seria | GeForce 7300 GS |
częstotliwość GPU | 550 MHz |
częstotliwość pamięci | DDR 405 MHz (810 MHz) |
ilość i typ pamięci | 128 MB DD2 64-bit (256 MB TurboCache) |
wyjścia | D-Sub, DVI, S-Video |
chłodzenie | aktywne |
oprogramowanie | WinFox |
wyposażenie | przejciówka HDTV video sterowniki na CD |
jakość wykonania | 4/5 |
głośność chłodzenia | względnie cicha |
W połowie stycznia nVidia zaprezentowała nowy procesor graficzny GeForce 7300GS, dla segmentu 'low-end', a więc do zastosowania w tanich komputerach.
Cena ~270 zł testowej karty Leadtek jest niezwykle atrakcyjna i już w dwa dni po zamieszczeniu naszego zestawienia TOP-10: karty graficzne, wprowadza nam nieco zamieszania. W tym przedziale cenowym mogliśmy do tej pory wybierać spośród Radeona X550 (400/500), ulepszonego Radeona X550 z pamięciami DDR2 (400/700) - teraz de facto lepszego od Radeona X600 Pro (400/500 MHz).
Tymczasem nVidia serwuje nam GeForce 7300GS, który tak samo jak seria 6200, 6500, 6600LE, ma tylko cztery potoki renderujące, cztery jednostki Pixel i trzy Vertex Shader. Jednak jego rdzeń pracuje ze stosunkowo wysoką częstotliwością 550 MHz, dając mu moc wypełniania na poziomie 2200 Megapikseli/s, a więc o ponad 30% wyższą niż reszta wymienionych dziforsów.
Praktycznych korzyści z nowego silnika opartego na architekturze G70 w zasadzie nie ma zbyt wiele. Podobnie jak GPU poprzedniej generacji 6000, nowy 7300 obsługuje ShaderModel 3.0, Intellisample, UltraShadow II. Przy tym poziomie wydajności raczej nie ma co liczyć na możliwość korzystania z HDR czy przeźroczystego wygładzania.
GeForce 6200TC / 6500TC | GeForce 6200 | GeForce 6600 LE | GeForce 7300 GS | |
technologia wykonania | 110nm | 110nm | 110nm | 90nm |
ShaderModel | 3.0 | 3.0 | 3.0 | 3.0 |
procesory vertexów | 3 | 3 | 3 | 3 |
liczba potoków | 4 | 4 | 4 | 4 |
zegar GPU | 300-400 MHz | 300 MHz | 400 MHz | 550 MHz |
wydajność wypełniania | do 1600 MP/s | 1200 MP/s | 1600 MP/s | 2200 MP/s |
zegar pamięci | 500-700 MHz 5.5-7.8 GB/s | 550 MHz 8,6 GB/s | 500 MHz 7.8 GB/s | 810 MHz 6.3 GB/s |
szyna do pamięci | 64-bit DDR | 128-bit DDR | 128-bit DDR | 64-bit DDR2 |
7300 zbudowany jest na bazie płytki 'low'profile', z dopinanym na kabelku wyjściem D-Sub. Wadą takiego rozwiązania jest nieco niższa jakość obrazu przy podpięciu monitora przez wyjście analogowe.
Zamontowany przez Leadteka wiatraczek również jest słabym punktem tej karty - no ale zapewne dzięki temu karta ma taką cenę jaką ma. Nie jest bardzo głośny, ale wydaje wyjątkowo denerwujący bzykot. O wiele lepszym rozwiązaniem mogą być karty chłodzone pasywnie, jak np: 7300GS Gigabyte.
Benchmarki
Wydajność wyższa od wspomnianych Radeonów X550 i X600 Pro, rozstrzyga całą sprawę. Mimo 64-bitowej szyny do pamięci, osiągi GeForce 7300GS są średnio o 20% lepsze.
W przełożeniu na FPSy, jest to około 25 klatek, co stanowi w tym przypadku granicę w miarę płynnego renderingu.
Dzięki obsłudze UltraShadow II, w grach takich jak Doom3 czy Quake 4, przewaga na Radeonami z tego samego przedziału cenowego, jest miażdżąca. Na GeForce 7300GS można komfortowo pograć w Doom3, w rozdzielczości 1024x768 i ustawieniach HIGH.
Również w grze F.E.A.R. Georce 7300 zyskuje niewielką przewagę.
Jak widać GeForce 7300GS to bardzo rozsądna propozycja dla graczy szukających najtańszej grafiki, na której można sobie pograć - niekoniecznie w najwyższych rozdzielczościach i ze wszystkimi efektami na maksimum.
Jeśli spojrzeć na tę grafikę z perspektywy czasu, to w zasadzie oferuje ona nam dziś wydajność odpowiednią dla Geforce FX 5700 Ultra, czy nawet wartego półtora roku temu 800 zł Gigabyte PCX 5900.
Komentarze
0Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!