Na temat ray-tracingu w grach jest coraz głośniej, ale zanim dostaniemy kolejne hity AAA, możemy sprawdzić w działaniu hit z dawnych lat, czyli Quake II w wersji RTX Remaster.
Nie ma wątpliwości co do tego, że o ray-tracingu w grach będzie coraz głośniej. Technologia ta znajdzie zastosowanie w takich hitach (?) jak Cyberpunk 2077, Watch Dogs: Legion, Wolfenstein: Young Blood czy Call Of Duty: Modern Warfare.
Przypomnijmy, że jak na razie mogliśmy zobaczyć ray-tracing w akcji w takich grach jak Battlefield V, Metro: Exodus i Shadow Of The Tomb Raider. Klikając na odnośniki zostaniecie przeniesieni do recenzji, gdzie zbadaliśmy wpływ ray-tracingu na wydajność w tych tytułach.
Przypomnijmy również, że w kwietniu NVIDIA udostępniła sterowniki, które umożliwiają uruchomienie ray-tracingu również na kartach GTX - od modelu GTX 1060 6 GB w górę. W takim przypadku oczywiście efekty śledzenia promieni nie są liczone za pomocą specjalizowanych rdzeni RT, bowiem te są obecne jedynie w kartach serii RTX. Oczywiście sprawdziliśmy jak to działa i efekty możecie znaleźć w naszej publikacji o ray-tracingu w na kartach GeForce GTX.
Quake II RTX Remaster
Quake II RTX Remaster dostępny jest na platformie Steam za darmo - otrzymujemy tylko wersję shareware (która nie udostępnia wszystkich poziomów w grze). Oczywiście jeśli jesteś już posiadaczem pełnej wersji Quake II to możesz ją zamienić w wersję RTX. W RTX Remaster zaimplementowano globalne oświetlenie, odbicia i cienie, więc mamy do czynienia z pełnym ray-tracingiem w czasie rzeczywistym. Gra wykorzystuje rdzenie RT, więc minimalne wymagania to karta graficzna NVIDIA GeForce RTX 2060.
Wcześniej mieliśmy okazję zagrać w inną wersję Quake II wykorzystującą path tracing, a konkretnie Q2VKPT - chętni do jej wypróbowania łatwo znajdą ją za pomocą wujka Google.
Quake II RTX - testy wydajnościowe
Wykorzystaliśmy domyślne ustawienia Quake II RTX (jak widzicie na zrzucie ekranowym powyżej globalne oświetlenie ustawione jest na poziom średni) oraz platformę z procesorem Core i9 9900K, pamięcią RAM 3200 MHz oraz kartą graficzną NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti FE.
W rozdzielczości 4K UHD przy wyłączonym RTX (czyli przy wykorzystaniu OpenGL) gra osiągała 1000 klatek na sekundę. Po przełączeniu na RTX od... 21 do 28 klatek na sekundę (oczywiście mowa o dobranym przez nas miejscu testowym). Analogicznie w rozdzielczości QHD (2560 x 1440) gra z włączonym ray-tracingiem osiąga 46 do 58 klatek na sekundę, a w rozdzielczości FHD (1920 x 1080) od 77 do 100 klatek na sekundę.
Quake II RTX - galeria porównawcza w rozdzielczości 4K UHD
Przed premierą Remastera gdy NVIDIA prezentowała screeny porównawcze to wyglądało to po prostu świetnie - oczywiście na korzyść wersji RTX. Nie ulega jednak wątpliwości, że "Zieloni" starannie dobrali miejsca, tak aby maksymalnie pokazać zalety ray-tracingu.
W praktyce wygląda to... różnie. W niektórych miejscach (zwłaszcza tam gdzie możemy podziwiać wodę) wygląda to naprawdę znakomicie. W innych przypadkach - po prostu średnio, zwłaszcza biorąc pod uwagę gigantyczny spadek wydajności.
Zrzuty ekranowe zostały zrobione przy średnich ustawieniach globalnego oświetlenia - wybór wysokich ustawień jeszcze nieco poprawia jakość obrazu, ale również jeszcze trochę obniża szybkość działania gry.
Gdy zobaczymy rozgrywkę na żywo (czy też na nagraniu wideo, a nie na statystycznych screenshotach), całość prezentuje się oczywiście lepiej niż stara wersja, ale też zwykle szału po prostu nie ma. Zresztą - zobaczcie sami...
Quake II RTX - nagranie z rozgrywki w rozdzielczości 4K UHD
O ile w rozdzielczości QHD i FHD topowa karta NVIDII daje jeszcze radę, to w przypadku 4K UHD szybkość wyświetlania grafiki nie jest zachwycająca.
Quake II RTX Remaster to nic innego jak ciekawostka, która w czasie posuchy od nowych tytułów nie pozwoli nam zapomnieć o tej technologii. Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, demo Quake II RTX jest darmowe, więc każdy posiadacz karty RTX może ją sprawdzić samodzielnie.
Może Cię zainteresować:
- Najlepsze gry na 2 osoby na jednym komputerze (lokalna kooperacja i versus)
- Porównanie mobilnych gier do wersji PC
- Control - test ray-tracingu
Komentarze
37Przykładowo:
https://www.youtube.com/watch?v=0uurJ-zjhok
https://www.youtube.com/watch?v=p1HqnIZsluE
https://www.youtube.com/watch?v=m8BIoPcsMsU
Do tej pory aż takie różnice przy zmianach rozdzielczości nie były widoczne.
To było dobre 15 lat temu.
co jest porównywane, bo nie praca karty tylko nowe tekstury po włączeniu opcji rtx ...na pierwszym zestawie zdjęć ta pukawa nie jest tą samą tylko lepiej oświetloną ...
gra rupieć,która bez tej technologi wygląda gorzej niż stare gówno po zimie po jej włączeniu zmienia się o 180 powodując u gracza opad szczęki! tak się ciesze,że nie jestem skończonym idiotom i nie kupiłem GTX 1080Ti a wstrzymałem się do premiery Turingow i wpadł ten RTX 2080 i to jeszcze podczas BlackFriday -700zl xD
Zapewne to co pokazywali na filmikach było w trybie pause mode, ale na sli rtx 2080 ti żeby działało płynnie realtime ;D
https://imgur.com/a/IDhcVmh
oświeć mnie wincyjjjj ucz mnie mistrzu ty który styczność z tą technologia miałeś jedynie na materiałach youtube zdjęciach promocyjnych a wiedzę o nich jaką posiadasz pochodzi prawdopodobni z tych pożal się boziu PL tech youtuberrkow a same karty z serii RayTracign to widziałeś na witrynach sklepów
PS.ty w ogóle zdajesz sobie sprawę z faktu z głupi RTX 2060 lekko ponad 1500zl w każdej grze z RT jaka miała premierę robi +60fps (niektóre tytuły wspierają jeszcze technologie DLSS dolicza się imponujące 15-20 fps)
Wielka Czworca gier FPS powrocic w nowysz szatach!