Około miesiąca temu firma Gigabyte wprowadziła na rynek kolejną kartę z serii Radeon X800, tym razem jednak z o połowę węższą szyną danych do pamięci, bo jedynie 128-bitową. Jaki był zamysł twórców takiej karty nie trudno się domyślić - produkt w cenie niższej niż klasyczny X800, rywalizujący z niezachwianą pozycją GeForce'a 6600GT. Czy był to pomysł udany? Jak się zaraz przekonacie raczej nie.
największa zaleta GV-RX800 128-bit - pasywne, bezgłośne chłodzenie
Na początek warto dodać, że Gigabyte Radeon X800 128-bit pojawił się jeszcze przed premierą kart X800GT i X800GTO. Jest to dokładnie ta sama karta co droższy o ~200 zł 256-bitowy GV-RX80256D i zrobienie z niej 'słabszego' produktu nie było szczególnie trudne - wystarczyło zamontować na karcie mniej pamięci.
GV-RX80128D ma szynę o tej samej szerokości co 6600GT, zbliżoną częstotliwość taktowania pamięci (980 MHz), a więc i mniej więcej taką samą przepustowość pamięci. GeForce'a miał przebijać większą liczbą potoków renderujących.
Niższa częstotliwość taktowania GPU = 400MHz, przy 12 potokach renderujących dawała Radeonowi X800 i tak lepszy współczynnik wypełniania, o 20% wyższy niż 6600GT. Do tego dwukrotnie większa liczba procesorów Vertex. Wydawać by się mogło, że taki twór bez problemu poradzi sobie z rywalem. Niestety...
GeForce 6600 GT | Radeon X800 (128-bit) | Radeon X800 GT | Radeon X800 | |
rdzeń | NV 43 | R430 | R423 | R420 |
technologia | 110nm | 110nm | 110nm | 110nm |
Silnik graficzny | CineFX 3.0 PixelShader 3.0 i VertexShader 3.0 | SMARTSHADER HD Pixel Shader 2.0 i Vertex Shader 2.0 | ||
Direct X | zgodność z DirectX 9.0c | zgodność z DirectX 9.0b | ||
liczba potoków render. | 8 | 12 | 8 | 12 |
liczba proces. vertex | 3 | 6 | 6 | 6 |
częstotliwość taktowania | 500 Mhz | 400 Mhz | 475 Mhz | 400 Mhz |
wydajność | 4000 MP | 4800 MP | 3800 MP | 4800 MP |
pamięci | 1000 MHz 2.0 ns | 980 MHz 2.0 ns | 880/980 MHz 2.0 ns | 700 MHz ~3.x ns |
przepustowość | ~15,5 GB/s | ~15 GB/s | ~27-30 GB/s | ~21,9 GB/s |
szyna do pamięci | 128-bit DDR3 | 128-bit DDR3 | 256-bit DDR | 256-bit DDR |
typ złącza | PCI-Express x16 | PCI-Express x16 | PCI-Express x16 | PCI-Express x16 |
technologie | NVIDIA HPDR, LMA III, Intellisample 3.0, UltraShadow II | SmoothVision HD, Hyper Z HD+, VideoShader HD |
Benchmarki
W zasadzie nie ma co komentować. W obu 3DMarkach karta jest tak samo szybka jak GeForce 6600GT i słabsza od Radeonów X800GT. O Doomie 3 nawet nie ma co wspominać, tam ledwo radzi sobie z GeForcem 6600.
Okazało się więc, że złotym środkiem dla ATi będzie postawienie na dużą przepustowość pamięci, czyli pozostawienie 256-bitowej szyny danych, kosztem mniejszej liczby potoków. Takie właśnie są nowe Radeony X800GT, które przy zbliżonej cenie (modele w wersji 128MB nawet dużo niższej) radzą sobie znacznie lepiej niż 12-potokowy X800 128-bit.
Podsumowując: słabo i raczej nie polecamy.
Komentarze
0Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!