Z polskiego przedstawicielstwa firmy ATi otrzymaliśmy na wstępne oględziny referencyjną kartę Radeon X1300. Wyposażona w 256MB DDR2 taktowanej częstotliwością 257 MHz (ef. 514MHz), GPU @ 450MHz.
Dzięki niej w oczekiwaniu na dostępność tych kart w naszym sklepie, możemy zapoznać się z ich wydajnością i zorientować się, czy warte są uwagi.
X1300 HyperMemory | X1300 | X1300 Pro | |
nazwa kodowa GPU | RV515 | ||
technologia wykonania | 90 nm | ||
liczba procesorów vertex | 2 | ||
liczba potoków PixelShader | 4 | ||
max. liczba wątków | 128 | ||
zegar GPU | 450 MHz | 450 MHz | 600 MHz |
zegar pamięci DDR | 500 MHz | 250 MHz | 400 MHz |
szyna do pamięci | 32-bitowa 64-bitowa | 128-bitowa | 128-bitowa |
Ring Bus | brak | brak | brak |
inne technologie | Avivo CrossFire |
Cała seria X1300 charakteryzuje się tą samą architekturą - 4 jednostki PixelShader, 4 potoki renderujące piksele, 2 jednostki VertexShader. Od wersji PRO różni się jedynie niższymi zegarami. Z nowości wprowadzonych wraz z serią X1000, modele 1300 wyróżniają się technologią Avivo i pełną zgodnością z ShaderModel 3.0 - DirectX9c.
O karcie referencyjnej ATi nie ma się co rozpisywać, oceniać jej głośności, jakości wykonania etc. Nie jest to produkt który trafia na półki sklepowe.
W testach 3DMark 2003 - ShaderModel 2.0 - Radeon X1300 plasuje się na równi z GeForce 6600LE, a więc kartą ciut tańszą od niego.
Z kolei w nowszym technologicznie 3D Marku2005 - ShaderModel 3.0 - pokonuje najprostsze, 8-potokowe GeForce 6600. Pisząc najprostsze mamy oczywiście na myśli modele z zegarami 300/550. Wszystkie inne odmiany - jak seria TurboForce 450/500, czy najnowsze wersje DDR2 350/800 MHz, jeszcze bronią się przed tym Radeonem. Ale trzeba tu zauważyć, że najprostsze 6600 jest nadal tańsze od X1300. Być może wkrótce ta sytuacja ulegnie zmianie.
Na szczegółowych wynikach 3DMark05 możemy prześledzić różnice w wydajności jednostek Pixel i VertexShader.
W grach takich jak Doom3 i Quake4, Radeony niestety plasują się dość nisko. To oczywiście zasługa optymalizacji kodu silnika tych gier pod architekturę i technologię nVidii. Wyniki prezentujemy raczej jako ciekawostkę.
Wiemy już więc, że X1300 mogą nam zaoferować wydajność na poziomie GeForce 6600 - ciut mniejszą w grach z kodem ShaderModel 2.0 i nieco lepszą w najnowszej technologii Shader Model 3.0. Jednak kluczowym elementem sukcesu Radeonów X1300 będzie ich ostateczna cena. W tej chwili w naszym sklepie 'wystawione' są jedynie pierwsze modele Sapphire, za które trzeba by zapłacić powyżej 400 zł. Przy takiej cenie póki co lepszym wyborem może być np: GeForce 6600 Turbo Force (450/500MHz). Ale wszystko przed nami, bo karty te dopiero wchodzą do oferty.
Natomiast 'fani' marki ATi, szukający karty o wydajności zbliżonej do X600, X600Pro, X700, chyba bez wahania mogą wybrać nowego Radeona X1300. Przemawia za tym technologia wykonania 90nm - chłodniejszy GPU, zgodność z SM 3.0 i technologia Avivo.
Przy okazji małe spostrzeżenie. Karty te pojawiły się też w wersji z 512MB. Oczywiście taki zakup nie ma sensu. Inwestowanie w kartę tej klasy wyposażonej w tyle pamięci, to jak nie przymierzając Cinquecento z bakiem na 200 litrów paliwa. Raczej odradzamy.
Komentarze
0Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!