Już w październiku zeszłego roku rozpoczęliśmy nasze poszukiwania optymalnej karty graficznej dla nowej platformy PCI-Express. Podczas wstępnych testów największą uwagę zwracała na siebie nowa seria n
Już w październiku zeszłego roku rozpoczęliśmy nasze poszukiwania optymalnej karty graficznej dla nowej platformy PCI-Express. Podczas wstępnych testów największą uwagę zwracała na siebie nowa seria nVidii - GeForce 6600. 8-potokowa architektura renderingu, nowoczesny silnik graficzny (trzeciej generacji CineFX : Vertex Shader 3.0 i Pixel Shader 3.0) w pełni zgodny ze standardem cieniowania Microsoft DirectX 9.0c. Pod względem zaawansowanych możliwości 3D, seria oferuje nam dokładnie to samo, co mocniejsze karty GeForce 6800.
Świetne wyniki wydajności i co najważniejsze atrakcyjna cena - 8-potokowego GeForce 6600 można już kupić za mniej niż 490 zł, czyli mniej więcej w tej samej cenie co 4-potokowego GeForce 5700 lub Radeon 9600 Pro na AGP. A różnica w wydajności jest mniej więcej taka, jak dwa lata temu pomiędzy GeForce 4 MX 440 a GeForce 4 Ti 4200.
Niestety, dla posiadaczy starszych komputerów, póki co zakup tak atrakcyjnej karty wiąże się jeszcze z przesiadką na nową płytę główną wyposażoną w złącze PCI-Express. Niewykluczone, że gdy nVidii wyczerpią się zapasy starych, cztero-potokowych chipsetów, na rynku w tej samej cenie pojawią się także GeForce 6600 w wersji AGP. Mocniejsze modele GeForce 6600 GT już są dostępne w wersji ze złączem AGP.
Pomimo 128-bitowej szyny danych do pamięci, karty te w nowszych grach (jak np: Doom3, FarCry) wykazują nawet do 30% wyższą wydajność od bardzo dobrych (i drogich) swojego czasu kart GeForce FX 5900. Natomiast karta GeForce 6600 PEG wydajnością dorównuje teraz GeForce FX 5900 XT, a jest przy tym do 40% tańsza. To chyba najlepszy argument dla każdego "wyczynowego" gracza, przemawiający za przesiadką na nową platformę PCI-Express.
GeForce 5900 XT | GeForce 5900 | GeForce 6600 | GeForce 6600 GT | ||
rdzeń | NV 35 | NV 35 | NV 43 | NV 43 | |
technologia | 130nm | 130nm | 110nm | 110nm | |
Silnik graficzny | CineFX 2.0 PixelShader 2.0 i VertexShader 2.0 | CineFX 3.0 PixelShader 3.0 i VertexShader 3.0 | |||
Direct X | zgodność z DirectX 9 | pełna zgodność z DirectX 9c | |||
liczba potoków render. | 8 (4/2) | 8 (4/2) | 8 | 8 | |
liczba proces. vertex | 2 | 2 | 3 | 3 | |
częstotliwość taktowania | 400 MHz | 400 MHz | 300 MHz | 500 MHz | |
wydajność wypełniania | 3200 MP | 3200 MP | 2400 MP | 4000 MP | |
pamięci | 700 MHz ~3.3 ns | 850 MHz ~2.2 ns | 550 MHz ~3.3 ns | 1000 MHz ~2.0 ns | |
przepustowość | 24 GB/s | 27 GB/s | ~8,6 GB/s | ~15,5 GB/s | |
szyna do pamięci | 256-bit DDR | 256-bit DDR | 128-bit DDR | 128-bit DDR3 | |
typ złącza | AGP x8 2.1 GB/s | PCI-Express x16 4 GB/s | |||
technologie | Lightspeed III, Intellisample HTC, UltraShadow | NVIDIA HPDR, Lightspeed III, Intellisample 3.0, UltraShadow II |
Ostatecznie karty GeForce 6600 i GeForce 6600 GT umieściliśmy w rekomendowanych przez nas "Zestawach dla Gracza 2005". Pierwszą polecamy do komputera z serii "Value Gamer" czyli Gracz oszczędny, drugą do zestawu "Power Gamer".
Teraz stoi przez nami kolejne zadanie, porównanie dostępnych na rynku kart z rodziny GeForce 6600 i zarekomendowanie Wam najlepszych modeli. A zatem do dzieła...