XFX GeForce 6600 DDR2 | |
seria | GeForce 6600 (8-ptoków) |
częstotliwość GPU | 350 MHz fabrycznie podkręcony do 400 MHz |
częstotliwość pamięci | DDR 400 MHz (800 MHz) |
ilość i typ pamięci | 256 MB DDR2 128-bit 2.5 ns |
wyjścia | D-Sub, DVI, TV HDTV |
chłodzenie | aktywne GPU |
oprogramowanie | - |
wyposażenie | instrukcja w j.angielskim, przejciówka DVI, kabel S-Video |
podkręcanie | 410/825 MHz |
jakość wykonania | 4/5 |
głośność chłodzenia | względnie cicha |
Nowa propozycja nVidii z rodziny 6600 jest bezpośrednią odpowiedzią na wydaną kilka tygodni temu najnowszą kartę ATi Radeon X1300 Pro. W testach wydajności X1300 Pro bez problemu pokonał GeForce 6600 i na reakcję konkurenta ATi nie trzeba było długo czekać. Przepis okazał się wyjątkowo prosty: zwiększyć częstotliwość rdzenia do 350 MHz, wyposażyć kartę w 256MB lepszych pamięci DDR2 taktowanych tą samą co X1300 Pro częstotliwością - 400 MHz (efektywne 800).
Początkowo X1300 Pro przy taktowaniu rdzenia @ 600 MHz i 4-potokach renderujących oferował taką samą wydajność Fillrate co GeForce 6600 z 8-potokami @ 300 MHz - 2400 Megatexeli/sekundę, a także większą o 4 GB/s przepustowość pamięci. Nowy twór nVidii oznaczony przydomkiem 'DDR2' ma już ciut wyższy Fillrate - 2800 MP/s i taką samą przepustowość pamięci.
GeForce 6600 | Radeon X1300 Pro | GeForce 6600 DDR2 | GeForce 6600 GT | |
rdzeń | NV 43 | RV515 | NV 43 | NV 43 |
technologia | 110nm | 90nm | 110nm | 110nm |
Silnik graficzny | Pixel 3.0 i Vertex 3.0 | Pixel 3.0 i Vertex 3.0 | Pixel 3.0 i Vertex 3.0 | Pixel 3.0 i Vertex 3.0 |
Direct X | DirectX 9.0c | DirectX 9.0c | DirectX 9.0c | DirectX 9.0c |
liczba potoków render. | 8 | 4 | 8 | 8 |
liczba proces. vertex | 3 | 3 | 3 | 3 |
częstotliwość taktowania | 300 Mhz | 600 Mhz | 350 Mhz | 500 Mhz |
wydajność | 2400 MP | 2400MP | 2800 MP | 4000 MP |
pamięci | 275 MHz 128 MB DDR ~4 ns | 400 MHz 256MB DDR2 2.5ns | 400MHz 256MB DDR2 2.5ns | 500 MHz 128 MB GDDR3 2.0ns |
przepustowość | ~8,6 GB/s | ~12,5 GB/s | ~12,5 GB/s | ~15,5 GB/s |
szyna do pamięci | 128-bit | 128-bit | 128-bit | 128-bit |
Cechą charakterystyczną 'nowych', szybszych kart GeForce 6600 DDR2 są mniejsze, prostokątne pamięci. W tym wypadku mamy do czynienia z kostkami Infineon z czasem 2.5 ns, czyli ciut wolniejszymi niż w 6600GT.
Pod względem architektury nic się nie zmieniło. Procesor NV43 ma 8 potoków renderujących i 3 jednostki Vertex Shader.
GeForce 6600 DDR2 nie ma fabrycznie zdefiniowanych trybów 2D i 3D - oba początkowo mają tą samą częstotliwość taktowania, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby samemu ręcznie zmniejszyć taktowanie rdzenia dla trybu 2D, np: do 250 MHz. Chip co prawda będzie wydzielać mniej ciepła, ale niestety prędkość wiatraczka nie zmniejszy się z tego powodu. Ten 6600 nie ma sprzętowej regulacji, jak w serii 6600 GT.
Podkręcenie GPU do 350 MHz i zwiększenie przepustowości pamięci z 8.5 do 12.5 GB/s dało karcie dużego kopa. Wydajność w stosunku do 'starego' 6600 wzrosła aż o 25%. W 3DMarku 2003 jest o około 5% szybszy od Radeona X1300 Pro.
W 3D Marku 2005 prawie mu dorównuje.
W grze Doom3 - czyli 'ulubionej' grze nVidii i jej kart - jest dużo, dużo wydajniejsza od X1300. Różnica dochodzi do ponad 40%.
Jeszcze trzy tygodnie temu byliśmy skłonni bez wahania polecić Wam jako świetną kartę, dysponującą znakomitym współczynnikiem ceny do wydajności, Radeona X1300 Pro. Dziś za sprawą nowej serii 6600 DDR2 znowu nic nie jest takie oczywiste, aczkolwiek nVidia nie ma już tak mocnej pozycji, jak dwa miesiące temu, gdy wyprzedzała produkty konkurenta zgodnością z ShaderModel 3.0. Jednak przypomnijmy jeszcze raz to, co napisaliśmy po testach X1300 Pro : nVidia nadal nie korzysta z potencjału G70 w przedziale średnim i low-endowym, a mimo to, korzystając ze stosunkowo starych już GPU, może zaproponować równie wydajne karty.
Komentarze
0Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!