 Gigabyte Eagle | 92 78 |
NVIDIA GeForce GTX 1070 MSI Ventus | 74 61 |
NVIDIA GeForce GTX 970 ASUS STRIX | 35 28 |
Legenda | // średni FPS // 1% Low FPS |
Gdy przestawimy ustawienia na wysokie, ale jeszcze bez uwzględniania śledzenia promieni, to okazuje się to tylko trochę obniżać wydajność – przynajmniej dla kart graficznych, które posiadają te 8 GB pamięci graficznej, bo nasz GTX 970 nagle zrobił się całkowicie niegrywalny :( Co ciekawe, widać tutaj również, o ile mniejszy jest obecnie narzut sterownika AMD na procesor, który jawnie limituje wydajność kart graficznych z wyższego segmentu. Co jeszcze ciekawsze, nowe Radeony zdają się tutaj ustępować starszym, co zapewne wynika z ich „chipletowej” architektury. Do grania w takich ustawieniach nadal wyśmienicie sprawdzą się karty graficzne za ok. 1200 zł, ale pograć też będzie się dało na np. Radeonie RX 6500 XT lub GeForsie GTX 1660 Super, jeżeli obniżymy nieco ustawienia tekstur.
Resident Evil 4 (PC) - 1440p, ustawienia Wysoka Jakość
[FPS], RT OFF, więcej=lepiej
AMD Radeon RX 7900 XTX AMD | 197 148 |
NVIDIA GeForce RTX 4090 NVIDIA Founders Edition | 195 139 |
NVIDIA GeForce RTX 4080 NVIDIA Founders Edition | 192 139 |
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti KFA2 EX Gamer | 188 139 |
AMD Radeon RX 6900 XT AMD | 174 151 |
NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti Gigabyte Gaming OC | 173 136 |
AMD Radeon RX 7900 XT AMD | 171 131 |
AMD Radeon RX 6800 XT AMD | 149 95 |
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti NVIDIA Founders Edition | 146 95 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti NVIDIA Founders Edition | 116 99 |
AMD Radeon RX 6700 XT AMD | 112 98 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti GD6X KFA2 1-Click OC | 108 89 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 ASUS Dual OC | 99 87 |
Intel ARC A770 Intel ref. | 90 78 |
AMD Radeon RX 6650 XT AMD | 81 72 |
AMD Radeon RX 5700 ASUS TUF OC | 67 58 |
NVIDIA GeForce RTX 3050 Gigabyte Eagle | 63 55 |
Intel ARC A750 Intel ref. | 62 48 |
AMD Radeon RX 6600 MSI MECH 2X | 61 52 |
NVIDIA GeForce GTX 1070 MSI Ventus | 54 48 |
Legenda | // średni FPS // 1% Low FPS |
Gdy podnosimy rozdzielczość, to sytuacja zaczyna już wyglądać nieciekawie dla kart z 8 GB vRAM – RTX 3060 z 12 GB pamięci wystrzelił jak z armaty, przeganiając nawet RX 6650 XT i niemal zrównując się z najmocniejszą wersją GeForce RTX 3060 Ti (z GDDR6X). Podobnie Intel ARC A770 z 16 GB nagle o 50% odskoczył 8-gigabajtowemu ARC A750, od którego zwykle jest szybszy o około 10%. Co ciekawe, tego sukcesu nie powtórzył 12-gigabajtowy Radeon RX 6700 XT, nadal trzymając się blisko 8-gigabajtowych odpowiedników NVIDII. Dopiero 16-gigabajtowy Radeon RX 6800 XT (i zapewne RX 6800, którego akurat tym razem nie testowaliśmy) wypadł w tej rozdzielczości wyraźnie lepiej, przeganiając nawet znacznie droższego GeForce RTX 3080 Ti.
Resident Evil 4 (PC) - 2160p, ustawienia Wysoka Jakość
[FPS], RT OFF, więcej=lepiej
NVIDIA GeForce RTX 4090 NVIDIA Founders Edition | 172 133 |
AMD Radeon RX 7900 XTX AMD | 137 104 |
NVIDIA GeForce RTX 4080 NVIDIA Founders Edition | 134 106 |
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti KFA2 EX Gamer | 120 100 |
NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti Gigabyte Gaming OC | 106 92 |
AMD Radeon RX 7900 XT AMD | 101 82 |
AMD Radeon RX 6900 XT AMD | 96 84 |
AMD Radeon RX 6800 XT AMD | 89 71 |
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti NVIDIA Founders Edition | 87 71 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti NVIDIA Founders Edition | 63 53 |
AMD Radeon RX 6700 XT AMD | 61 53 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 ASUS Dual OC | 55 48 |
Intel ARC A770 Intel ref. | 51 44 |
Intel ARC A750 Intel ref. | 45 37 |
Legenda | // średni FPS // 1% Low FPS |
W najwyższej testowanej przez nas rozdzielczości, nadal jeszcze bez śledzenia promieni, bardzo wiele kart odmówiło współpracy (choć na tym etapie jeszcze bez wyrzucania z gry). Praktycznie tylko karty z 12 GB i więcej pamięci graficznej oferowały wystarczającą do gry płynność animacji. Tutaj już procesor nie ograniczał żadnej karty i GeForce RTX 4090 zajął należne mu miejsce daleko przed resztą kart. Zastanawiająco wygląda tutaj zwycięstwo GeForce'a RTX 4070 Ti nad Radeonem RX 7900 XT, zwłaszcza że Radeon RX 7900 XTX pokonuje GeForce'a RTX 4080 – testy powtarzaliśmy i nie chcą wyjść inaczej. Niemniej wszystkie te karty oferują ogromny zapas wydajności w przypadku gry, jaką jest Resident Evil 4. Jedyne rozczarowanie to karty Intela - nawet 16-gigabajtowy ARC A770 nie za bardzo sobie radzi i przegrywa z RTX 3060.
Tam, gdzie RT ma okazję się wykazać, robi to bardzo dobrze - szkoda, że nieczęsto się to przydarza...
Jaka karta graficzna do grania w Resident Evil 4 z Ray Tracingiem
Kolejne testy wykonaliśmy po aktywowaniu śledzenia promieni poprzez wybranie profilu „maksymalnych ustawień”. Tutaj domyślnie również aktywowane są najwyższe ustawienia tekstur, co niestety z góry przekreśla większość kart z 8 GB vRAM. Gra w ich przypadku już na etapie ładowania lub po kilku chwilach gry raczy nas wyrzuceniem do pulpitu z błędem przepełnienia bufora pamięci (co nie powinno mieć miejsca i mamy nadzieję, że zostanie załatane w kolejnych aktualizacjach). Dlatego karty z 8 GB vRAM testowaliśmy po obniżeniu jakości tekstur z 8 GB na 2 GB – dopiero wtedy były całkowicie stabilne. Taka zmiana nie powinna wpłynąć na średni FPS, ale należy to mieć na uwadze.
Resident Evil 4 (PC) - 1080p, ustawienia Maksymalne
[FPS], RT ON, więcej=lepiej
AMD Radeon RX 7900 XTX AMD | 153 116 |
NVIDIA GeForce RTX 4090 NVIDIA Founders Edition | 145 108 |
NVIDIA GeForce RTX 4080 NVIDIA Founders Edition | 145 108 |
NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti Gigabyte Gaming OC | 144 105 |
AMD Radeon RX 7900 XT AMD | 144 114 |
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti KFA2 EX Gamer | 143 107 |
AMD Radeon RX 6900 XT AMD | 139 118 |
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti NVIDIA Founders Edition | 125 101 |
AMD Radeon RX 6800 XT AMD | 124 93 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti NVIDIA Founders Edition | 111 93 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti GD6X KFA2 1-Click OC | 96 83 |
AMD Radeon RX 6700 XT AMD | 86 76 |
AMD Radeon RX 6650 XT AMD | 74 65 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 ASUS Dual OC | 72 62 |
Intel ARC A770 Intel ref. | 72 63 |
Intel ARC A750 Intel ref. | 61 52 |
AMD Radeon RX 6600 MSI MECH 2X | 59 47 |
NVIDIA GeForce RTX 3050 Gigabyte Eagle | 50 44 |
Legenda | // średni FPS // 1% Low FPS |
Rozdzielczość FHD, nawet mimo małej intensywności technik śledzenia promieni użytych w grze, jasno pokazuje, że GeForce RTX 3050 powinien się nazywać GTX 3050. RX 6600 oraz ARC A750 jeszcze w miarę nadają się do grania w takich ustawieniach, ale spadków poniżej 60 FPS unikniemy dopiero wybierając RTX 3060 lub RX 6650 XT (albo ARC A770). Na szczycie wykresów ponownie limitem jest procesor, ale w środku stawki widać, że Resident Evil 4 nie obciąża mocno jednostek odpowiedzialnych za śledzenie promieni. Tylko tak można wytłumaczyć, że RX 6800 XT nadal utrzymuje poziom RTX 3080 Ti.
Resident Evil 4 (PC) - 1440p, ustawienia Maksymalne
[FPS], RT ON, więcej=lepiej
NVIDIA GeForce RTX 4090 NVIDIA Founders Edition | 144 107 |
NVIDIA GeForce RTX 4080 NVIDIA Founders Edition | 144 107 |
AMD Radeon RX 7900 XTX AMD | 137 110 |
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti KFA2 EX Gamer | 131 106 |
NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti Gigabyte Gaming OC | 129 106 |
AMD Radeon RX 7900 XT AMD | 124 99 |
AMD Radeon RX 6900 XT AMD | 107 94 |
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti NVIDIA Founders Edition | 107 89 |
AMD Radeon RX 6800 XT AMD | 98 79 |
NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti NVIDIA Founders Edition | 88 79 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti GD6X KFA2 1-Click OC | 74 65 |
AMD Radeon RX 6700 XT AMD | 69 61 |
Intel ARC A770 Intel ref. | 56 48 |
NVIDIA GeForce RTX 3060 ASUS Dual OC | 54 46 |
AMD Radeon RX 6650 XT AMD | 53 41 |
Intel ARC A750 Intel ref. | 42 36 |
AMD Radeon RX 6600 MSI MECH 2X | 40 33 |
NVIDIA GeForce RTX 3050 Gigabyte Eagle | 38 32 |
Legenda | // średni FPS // 1% Low FPS |
Podniesienie rozdzielczości tym razem nie wpłynęło znacząco na wyniki – kartom z 8 GB vRAM już w FHD nie było lekko i tutaj jedynie karty z więcej niż 12 GB vRAM się wybijają – RX 7900 XT (20 GB) oraz RTX 3090 Ti (24 GB) wyraźnie już pokonują RTX 4070 Ti (12 GB), tak samo jak RX 6800 XT (16 GB) zdołał wyprzedzić RTX 3080 Ti (12 GB). Do takich ustawień najlepszymi kartami będą Radeony RX 6800(XT) oraz RTX 3090(Ti).
Resident Evil 4 (PC) - 2160p, ustawienia Maksymalne
[FPS], RT ON, więcej=lepiej
NVIDIA GeForce RTX 4090 NVIDIA Founders Edition | 130 109 |
NVIDIA GeForce RTX 4080 NVIDIA Founders Edition | 100 87 |
AMD Radeon RX 7900 XTX AMD | 96 64 |
NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti KFA2 EX Gamer | 88 76 |
AMD Radeon RX 7900 XT AMD | 82 50 |
NVIDIA GeForce RTX 4070 Ti Gigabyte Gaming OC | 77 68 |
AMD Radeon RX 6900 XT AMD | 73 63 |
NVIDIA GeForce RTX 3080 Ti NVIDIA Founders Edition | 70 58 |
AMD Radeon RX 6800 XT AMD | 63 38 |
AMD Radeon RX 6700 XT AMD | 44 38 |
Intel ARC A770 Intel ref. | 34 28 |
Legenda | // średni FPS //1% Low FPS |
Najwyższa rozdzielczość w najwyższych ustawieniach z aktywnym śledzeniem promieni to już nie przelewki – do tego stopnia, że aż RTX 4090 musiał zacząć pracować na pełnych obrotach, w końcu przekraczając 400 W poboru energii. Co ciekawe, w tej rozdzielczości Radeony już dostały zadyszki, nawet mimo pojemniejszej pamięci graficznej. Jeżeli chcecie grać w takim trybie, to absolutnym minimum będą obecnie wypuszczone karty najnowszej generacji lub najmocniejsze karty z generacji ją poprzedzającej. Zwłaszcza że w tej konkretnej grze nie poratuje nas DLSS, a implementacja FSR 2 jest co najwyżej średnia.
Resident Evil nadal bez wsparcia dla DLSS
Otóż właśnie – pora omówić opcję upscalingu. Te dostępne są w zasadzie trzy – możemy „prostacko” zmniejszyć rozdzielczość renderowania określoną procentowo w ustawieniach gry (można ją też podnieść, aby poprawić jakość obrazu) albo możemy skorzystać z AMD FSR 1 lub 2. Jak widać RE Engine nadal oficjalnie nie wspiera DLSS 2 (że o DLSS 3 nie wspomnimy), choć nieoficjalnie są modyfikacje, które to zmieniają – nie w idealny sposób, ale ostatecznie i tak działa to lepiej niż dostępne w grze formy FSR…
Porównanie FSR 2 Quality do natywnych rozdzielczości
Galeria trybów FSR 2 w 4K (kliknij, aby zobaczyć pełnej jakości - ok. 2 MB/zdjęcie)
Galeria trybów FSR 1 w 4K (kliknij, aby zobaczyć pełnej jakości - ok. 2 MB/zdjęcie)
Galeria trybów FSR 2 w QHD (kliknij, aby zobaczyć pełnej jakości - ok. 1 MB/zdjęcie)
Galeria trybów FSR 2 w FHD (kliknij, aby zobaczyć pełnej jakości - ok. 0,5 MB/zdjęcie)
Porównanie FSR 1 z FSR 2
Mając na uwadze rewelacyjnie wykonaną implementację FSR 2 w niedawno testowanym The Last of Us, aż trudno uwierzyć, że ta sama funkcja w Resident Evil 4 może wyglądać aż tak źle. W trybie Quality tylko w 4K można obraz uznać za podobny do natywnego (szczęśliwie głównie w tej rozdzielczości FSR faktycznie jest przydatny). Na FSR 1 spuścimy zasłonę milczenia, choć dla osób z dużą wadą wzroku i wyposażonych w bardzo słabą kartę, może się faktycznie okazać niezłą alternatywą – ostatecznie oferuje nieco większy wzrost wydajności...
Resident Evil 4 (PC) - 2160p z upscalingiem, ustawienia Maksymalne z RT Ultra
[FPS], RTX 4090, więcej=lepiej
Natywne 1440p + TAA | 104 83 |
FSR 2 Jakość | 124 99 |
FSR 2 Balans | 133 104 |
FSR 1 Ultra Jakość | 135 105 |
FSR 2 Wydajność | 145 112 |
FSR 1 Jakość | 151 115 |
FSR 2 Ultra Wydajność | 164 127 |
FSR 1 Balans | 164 125 |
FSR 1 Wydajność | 172 129 |
Legenda | / średni FPS / 1% Low FPS |
Jaki procesor i ile pamięci potrzeba do komfortowego grania w Resident Evil 4 na PC?
Okazuje się, że nasz redakcyjny Core i9-12900KS dość często limitował możliwości najszybszych kart. Nie był to jednak limit, który przeszkadzałby w rozgrywce. Co jednak, jeżeli w jego miejsce włożymy nieco słabsze procesory? Otóż różnice mogą już być istotne.
Test procesorów w najwyższych ustawieniach z Ray Tracingiem
RTX 4090, 1920x1080 px, więcej = lepiej
Intel Core i9-12900KS | 130 109 |
Intel Core i7-12700K | 127 102 |
Intel Core i5-12600K | 121 93 |
Intel Core i5-12400F | 114 85 |
Intel Core i3-12100F | 111 76 |
Intel Core i5-8400 | 96 75 |
Intel Core i5-4690 | 54 29 |
Legenda: | średni FPS 1% low FPS |
O ile nie posiadamy topowej karty graficznej, to powinien nam wystarczyć procesor ze średniej półki – Core i5-12400F albo nawet starszy Core i5-10400F będą tutaj wyśmienitym wyborem po stronie Intela. W przypadku AMD, którego procesorów nie testowaliśmy, możemy tylko obstawiać, że Ryzen 5600 sprawdzi się tutaj równie dobrze. Nieco słabszym wyborem będą procesory klasy Core i3-12100F lub starsze jednostki z 6 rdzeniami i wątkami. Tak długo jednak, aż nie zejdziemy do poziomu 4 wątków (starsze Core i5 i Ryzeny 3), nie mamy się czego obawiać.
Test RAM (DDR5) w najwyższych ustawieniach z Ray Tracingiem
RTX 4090, 3840x2160 px, więcej = lepiej
64 GB (4x 16 GB) | 130 109 |
32 GB (2x 16 GB) | 130 109 |
16 GB (2x 8 GB) | 130 107 |
8 GB (1x 8 GB) | 113 89 |
Legenda: | średni FPS 1% low FPS |
Miło widzieć, że chociaż jedna z najnowszych gier nie próbuje na siłę przekonywać graczy, że 16 GB RAM to już przeżytek. Faktycznie etapy są tu miejscami wręcz (celowo) klaustrofobiczne, zatem tak niskie użycie pamięci nie dziwi, ale i tak tutaj plus dla Capcom. W praktyce zagramy bez większych problemów nawet na zestawie z 8 GB RAM.
Pamięci nie brakuje nawet na największych arenach - przynajmniej tej systemowej, bo Ray Tracing bardzo mocno obciąża pamięć graficzną...
Recenzja Resident Evil 4 (PS5) – remake niemal doskonały… i nic poza tym
Szczególnie, że odnowiony Resident Evil 4 też swoje za uszami ma – pośród świetnej i pełnej detali oprawy graficznej bez trudu da się zauważyć słabszej jakości tektury, celowanie potrafi irytować swoją ślamazarnością, a i ogólny design lokacji momentami może znużyć powtarzalnością. O dziwo, nie przeszkadza nam ani tunelowość rozgrywki, ani miejscami niektóre nieco przestarzałe mechaniki. Ktoś powie pewnie teraz – „A czemu ma nam to przeszkadzać? Skoro cała gra dostarcza większych emocji niż niejeden nowy tytuł, to oklaski w pełni jej się należą”. Oklaski tak, za naprawdę dobrze wykonane odświeżenie. Szkoda tylko, że twórcy nie potrafili do końca zdecydować się, dla kogo ten remake tak naprawdę powstaje.
Resident Evil 4 po terapii odmładzającej
Ciężko pisze się o grach, które stoją fabułą, bo ujawnienie nawet najmniejszego szczegółu może zepsuć niektórym zabawę. Nie zamierzam więc rozpisywać się tutaj o opowiadanej w Resident Evil 4 historii, bo raz, że spora większość z Was zapewne jeszcze ją pamięta, a dwa, że aż tak bardzo się ona tutaj nie zmieniła. Capcom postanowił tym razem nie ingerować aż tak bardzo w podstawy historii, a zamiast tego skupić się na detalach i dopracowaniu opowieści, tam gdzie było to możliwe. I tak jedne rzeczy usunięto, inne delikatnie zmieniono, a jeszcze inne dodano. Dotyczy to także walk, wypowiadanych kwestii czy nawet występujących w grze mechanik.
Efekt? Najzagorzalsi fani kręcą nosem na dokonane modyfikacje (szczególnie, że niektóre nie zostały przyjęte z wielkim entuzjazmem), nowi gracze zaś mogą odbić się od Resident Evil 4 Remake z uwagi na momentami odczuwalny „ciężar” pierwowzoru, bądź co bądź powstałego prawie 20 lat temu. Domyślam się, że twórcy specjalnie chcieli go zachować, by ukontentować właśnie tych najwierniejszych miłośników serii. Mnie jednak ta delikatna już przestarzałość trochę przeszkadzała.
Resident Evil 4 pamiętam jeszcze z Nintendo Gamecube, które do tej pory posiadam i darzę sporym sentymentem. W tamtych czasach tytuł ten nie zrobił na mnie jakiegoś szczególnie oszałamiającego wrażenia. Z pewnością był to zupełnie inny Resident Evil, inny od tego, do czego Capcom zdążył nas przyzwyczaić i być może wówczas nie trafił w moje gusta częściowo także i przez to. Czy remake zdołał zmienić to pierwsze, średnio korzystne wrażenie? Trochę tak, bo obecnie gra się w „czwórkę” znacznie przyjemniej.
Nie oznacza to jednak, że patrzę na ten tytuł bezkrytycznie. Doceniam zmiany, przynajmniej niektóre. Podoba mi się masa najróżniejszych szczegółów, takich jak choćby możliwość zmiany trajektorii rzuconych w naszą stronę przedmiotów czy opcja strzelania w trzymane w ręce laski dynamitu – coś takiego tylko podkręca dynamikę całej zabawy. Świetne są też ślady po zadawanych naszemu bohaterowi obrażeniach – wreszcie widać, że faktycznie ktoś wbił mu w ciało siekierę, nawet jeśli po uzdrowieniu się te rany znikają. Miło też, że twórcy dołożyli mechanikę skradania się i cichej eliminacji przeciwników, szkoda tylko, że opcji z niej skorzystania aż tak wiele nie ma. Nie każdemu spodoba się też specyficzna ślamazarność poruszania się naszego bohatera, nawet jeśli od pierwowzoru dzielą pod tym względem lata świetlne.
Resident Evil 4 – czy warto kupić?
Fanów z pewnością nie trzeba przekonywać – oni zapewne ten tytuł będą wałkować przez najbliższe miesiące, doszukując się w nim coraz większej liczby ukrytych detali. Bo to, że Capcom poupychał tam całą masę najróżniejszych dodatków, to więcej niż pewne. Resident Evil 4 z 2023 roku to z pewnością znakomity remake, ale wciąż tylko remake, nawet jeśli dla graczy wiedzionych nostalgią będzie ósmym cudem świata.
I znowu to najwierniejsi fani wyciągną z tego tytułu najwięcej, o ile tylko zdołają przymknąć oko na niektóre zmiany, z czym, sądząc po burzy w Sieci, bywa różnie. Mi grało się w nowego-starego Resident Evil 4 przyjemnie, ale daleki jestem od huraoptymistycznych zachwytów czy wskazywania, że oto mamy pretendenta do miana gry roku. To dobra gra, ale i mocno już odgrzewane danie.
Opinia o Resident Evil 4 Remake [Playstation 5]
- Technicznie nieźle wykonany remake jednej z najbardziej kultowych odsłon serii Resident Evil,
- wciąż intrygująca opowieść, choć tym razem z unowocześniającymi całą przygodę mniej lub bardziej delikatnymi zmianami fabularnymi,
- poprawione linie dialogowe i niektóre starcia,
- wyeliminowano irytujące QTE (Quick Time Eventy),
- kilka dodanych nowości, w tym zadania poboczne,
- poprawione sterowanie,
- niezłe wykorzystanie możliwości DualSense,
- zachowany rewelacyjny, momentami naprawdę przerażający klimat oryginału.
- Grafika, choć mocno odświeżona, miewa i swoje słabsze momenty,
- niektóre, odczuwalnie przestarzałe mechaniki potrafią męczyć,
- niektórzy wrogowie nie grzeszą inteligencją,
- nieco ślamazarne celowanie na konsoli,
- animacje przeciwników, które potrafią na siebie nachodzić,
- wycięta dodatkowa zawartość, której część ma pojawić się później jako DLC,
- zdarzające się błędy techniczne,
- brak polskich napisów.
- Grafika:
- Dźwięk:
- Grywalność:
Ocena końcowa
Grę Resident Evil 4 (PS5) na potrzeby recenzji wersji konsolowej otrzymaliśmy bezpłatnie od polskiego wydawcy Cenega.
Czy Resident Evil 4 Remake jest dobrze zoptymalizowany na PC?
Na koniec powracamy jeszcze do wersji na PC, aby podsumować właśnie to wydanie. Ostatecznie dzieło Capcom faktycznie przypadło nam do gustu również w tej formie. Razi tylko zupełnie niewykorzystany potencjał śledzenia promieni, które na PC mogło znacznie podnieść immersję w tak mrocznej grze. Obstawiamy jednak, że gdyby ten potencjał wykorzystano, to teraz byśmy marudzili, jak kosmiczne są wymagania nowego Residenta, zatem cóż – jak nie urok, to sraczka.
W takich momentach człowiek łapie się za głowę, wołając "dlaczego tu nie wykorzystano śledzenia promieni?!"...
Gra w obecnej wersji działa bardzo dobrze nawet na bardzo starym sprzęcie – a zaznaczamy, że nie testowaliśmy w żadnym momencie najniższych ustawień, zatem możliwe, że nawet na niektórych zintegrowanych układach graficznych (tych mocniejszych, od AMD) dałoby się pograć. Zwłaszcza że nie jest to tytuł, który wymagałby więcej niż tych stabilnych 60 FPS do przyjemnej zabawy.
W taki sposób Resident Evil 4 generuje "wąskie gardło" ;)
Jedyne, co mamy Capcom do zarzucenia, to brak odpowiedniej obsługi przepełnienia pamięci graficznej (wyrzucanie do pulpitu, zamiast zwykłego spadku wydajności). Ale gdy już odpowiednio dobierzemy sobie ustawienia do możliwości naszego PC, to gra okazuje się być bardzo solidnie przygotowana i wolna od błędów. Oferuje przy tym niemal idealne połączenie charakteru oryginału z nowoczesnymi mechanikami i przyzwyczajeniami graczy.
Nasza ocena optymalizacji Resident Evil 4 Remake na PC:
- Optymalizacja GPU:
- Optymalizacja CPU:
- Optymalizacja RAM:
Grę Resident Evil 4 (PC) na potrzeby niniejszego testu otrzymaliśmy bezpłatnie od polskiego wydawcy Cenega.
Komentarze
4