6800XT to kolejna 'dziwna' specyfikacja nVidii. Niemal identyczna jak 6800LE, które testowaliśmy już we wrześniu 2004 roku! Oczywiście mogą to być tylko nasze domysły, ale sprawia ona wrażenie, jakby były to już ostatnie resztki procesorów 6800.
Liczba potoków zredukowana z 12 do 8, procesory vertex z 5 do 4, częstotliwość pamięci do 600MHz (choć w innych modelach można też spotkać np: 700 MHz). Jedynie szyna do pamięci pozostała 256-bitowa, co na początku wydaje się jedyną zaletą tej karty.
Teoretycznie mogło by się wydawać, że 6800XT będzie tak samo dobra jak GeForce 6600GT - ale przecież to 'coś' ma o 35% mniejszą moc wypełniania pikseli. Cóż z tego, że ma jeden procesor Vertex więcej i że szyna jest dwukrotnie szersza.
GeForce 6600GT | GeForce 6800XT | GeForce 6800 | GeForce 6800 GS | |
nazwa kodowa GPU | NV 43 | NV 41 | NV 40 | NV 42 |
technologia wykonania | 110nm | 110nm | 130nm | 110nm |
Silnik graficzny | CineFX 3.0 -Pixel Shader 3.0 i Vertex Shader 3.0 | |||
procesory vertexów | 3 | 4 | 5 | 5 |
liczba potoków | 8 | 8 | 12 | 12 |
częstotliwość taktowania | 500 Mhz | 325 Mhz | 325 Mhz | 425 Mhz |
wydajność wypełniania | 4000 MP/s | 2600 MP/s | 3900 MP/s | 5100 MP/s |
pamięci szyna do pamięci | DDR 500 MHz 128-bit | DDR 300 MHz 256-bit | DDR 350 MHz 256-bit | GDDR3 500 MHz 256-bit |
przepustowość | ~15,5 GB/s | ~19 GB/s | ~22 GB/s | ~31 GB/s |
Klasyczna budowa referencyjna, aluminiowy radiator w kolorze sugerującym miedź, chłodzone kostki pamięci - pomiędzy nimi a radiatorem umieszczono silikonowe plasterki zapewniające 100% powierzchni styku. Wiatraczek koszmarnie hałasuje nawet w trybie 2D - na ucho będzie to około 5000 obr/m - ale to akurat żaden problem, bo RivaTuner 15.8 potrafi sterować jego obrotami.
Początkowo sądziliśmy, że w tym XT gdzieś musi być jakiś haczyk i liczyliśmy na odblokowanie dodatkowych 4 potoków oraz piątej jednostki vertex. Wskazania RivaTuner zaostrzyły te nadzieje (obrazek poniżej). Niestety, GPU na tej karcie jakoś nie przejawiał ochoty na to, aby zostać odblokowanym. Pomimo długich, usilnych prób, jedna cztero-potokowa jednostka Pixel była cały czas zablokowana i do końca naszych testów karta dysponowała tylko 8-potokami renderującymi. Powtórzyła się więc sytuacja z przed ponad roku, gdy próbowaliśmy odblokowywać 6800LE.
Jedyną miłą rzeczą jest możliwość sterowania wiatraczkiem chłodzącym tę kartę, przy użyciu programu RivaTuner 15.8. W sekcji 'System Tweaks" znajdziemy aktywną zakładkę 'Fan', a dzięki niej można uciszyć koszmarnie hałasujący wiatraczek.
Benchmarki
I niestety, wyniki testów potwierdzają, że 6800XT to żadna rewelacja - nawet przy cenie oscylującej na poziomie 600 zł. W 3DMarku03 wypada słabiej o około 5% niż GeForce 6600GT.
Po podkręceniu na 420/800MHz wydajność wzrasta o ~25% i karta plasuje się na równi z Radeonem X800GT. Całkiem nieźle, choć to jeszcze o niczym nie przesądza, bo...
... w 3Dmarku05 nawet po podkręceniu karta jest nadal słabsza od GeForce 6600GT.
Biorąc pod uwagę, że za podobną cenę - około 600 zł - możemy kupić wydajniejszego GeForce 6600GT, Radeona X800GTO albo nawet Radeona X1600 Pro (szybszego w nowoczesnych grach), ten GeForce 6800 XT absolutnie nie jest pozycją wartą zainteresowania. Nie jest to zła karta, ma pewien potencjał do podkręcania, ale polecić jej w żadnym razie nie możemy.
Z pewnością sprawy miały by się inaczej, gdyby udało się włączyć zablokowane jednostki pixel i vertex. Ale nam się to nie udało, mimo szczerych chęci, więc póki co nie ma sensu zawracać sobie głowy modelami 6800 z przydomkiem XT.
Komentarze
0Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!